Hej

Fick precis min Corroventa installerad i grunden av extern firma, 3 dagar sedan.
Grund på ca 200kvm uppdelad i 2 stora schakt och 2 mindre schakt som man passerar med rören så jag har blås överallt.

Jag har inte flyttat mina hygrometrar ännu, någon är nästan precis där en av dysorna blåser.
Mätarna är TFA funk thermo från Ljungby fuktkontroll. Ibstallatören sa att jag skulle flytta dem till ett ställe där det inte blåser rakt på dem.

Avfuktaren sitter monterad i ett hörn och den har ett börvärde på 65% +-4% i start o stopp.
Den har sänkt fuktigheten i grunden definitivt men enligt mina mätare ligger jag just nu på mellan 72 på den närmast avfuktaren, 76 på den längst ifrån och 74% på den som sitter i ett av schakten.

Jag har tätat alla ventiler och det ligger ny plast i hela grunden. Finns säkert något litet luftläckage någonstans som jag kan lägga lite fogskum på, t.ex. dörren in ska tätas upp bättre

Hur länge bör jag vänta innan jag sänker börvärdet för att se om jag kan tvinga ner RH mer? Rent krasst ligger jag ju på bra värden i denna årstiden när det regnar konstant men hade jag legat sub70% hade det känts lite bättre .
Positivt är det att rören har slutat kondensera iaf

Nyinstallerad Corroventa avfuktare i hörnet av en grund med synliga rör och plastsäckning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vill minnas att det tog flera månader innan fuktigheten gick ner varaktigt i min krypgrund när jag väl hade stoppat dit en avfuktare. Innan jag gjorde det var det regelmässigt kondenserande fuktighet sommartid.

Men går din avfuktare konstant nu? I så fall hjälper det inte att sänka börvärdet, för den gör redan vad den kan. Om den går intermittent tyder det väl på att dess hygrostat inte är överens med dina hygrometrar om hur fuktigt det är.

Men lite över 70% är ju inget att oroa sig för. Så vänta du till november eller så innan du gör något.
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Jag vill minnas att det tog flera månader innan fuktigheten gick ner varaktigt i min krypgrund när jag väl hade stoppat dit en avfuktare. Innan jag gjorde det var det regelmässigt kondenserande fuktighet sommartid.

Men går din avfuktare konstant nu? I så fall hjälper det inte att sänka börvärdet, för den gör redan vad den kan. Om den går intermittent tyder det väl på att dess hygrostat inte är överens med dina hygrometrar om hur fuktigt det är.

Men lite över 70% är ju inget att oroa sig för. Så vänta du till november eller så innan du gör något.
Sent svar men nej den går intermittent, när den går kan man tydligt se att jag ligger 8-13% över värdet på Corroventans homevision som visar t.ex. 61% när den stängs av och då ligger de 3 hygrometrarna på 69-72% När den är på gång att starta, alltså vid 69% så visar mina hygrometrar mellan 76-81% lite varierande men som max 81% iaf. Temperaturen ligger ca 1 grad fel, hygrometrarna visar då 1 grad lägre.

Just nu är det ju fruktansvärt fuktigt ute med och regnar konstant och temperatur på mellan +13 till +3 så det är ju torrare där nere än vad det hade varit utan den oavsett

Jag utgår nästan ifrån att mina hygrometrar som kostade 899 på ljungby fukt visar fel, de fick ju jobba hårt i somras när de låg mellan 85-99% konstant i typ 2 månader så de kanske behöver "kalibreras" om?

Sen har jag inte flyttat mätarna något då de ligger ganska så exakt i linje med utblåsen från avfuktarens rör men det borde väl göra att de visar torrare än vad det är?
 
Avfuktaren sitter väl monterad på nordlig sida av huset? Oftast där det är fuktigast.

Har avfuktaren på ena nordliga hörnet och en tfa templogger hygrometer i det andra nordliga hörnet. Den delen där hygrometern sitter var betydligt fuktigare än de andra hörnen i grunden. (Två hörn i söder)

fick rikta ena utblåset mer mot de fuktigare hörnet samt att jag lade ut betongtäckmatta i grunden (gjorde stor skillnad)
Lerstråk som går på ena sidan av grunden, resten sand.
 
