Tjena!

Är helt ny i detta med fiber och nätverk.
Håller på att bygga garage med kontor baktill som sitter ihop med långsidan på villan.

Vill dra ut nätverkssladd från fiberboxen som finns under trappen i villan.

Kan man köra en vanlig nätverkssladd från fiberboxen till modemet/routern eller vad det nu är och sen en sladd vidare in i ett utanpåliggande nätverksuttag som sitter på hus-sidan av väggen.
I garaget drar jag CAT-6 sladd i vägg och tak till ett annat infällt nätverksuttag och kan där stoppa i sladden från datorn.

Funkar det? Att liksom ha två nätverksuttag som kopplar ihop insidan av kontoret i garaget med insidan av villan där modemet finns?

Fiberbox > vanlig nätverkssladd > modem > vanlig nätverkssladd > nätverksuttag RJ45 hus-sidan > cat6 sladd i vp rör > nätverksuttag RJ45 kontor > vanligt nätverkssladd till datorn.
 
Och en anna fråga. Tappar man liksom "kontakten" mycket eller får sämre uppkoppling om man skulle göra en massa sådana kopplingar?

Nätverkssladden dras i ett eget vp-rör för det får väl inte dras tillsammans med el? Eller?
 
Mats-S
hehe, är inte riktigt med på alla dina kopplingar :) men så här kan man göra.

WiFi direkt till garaget, absolut enklast om det funkar.

Alternativt;
Dra en ethernetkabel från fiberboxen i villan till inomhus i garaget. Köp en kvalitetskabel på metervara, sätt dit kontakterna själv. Dra kabeln i eget vp-rör.
I garaget ansluter du ethernetkabeln till en switch eller wifirouter som du sedan kan koppla in dina enheter på.

Bästa är ett meshnätverk, då är du på samma nätverk i garaget som i villan
https://www.kjell.com/se/kunskap/hu...atverk/mesh-system-ger-wifi-tackning-overallt.
 
Bästa är att dra tråd ut i kontoret/garaget, och där sätta en accesspunkt/ansluta dina stationära enheter.

Är dina nätverksuttag bara korrekt kopplade så är nog förlusten försumbar. Dock räcker det med att en koppling inte är 100%, så tappar du hastighet. Dvs, du har fler felkällor.

Jag håller själv på med att sätta nätverksuttag runtom i huset, och det är lite knixigt att få till det. Men övning ger färdighet.

Min ordning är såhär: Fiberbox -> patchkabel -> nätverksuttag -> patchpanel -> router -> switch -> patchpanel -> nätverksuttag.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
C
Normalt om du vill ha uttag kör du patchpanel -> cat 6 installationskabel (enkeltrådig) -> uttag. Men det går utmärkt att sätta uttag i båda ändarna. Det man skall ha i åtanke är att nästan alla uttag är avsedda för enkeltrådig installationkabel och inte flertrådig patchkabel. Och omvänt när det gäller modularkontakterna, själva propparna.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för skillnad på en patchkabel och en "vanlig" nätverkskabel med rj45 hane på? Eller heter det ethernetkabel eller är det något annat?

Jag vill bara inte dra kablar och fixa och dona och det hela slutar med att det inte funkar.

Drar denna kabel x2 i ett eget 20 mm vp-rör: https://www.biltema.se/kontor---tek...t-6-kablar/natverkskabel-cat-6-utp-2000034747

Och ansluter dessa kontakter på insidan av villan och på kontoret i garaget: https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/specialuttag/datauttag-2000033096

Från fiberboxen drar jag en lång nätverkssladd (nedan) in i modemet. Från modemet drar jag en likadan sladd in i uttaget i villan. Och sen från uttaget på kontoret en likadan sladd in i datorn.

n%C3%A4tverkskabel-med-kontakter.jpg

Funkar det eller är det något som blir tokigt?
 
C
Jim Martin Jim Martin skrev:
Vad är det för skillnad på en patchkabel och en "vanlig" nätverkskabel med rj45 hane på?
Patchkabel = vanlig nätverkskabel med kontakter i ändarna.
Annars tänker du helt rätt. Men det var väldigt tunt med info om det där uttaget på biltemas hemsida. Kanske skulle sälja ett annat ställe att handla på? Kjell&Co har t.ex. lite bättre sortiment.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Patchkabel = vanlig nätverkskabel med kontakter i ändarna.
Annars tänker du helt rätt. Men det var väldigt tunt med info om det där uttaget på biltemas hemsida. Kanske skulle sälja ett annat ställe att handla på? Kjell&Co har t.ex. lite bättre sortiment.
Ja Biltemas uttag kommer ju också endast med en "sockerbit" där man fäster trådarna. Den andra öppningen är ju till för om man vill ha en till sladd. Men "sockerbiten" går inte att köpa på Biltema...

Jag håller på att kolla på andra ställen efter uttag.
Vill ha något som pekar snett nedåt men utan en ruta ovanför där man ska sätta en klisterlapp eller skriva på. Som denna:2142856A.jpg
En sån fast utan den där rutan ovanför letar jag efter. Infälld såklart :)
 
En annan men likadan fråga egentligen.

Funkar det likadant om man vill dra två HDMI sladdar? alltså ett uttag i väggen bredvid datorn och ett vp-rör i väggen till ett uttag i garaget och ett annat vp-rör till ett uttag på andra sidan kontoret?

