Undrar om någon vet någon som river/eller plockar ner det hus som står på vår tomt?...det är ett rivningsobjekt, men med timmerväggar-delvis fuktskadat, kakelugn (sprucken), enkupit tegel.... Finns det firmor som plockar ner eller kan man be brandkåren??
 
Utan att ha sett just detta s.k. rivningsobjektet kan jag ju passa på att generalisera lite, och konstatera att det som många anser är rivningsobjekt egentligen går utmärkt att renovera - särskilt timmerhus! Det är mer en fråga om hur mycket jobb man är beredd att lägga ner. Byta ut rötskadat timmer mot friskt t.ex.

Om du nu inte är intresserad av detta själv kanske du kan hitta någon som blir jätteglad över att få montera ner och flytta huset? Timmerhus är ju lite som stora plockepinn, gjorda för att enkelt kunna monteras isär och flyttas.

Ett lite sämre alternativ, men förstås bättre än brandkåren, är att du eller någon annan tar tillvara alla de gamla byggdetaljer som jag antar finns i huset, för återanvändning: taktegel, munblåsta fönster, handhyvlade lister, kakelugnen förstås o.s.v. Ofta finns mycket som är handgjort och av fantastisk kvalitet, trots att huset stått tomt ett tag.

Lycka till!
 
Vi betalade ca 30' för rivning och borttransport av en sommarstuga. Då ingick deponering och miljörapport.

Lite bilder från rivningen på hemsidan. Skulle aldrig gett mig på detta själv kan jag säga.

Företaget finns i Norrköping dock. Vet ej var du bor!

Vi fick lov att elda från Miljö/Hälsa och brandkåren ville men vinden låg aldrig rätt under sommaren så det bidde inget. Annars brukar det vara svårt att få med dessa två instanser....
 
Vi hade en liten timmerstuga som stod på tomten där vi skulle bygga. Genom en jobbarkompis fick jag kontakt med ett par killar som tar ner timmerhus och märker upp och sedan sätter upp på nytt eller säljer vidare. De rev huset gratis mot att de fick timret som de senare sålde och på så sätt fick de betalt och vi blev av med huset utan någon kostnad. Snabbt och enkelt. Jag vet inte var du bor men jag kan vidarebefordra deras telefonnummer om det verkar intressant.
 
Sätt in en annons att folk får själva komma dit och plocka det de vill ha gratis.

Folk blir som tokiga när det är gratis ;)

Sen fixar ni resten själva vilket förhoppningsvist inte blir så mycket.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.