  • Gilla
petercolli
  • Laddar…
N Niklaspe skrev:
Avfuktaren sitter väl monterad på nordlig sida av huset? Oftast där det är fuktigast.

Har avfuktaren på ena nordliga hörnet och en tfa templogger hygrometer i det andra nordliga hörnet. Den delen där hygrometern sitter var betydligt fuktigare än de andra hörnen i grunden. (Två hörn i söder)

fick rikta ena utblåset mer mot de fuktigare hörnet samt att jag lade ut betongtäckmatta i grunden (gjorde stor skillnad)
Lerstråk som går på ena sidan av grunden, resten sand.
Nej själva avfuktaren sitter monterad i södra delen av grunden, det är där luckan ned i grunden är men rören går ju över hela grunden så det ska enligt montör inte spela någon roll. Det skiljde inte nämvärt mycket i fuktighet mellan de olika skeppen i grunden heller så allt har blivit torrare men det följer ändå samma kurva som innan och såklart ligger norrsidan ca 2% högre rent generellt än vad norrsidan visar.

Avfuktaren monterades i början av september så den har inte varit där så länge än.
 
Som sagt bästa är att ha avfuktaren på det fuktigaste stället men de är ju svårt veta om man inte har flera mätare utsatt. Tror dock inte det är något problem kolla efter ett år och se om det fortfarande är fuktigare i en del.
Kolla så att mark inte lutar mot huset osv osv, köp några meter betongtäckmatta och lägg ut annars där det är fuktigare, är förmodligen ett kallare området i grunden vilket gör att rh sticker iväg. Hade som sagt 15% skillnad på 8 meter. Men omriktat utblås och mattan gjorde susen.
 
Det kan ju vara hygrometern i avfuktaren som inte mäter helt rätt. Lösningen om det inte är tillräckligt fel för att vara ett garantiärende kan ju då vara att justera börsvärdet så att du får den fuktighet du vill ha enligt dina mätare.

Dina egna mätare kan du testa själv, det finns en beskrivning hur man gör här bland annat:
https://www.lfs-web.se/kalibrering-hygrometer.htm
 
Räkna med ett år innan fukten gått ur allt material. Därefter sjunker förbrukningen och värdena stabiliserar sig.
Därmed inte sagt att dina mätare visar rätt, alltid klokt att kontrollera dem.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
När vi fick våran avfuktare installerad gjordes en ”nollställning” av grunden genom att avfuktaren fick gå på maxeffekt i en månad, för att torka ut grunden. Därefter ställdes lämpligt börsvärde in.

Det är ju ett förfarande du kan prova, ställ börvärdet så lågt det går och låt avfuktaren torka ut ordentligt i någon vecka, sen ställer du in det värde du önskar och ser vad fuktigheten landar på.
 
H hakfre skrev:
Det kan ju vara hygrometern i avfuktaren som inte mäter helt rätt. Lösningen om det inte är tillräckligt fel för att vara ett garantiärende kan ju då vara att justera börsvärdet så att du får den fuktighet du vill ha enligt dina mätare.

Dina egna mätare kan du testa själv, det finns en beskrivning hur man gör här bland annat:
[länk]
Jag har snackat med han som installerade den åt mig och vädrat mina funderingar. Han trodde mina mätare visade fel då de sällan visar exakt då de inte är kalibrerade enligt branschstandard och det köper jag. Han bad mig hänga upp mätarna bredvid enhetens mätare och se vad som hände och kolla över några dagar.

Jag satte 2st bredvid avfuktarens hygrometer och la 1 bredvid inomhusenheten för mina mätare. Har efter 6 timmar nu sett att de 2 följer avfuktarens hygrometer nästan exakt fast 10% över och även nästan exakt 1grad lägre i temperatur Just nu har jag 61% fuktighet i grunden och 15.1C enligt min homevision pro och enligt mina mätare har jag 70 & 72 samt 14C
På innemätaren är det inte riktigt 10% felmarginal utan där har jag just nu 60% och 20.9C medans stationen visar att jag har 55% och 20.9C så där skiljer det sig markant med 5%. Intressant att då temperaturen visar samma.
Dock visar Värmepumpens innegivare och tempgivarn till larmet 22grader

Ska avvakta tills imorgon och sen byta plats på en av hygrometrarna i grunden med den jag hsr inomhus och se om värdena fortfarande ligger i samma ratio och då kan jag nog förutsätta att mina hygrometrar visar 10% fel högre och 1 grad lägre och att jag då får räkna bort 5% av min inomhusfuktighet också då stationen förmodligen visar något fel med.
 
