Jag vet att du vill ha hällen på halvön, men jag kastar ändå in ett förslag. :)

Det är att flytta hällen och använda ”ön” som arbetsyta istället. Då kan ni stå på båda sidor om bänken och flera kan hjälpa till med tillredningen vid taco-fredag eller pepparkaksbak. Med lite överhäng på bänkskivan kan ställa barstolar där vilket inte blir så bra om det är en varm häll med fläktkåpa över. Jag hänger inte riktigt med på det platsbundna köket. Är det det som är byggt i hörnet? Är det inte svårt att få översikt i ett sådant skafferi med djupa hyllor där saker står gömda bakom?

Edit; Nu läser jag att du funderar på att utesluta altandörren, det tror jag skulle göra att du får bättre flöde. Om du sätter hällen mot den väggen kan du stå med sidan mot vardagsrummet och steka, och få viss översikt över matplatsen.
 
Redigerat:
  • Gilla
K@tten
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Vi har ett kök som jag ritat som inte är så olikt detta.
Att kunna stå vid spisen och titta ut över huset/familjen var ett krav för mig också och något jag såhär i efterhand aldrig vill vara utan.
Alternativ 1 saknar verkligen en yta intill kylen, det är en dealbreaker för mig. När man har handlat och ska fylla kylen vill man inte springa fram och tillbaka för mycket med varor.
På planritningen sitter en vask till vänster om hällen, det gissar jag att du inte har tänkt ha längre. Om den ytan istället kunde vara bänk och kanske något större så skulle den ytan kunna funka för att mellanlanda kylvaror på, det är bara drygt metern från kylen.
Det som ställer till det i mina ögon är altandörren. Den kan inte flytta till ”rummet ovanför”? Då skulle man kunna få en lång sammanhängande bänk med vask till höger om spisen. Jag har egentligen inte mycket till övers för de där små extrahoarna, om inte spisen ligger på en ren ö (inte en halvö som i ditt fall). Om möjligt känns det bättre att placera den riktiga hon någotsånär nära spisen istället.

Edit: att ha diskhon vid fönstret är trevligt men det blir ett jäkla putsande av fönstret. Har haft det, vill inte ha det igen.
Det går att välja ett smalare liggande fönster i ögonhöjd (dit diskvatten inte stänker). Det släpper in ljus och ger möjlighet att titta ut när du står vid disken.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Standard bänkhöjd är 90 cm. För att hålla nere städningen är det bra om fönstrets underkant är åtminstone 10 cm över bänkytan. Med tanke på att fönstret är på en egen liten kort vägg så tror jag inte att det är kritiskt att det är lika stort som andra fönster. Men visst finns de som bygger om befintliga hus som har fönster som är lägre än bänkhöjden, det går det med (i alla fall så länge som fönstren går utåt).
Ja precis! Jag hade inte ens lagt in 2.70 i takhöjd på IKEA programmet, det är nu åtgärdat. Det ser ut att bli riktigt bra med ett 11-13 fönster. 270-130-90=50cm att spela med över och under fönster mellan bänkskiva och fönster.

M MetteKson skrev:
Jag vet att du vill ha hällen på halvön, men jag kastar ändå in ett förslag. :)

Det är att flytta hällen och använda ”ön” som arbetsyta istället. Då kan ni stå på båda sidor om bänken och flera kan hjälpa till med tillredningen vid taco-fredag eller pepparkaksbak. Med lite överhäng på bänkskivan kan ställa barstolar där vilket inte blir så bra om det är en varm häll med fläktkåpa över. Jag hänger inte riktigt med på det platsbundna köket. Är det det som är byggt i hörnet? Är det inte svårt att få översikt i ett sådant skafferi med djupa hyllor där saker står gömda bakom?

