Hej

Har denna garderob som jag gärna vill ta bort. Finns det någon risk att väggen eller "dörrposten" är bärande på något sätt för sadeltaket?

Huset är gammalt och taket är säkert byggt enligt gammal stil slutet av 1800-talet. I mitten av huset finns en murstock.

Halva väggen är redan riven som ni ser på bilden. Det finns även en liknande vägg som inte är riven i borte delen av huset. Samma mått från gaveln av huset. Därför som jag funderar om dessa väggar har någon bärande funktion. Som ni ser på bilden

Bilden där tapeten syn är den del av en utbyggnad (takkupa).

Tacksam för svar eller vägledning hur jag kan gå vidare.
 
  • Öppen garderobsdörr till en delvis riven, tom garderob med synliga rör och ledningar på den kala väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis riven inbyggd garderob i gammalt hus med vitmålade dörrposter och vägg med blommig tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som alltid gäller att man gärna vill ha en helhetsbild innan man uttalar sig. Planritningar och alla andra uppgifter som förklarar hur huset år byggt underlättar förståelsen. Ett 1800-talshus kan vara liggtimrat med takåsar som vilar på tvärväggar. Då kan även garderober ingå i det bärande systemet.
 
  • Gilla
Hygg
  • Laddar…
Tack, det är svårt att veta. Det finns inga ritningar på huset. I innertaket dubbla gipsplattor så inga ledtrådar där heller. Har en extra bild då jag kikade in i en inspektionslucka i somras. Ser inte ut som de är liggande takåsar, men ska kolla om jag kan få bättre uppfattning.
 
  • Bild på mörkt träbjälklag sedd från inspektionslucka med spindelnät och isolering i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det utvändigt foto kan säga en del.
 
Jag har inte svarat men funderat en hel del... Vi kommer nog behålla garderoben tills vidare och framöver bygga om taket då det inte är bytt på många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.