Jag håller på att riva upp parkettgolv i vardagsrummet och hallen. Lägenheten är byggt 84 och parketten har nog varit där i 15-20år minst. Ska lägga nytt Kährs parkettgolv. Jag har märkt med hjälp av ett 2m rätskiva att golvet lutar ganska mycket. Nog 10-15 mm per 2 m. Högpunken är där betongväggen börjar och lågpunkten mig emot vid ett gipsgolv (köket på andra sidan).

jag har bott här i 12 år snart och aldrig märkt att golvet lutar. Så frågan är måste jag spackla golvet? Det verkar vara platt. Jag tänkte att det skulle vara färdigt för nytt parkettgolv eftersom det redan log parkett men det är aldrig så lätt som man tror. :/

Det finns även små sprickor vid betongväggen vad måste göras åt det? Jag brukar kunna söka fram svar men hittar faktisk inget tyvärr. Uppskattar jättemycket om någon kan hjälpa mig!
 
  • En person mäter lutningen på ett bart betonggolv intill en vit vägg med sprickor nära kanten. Måttband och kablar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en betonggolvkant med sprickor bredvid en vägg, med ett måttband som visar mått. Dust och byggavfall syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpass som visar lutning på ett betonggolv under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade absolut spacklat om det va mitt golv.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Jag hade absolut spacklat om det va mitt golv.
Tack för svar!

jag kommer nog göra det...ska man göra något så borde man göra det rätt. MEN vad är det värsta som händer om jag inte gör det? Om golvet är helt platt kommer det att påverka parketten? Varför ska man spackla egentligen?

Jag tar gärna lite tips på hur man spacklar golv också. Jag förstår att man måste grunda först med special golvgrund. Sen ska man skapa ett barriär i glipan under gipset? Använder man sånna foam lister då? Sen blanda flytspackel och hålla. Eller? Det verkar inte så svårt jämfört med att bredspackla väggar och dom bliv fina och platta (till slut) :)

tack för svar! <3
 
Det kommer kanske inte kännas eller hända nåt om golvet lutar jämnt men varför inte göra det rätt på en gång så slipper man fundera på det sen?
Man använder en primer på golvet och väggspringan kan du täta med nån billig fog. Kolla lite på Youtube så får du kläm på trkniken att flytspackla.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det kommer kanske inte kännas eller hända nåt om golvet lutar jämnt men varför inte göra det rätt på en gång så slipper man fundera på det sen?
Man använder en primer på golvet och väggspringan kan du täta med nån billig fog. Kolla lite på Youtube så får du kläm på trkniken att flytspackla.
Jag håller på att kolla youtube nu...Varför inte? Ah du jag är bara så trött på att renovera. Vi har hållit på med väggar och fönster i alldeles för många månader. Jag blir även rädd att jag kommer lyckats göra det ojämn på något sätt. Eller behöva slipa som är det värsta jag vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.