Edit; Nu läser jag att du funderar på att utesluta altandörren, det tror jag skulle göra att du får bättre flöde. Om du sätter hällen mot den väggen kan du stå med sidan mot vardagsrummet och steka, och få viss översikt över matplatsen.
Haha! Att du vågar! Ja jag vet, det går att ha den lite ditåt och på så sätt kunna ha sidan åt á la lågeffektivt bemötande. Ska fundera lite på den! Jag är också sugen på att ha en integrerad hällfläkt, men har läst lite blandat om dessa integrerade fläktar. Men som tur är ska köket vara klart nästa höst så tekniken och allt kanske har förfinats lite, samt att de som använt dessa fläktar ett tag nu kommer kunna lämna lite bättre recensioner, när det gått ett tag.

Absolut, det skulle vara maffigt med en stor ö utan en häll just för stora bak och så vidare. Men tror det går ändå! Har en ny design att bifoga här så ser man vad jag menar :)

Nej jag gillar verkligen ett platsbyggt skafferi. Svärföräldrarna har ett, utöver andra högskåp som skafferi och det funkar finfint!
 
Uppdaterat!
Tycker verkligen att genom att fimpa altandörren så får vi ett mer enhetligt kök. ja det är lite yta i mitten men jag känner verkligen att 2m inte är ett problem.

vitrinskåpen leker jag fortfarande runt lite med.

har ingen fläktkåpa nu eftersom målet är ändå en integrerad fläkt om de funkar bra.
 
  • Planritning av ett kök utan altandörr med markerade vitrinskåp, köksö, och plats för integrerad fläktkåpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av ett kök utan altandörr med enhetliga skåp och ö köksö med vitrinskåp och integrerad fläktkåpas plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett kök utan altandörr med vitrinskåp, köksö och inbyggda vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Eken1987
  • Laddar…
BirgitS
Det där blir betydligt mer lättarbetat även om det blir långt att gå med alla ingredienser. Men jag skulle sätta ugn/mikro längst från skafferiet så att det blir lättare att hålla koll på dem när man står vid spisen samt att det blir kortare mellan en bänkskiva och kylen så det blir lättare att få in och ut matvaror. Jag antar att diskmaskinen inte är nummer 2 i alla fall.

Gör en koll att du inte har missat någon tillgänglighetsregel: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
Jag skulle vilja ha lite längre mellan ho och häll men jag tror att det då kan bli problem med tillgänglighetskraven.

Ha inte för mycket vitrinskåp, de flesta har inte så väldigt mycket som verkligen ser så snyggt ut att man vill visa upp det. Vinglas, vackra kaffekoppar och lite annat blir ju bra men travar med tallrikar, skålar och ugnsformar är inte så vackert.
 
Ju mer du ritar desto mer liknar det vårt kök!:D
Jag tycker det ser bra ut, jag hade dock övervägt att rita in fler överskåp. Det är rätt skönt att slipa böja sig ner hela tiden.
Smaken är förstås olika men jag tycker att det hade varit snyggare med en hel sektion över(vitrin)skåp mellan fönsterna.
Vi har en frihängande fläkt ovanför hällen med fläktmotorn på taket. Den är imponerande tyst men när fläktkåpan inte sitter intill en vägg så blir den inte så effektiv. Har man ett fönster öppet någonstans så att luften rör sig i huset så går gärna stekoset bredvid fläkten.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det där blir betydligt mer lättarbetat även om det blir långt att gå med alla ingredienser. Men jag skulle sätta ugn/mikro längst från skafferiet så att det blir lättare att hålla koll på dem när man står vid spisen samt att det blir kortare mellan en bänkskiva och kylen så det blir lättare att få in och ut matvaror. Jag antar att diskmaskinen inte är nummer 2 i alla fall.

Gör en koll att du inte har missat någon tillgänglighetsregel: [länk]
Jag skulle vilja ha lite längre mellan ho och häll men jag tror att det då kan bli problem med tillgänglighetskraven.

Ha inte för mycket vitrinskåp, de flesta har inte så väldigt mycket som verkligen ser så snyggt ut att man vill visa upp det. Vinglas, vackra kaffekoppar och lite annat blir ju bra men travar med tallrikar, skålar och ugnsformar är inte så vackert.
Ja det är väl en subjektiv bedömning vad som är långt osv. Men hur vi än vrider och vänder på det blir det med tanke på husets läge, kökets position i huset bäst med kyl och frys på den väggen. Precis jag tänker nog ändra ugn och mikrohögskåpet så att det inte heller är granne med skafferiet, jag tänker värme som utstrålas?