Uttagen är ju honor där man bara kopplar på sladden baktill. Funkar det att dra så?

En sån bredvid datorn där man stoppar in hdmi från datorn.7585S8604.jpg

Och sen ett sånt uttag i garaget där man stoppar i hdmi från skärmen.
hdmi-wall-socket-IMG2051.jpg

Och mellan dessa drar man en vanlig HDMI i ett vp-rör i vägg och tak?
Funkar det?
 
C
Jim Martin Jim Martin skrev:
Men "sockerbiten" går inte att köpa på Biltema...
Nä, det var bland annat precis det jag tänkte på. Dessutom framgår det inte (så vitt jag kunde se) om det är verktygslös montering, eller om du behöver några verktyg.

Men om du kollar Kjell&Co så har de tre sådana uttag att välja på;
Märkesvarianterna:
https://www.kjell.com/se/produkter/...infallt-utp-natverksuttag-cat.6-2-port-p67776
https://www.kjell.com/se/produkter/...nfallt-utp-natverksuttag-cat.-6-2-port-p67677

Och lågprisvarianten:
https://www.kjell.com/se/produkter/...nfallt-ftp-natverksuttag-cat.-6-2-port-p78176

Notera att de två senare kräver ett slitsverktyg:
https://www.kjell.com/se/produkter/...verktyg/slitsverktyg-for-natverkskabel-p40272

P.s. ser nu att det sista uttaget var skärmat. Det funkar, men det är egentligen inte det du skall ha för vanlig oskärmad kabel. Elko RS-varianten kanske inte heller hade vinklade uttag. Svårt att se på bilden.
 
Redigerat:
C
Jim Martin Jim Martin skrev:
Och mellan dessa drar man en vanlig HDMI i ett vp-rör i vägg och tak?
Funkar det?
Det gör det säkert, men notera att HDMI har en ganska begränsad maxlängd på kabeln. Och en massa kontakter på vägen gör definitivt inte saken bättre. Sen behöver du någon speciallösning mellan uttagen, för det går knappast att få igenom en kontakterad kabel genom ett vanligt rör, och det lär också bli svårt att möla in skarven i en vanlig dosa.
 
C cpalm skrev:
Det gör det säkert, men notera att HDMI har en ganska begränsad maxlängd på kabeln. Och en massa kontakter på vägen gör definitivt inte saken bättre. Sen behöver du någon speciallösning mellan uttagen, för det går knappast att få igenom en kontakterad kabel genom ett vanligt rör, och det lär också bli svårt att möla in skarven i en vanlig dosa.
Ja, jag mätte en HDMI kontakt nyss och den är ju 20 mm bred, så det blir knepigt att få in den i 20mm vp-rör.
Det finns väl grövre rör, men annars tänkte jag man kan använda dessa och dra i? https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsror/kanalsystem-110-x-55-mm-2000028236

Eller finns det något bättre sätt att dra? Det finns ju en HDMI där man kan ta bort kontakten och dra igenom den.
Fast iofs, jag har ju inte skruvat upp innertak och väggar ännu så alla rör är ju lättillgängliga om man skulle vilja dra rör-för-rör.
 
C cpalm skrev:
Det gör det säkert, men notera att HDMI har en ganska begränsad maxlängd på kabeln. Och en massa kontakter på vägen gör definitivt inte saken bättre. Sen behöver du någon speciallösning mellan uttagen, för det går knappast att få igenom en kontakterad kabel genom ett vanligt rör, och det lär också bli svårt att möla in skarven i en vanlig dosa.
Såna:
https://www.kjell.com/se/produkter/...TIvC4c64MXTpIaE-JmIaAiN7EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
 
Jim Martin Jim Martin skrev:
Vad är det för skillnad på en patchkabel och en "vanlig" nätverkskabel med rj45 hane på? Eller heter det ethernetkabel eller är det något annat?

Jag vill bara inte dra kablar och fixa och dona och det hela slutar med att det inte funkar.

Drar denna kabel x2 i ett eget 20 mm vp-rör: [länk]

Och ansluter dessa kontakter på insidan av villan och på kontoret i garaget: [länk]

Från fiberboxen drar jag en lång nätverkssladd (nedan) in i modemet. Från modemet drar jag en likadan sladd in i uttaget i villan. Och sen från uttaget på kontoret en likadan sladd in i datorn.

[bild]

Funkar det eller är det något som blir tokigt?
Nej, ingen skillnad mellan patchkabel och "vanlig" nätverkskabel med rj45. Det du tänker på är skillnad mellan installationskabel och patchkabel. Där den första har solida ledare, anpassade för fasta och permanenta installationer. Den är inte lämpad för att sätta en rj45 kontakt på och sedan tas ut/sätta i flera gånger. Patchkabel är motsatsen till installationskabel. Alltså den kabel som du sätter i nätverksuttaget i datorn och in i en switch/router/nätverksuttag i väggen. Den kabel du länkar är just en installationskabel, och är lämpad för att terminera i en patchpanel eller nätverksuttag.
 
Alltså, hur ska man kunna dra HDMI i vp-rör utan att behöva kapa dem?
Man kan ju inte dra en onödigt lång sväng med vp-rör som ska passa perfekt med längden på HDMI:n?

Hur gör folk egentligen?

Bra eller anus att bara dra dem fritt inuti tak och väggar?
Ja, anus om det pajar och slutar funka, men annars? Brukar de paja?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.