Diskmaskinen är faktiskt nummer två! Men det går ju att flytta, kom på att det kan vara bättre att ha den närmare bänkskåpen där det rendiskade skall förvaras. Vart det något speciellt du tänkte på? :)

Ja jag har försökt läsa mig till alla regler och krav och vad jag förstått finns det rekommendationer men inga lagkrav på maxlängd? Såg att du skrivit i en annan tråd där det diskuterats kök och där hade flera fått igenom mer än två meter mellan spishäll och diskho. Det diskuterades även eftersom trådskaparen hade fått nedslag först men att handläggaren ändrade sig sedan. Inte för att jag vill ha så långt som möjligt ifrån men.

M Maximarcus skrev:
Ju mer du ritar desto mer liknar det vårt kök!:D
Jag tycker det ser bra ut, jag hade dock övervägt att rita in fler överskåp. Det är rätt skönt att slipa böja sig ner hela tiden.
Smaken är förstås olika men jag tycker att det hade varit snyggare med en hel sektion över(vitrin)skåp mellan fönsterna.
Vi har en frihängande fläkt ovanför hällen med fläktmotorn på taket. Den är imponerande tyst men när fläktkåpan inte sitter intill en vägg så blir den inte så effektiv. Har man ett fönster öppet någonstans så att luften rör sig i huset så går gärna stekoset bredvid fläkten.
Haha vad roligt! Skicka gärna PM med ritning om du har lust :)
Vi får ju maximalt med bänkyta nu och det gillar vi verkligen. Man kan nog inte få för mycket bänkyta.
Vi ska leka runt med överskåpen lite till.
Jag hade ju en frihängande fläkt först och hade tänkt ha motorn på taket, just för att det blir tyst och så. Bra input där att det kanske blir lite sämre om den inte sitter intill en vägg :)
Men jag lutar mer och mer åt integrerad hällfläkt. Har EN bekant som har det och är hittills jättenöjd, speciellt med tanke på öppen planlösning. Han tycker den fungerar tillfredsställande.
 
BirgitS
Ja, det har tydligen blivit tillåtet med längre avstånd och vi har 100 cm mellan ho och hällen (rak bänk) och då går det att stå bredvid varandra under matlagning (båda kan läsa receptet etc.) men det är lite trångt så den dag det är dags att byta ut köket så blir det 120 cm i stället. En diskmaskin nära ett hörn blockerar rätt mycket bänkyta och om diskmaskinen är nummer 2 kommer man inte att kunna fylla diskmaskinen när någon använder spisen. Det kan vara praktiskt att en kan fylla diskmaskinen med det som man har använt medan den andra gör klart det sista på spisen. Men sånt beror ju på om man vill vara en eller två i köket.

Glöm inte bort att det finns praktiska hörnskåp som är 60x120 cm också, det behöver inte vara karusellskåp. Breda lådor är också effektivare än smalare eftersom varje vägg och skena för lådor stjäl en del av bredden.

Kanske att det ska vara mer avställningsyta på gaveln av halvön så att det går att ställa ner en plåt där för att hålla nere avståndet man behöver bära den heta plåten.

Glöm inte bort att tänka på belysningen över alla bänkar när du inte har några överskåp. Kolla t.ex. den guide som Hide-a-lite har.
 
  • Gilla
PW92
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det har tydligen blivit tillåtet med längre avstånd och vi har 100 cm mellan ho och hällen (rak bänk) och då går det att stå bredvid varandra under matlagning (båda kan läsa receptet etc.) men det är lite trångt så den dag det är dags att byta ut köket så blir det 120 cm i stället. En diskmaskin nära ett hörn blockerar rätt mycket bänkyta och om diskmaskinen är nummer 2 kommer man inte att kunna fylla diskmaskinen när någon använder spisen. Det kan vara praktiskt att en kan fylla diskmaskinen med det som man har använt medan den andra gör klart det sista på spisen. Men sånt beror ju på om man vill vara en eller två i köket.

Glöm inte bort att det finns praktiska hörnskåp som är 60x120 cm också, det behöver inte vara karusellskåp. Breda lådor är också effektivare än smalare eftersom varje vägg och skena för lådor stjäl en del av bredden.

Kanske att det ska vara mer avställningsyta på gaveln av halvön så att det går att ställa ner en plåt där för att hålla nere avståndet man behöver bära den heta plåten.

Glöm inte bort att tänka på belysningen över alla bänkar när du inte har några överskåp. Kolla t.ex. den guide som Hide-a-lite har.
Smart tänkt! Har flyttat diskmaskinen nu. Håller med vad du säger.

Just det, det kanske blir lite finare med de andra hörnskåpen!
Jag försöker ha så mycket 60lådor som möjligt.

Jag ska kika på avställningytan där. Det som är, är att avstånden vägg-halvö-vägg intill ugn/mikro är 3.2m. Ön är 2m. Det ger 120cm passage.

Tack Birgit!
 
Vad har du för mått från golv till överkant fönster? 210 cm brukar vara "standard" men har du 270 i takhöjd så kanske man höjer upp fönster och altandörrar till 2.30?
 
L Låset skrev:
Vad har du för mått från golv till överkant fönster? 210 cm brukar vara "standard" men har du 270 i takhöjd så kanske man höjer upp fönster och altandörrar till 2.30?

Det vet jag tyvärr inte vad det är för mått. Men det är väl justerbart? Vad tänker du på mer specifikt? :)

Precis vi kommer ha 2.70. Det jag sitter och funderar nu är om vi får plats med 11-15 fönster eller ska ha 11-13. Isåfall ska vi ändra vardagsrummets fönster till 11-13 på andra sidan för att matcha fasaden utifrån. Vi vill ha symmetrin.

Här är en bild på fönstret om det ska vara ett 11-15? Ska jag testa mata in andra siffror?
 
  • Digital mockup av ett justerbart spröjsat fönster med 6 rutor i en virtuell interiörmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
I ett vanligt rum ser det konstigt ut att ha underkanten av fönstret 100 cm över golv, särskilt i ett vardagsrum där man sitter i förhållandevis låga soffor.
 
P Pvesterlund skrev:
Det vet jag tyvärr inte vad det är för mått. Men det är väl justerbart? Vad tänker du på mer specifikt? :)

Precis vi kommer ha 2.70. Det jag sitter och funderar nu är om vi får plats med 11-15 fönster eller ska ha 11-13. Isåfall ska vi ändra vardagsrummets fönster till 11-13 på andra sidan för att matcha fasaden utifrån. Vi vill ha symmetrin.

Här är en bild på fönstret om det ska vara ett 11-15? Ska jag testa mata in andra siffror?
Vi har i tvättstugan ett fönster som är 10 högt.
Takhöjd 2.50 m. Överkant fönster 2.1 m.
Alla fönster har överkant på 2.1 m (samma med dörrar).

I din skiss ser det ut som att fönstret sitter upp mot taket?
Tvättstuga med fönster ovanför bänkskiva, omgivet av växter och hushållsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Låset skrev:
Vi har i tvättstugan ett fönster som är 10 högt.
Takhöjd 2.50 m. Överkant fönster 2.1 m.
Alla fönster har överkant på 2.1 m (samma med dörrar).

I din skiss ser det ut som att fönstret sitter upp mot taket?
[bild]
jag förstår! ja ni har ju 40cm mellan tak och överkant fönster.

Tror 11-15 fönster blir för stora. här ser du 11-13 med olika höjd från golv.
till vänster 1100mm från golv. till höger 1200mm från golv.
till vänster får vi 30cm till tak, högra blir 20cm.
 
  • 3D-visualisering av kök med två fönster på olika höjder ovanför diskbänk, 30cm och 20cm från taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade absolut satt alla fönster på samma överkantshöjd. Jag tror det ser rörigt ut annars.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.