Redigerat:
L Leafy skrev:
Jag har snackat med han som installerade den åt mig och vädrat mina funderingar. Han trodde mina mätare visade fel då de sällan visar exakt då de inte är kalibrerade enligt branschstandard och det köper jag. Han bad mig hänga upp mätarna bredvid enhetens mätare och se vad som hände och kolla över några dagar.
Det har han rätt i, installatören, det är ganska vanligt att vanliga hygrometrar enligt datablad mäter inom +- 3-5%. Det är ett bra test att jämföra dina mätare med varandra som du nu gör för då ser du om någon avviker.

L Leafy skrev:
Har efter 6 timmar nu sett att de 2 följer avfuktarens hygrometer nästan exakt fast 10% över och även nästan exakt 1grad lägre i temperatur.
En kommentar till detta är att om du i ett rum ökar temperaturen en grad så sjunker luftfuktigheten 6%, det kan förklara en del av skillnaden du ser. Avfuktarens temp och fuktmätare sitter dessutom troligtvis internt i avfuktaren och mäter i luften som sugs genom avfuktaren vilket gör att dina mätare inte mäter under exakt samma förhållanden som dina mätare.
 
  • Gilla
Leafy och 1 till
  • Laddar…
H hakfre skrev:
Det har han rätt i, installatören, det är ganska vanligt att vanliga hygrometrar enligt datablad mäter inom +- 3-5%. Det är ett bra test att jämföra dina mätare med varandra som du nu gör för då ser du om någon avviker.


En kommentar till detta är att om du i ett rum ökar temperaturen en grad så sjunker luftfuktigheten 6%, det kan förklara en del av skillnaden du ser. Avfuktarens temp och fuktmätare sitter dessutom troligtvis internt i avfuktaren och mäter i luften som sugs genom avfuktaren vilket gör att dina mätare inte mäter under exakt samma förhållanden som dina mätare.
Jag tycker nu efter lite testande att mina mätare stämmer ganska bra överens sinsemellan.

Jag gjorde även ett enkelt test att stoppa in en mätare i en plastpåse med saltmättat vatten, vanligt bordssalt och 2 av mätarna visar 75% RH ganska snabbt efter att de fått vara i påsen, den 3e är inte testad ännu så det känns som att det inte är någon större drift på mätarna och att det faktiskt är min homevision pro som inte är rätt kalibrerad?

Jag ställde ner börvärdet på den från 65% till 60% iaf ifall det är så, då sänker jag iaf fukten i grunden med några procent så får de helt enkelt komma ut och titta på den ifall den är felkalibrerad.

Hygrometer i förgrunden inne i en plastpåse med saltvatten, en annan mätare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Du kan inte räkna med att torka ut 200kvm krypgrund på nån månad om det varit så hög luftfuktighet innan... Låt det gå ett halvår minst innan du kan börja bedöma om det inte funkar som det är tänkt.
 
R RalleB skrev:
Du kan inte räkna med att torka ut 200kvm krypgrund på nån månad om det varit så hög luftfuktighet innan... Låt det gå ett halvår minst innan du kan börja bedöma om det inte funkar som det är tänkt.
Nej självklart inte men när jag hänger mina hygrometrar bredvid avfuktarens hygrostat så ska det faktiska värdet i en perfekt värld vara samma då de mäter den fukten i luften som är precis vid mätdonen.
Det hade varit skillnad om jag mätt fukthalten i balkarna och syll, den tar ju tid att torka ut men dessa låg på 13% som högst när det mättes innan avfuktaren installerades.

Jag kan självklart ha fel i vad jag skriver ovan men jag vill att luften i grunden ska vara under 70% och det är den enligt hygrostaten men inte enligt hygrometrarna, därav sänkte jag börvärdet för att uppnå det på hygrometrarna med tills någon varit och tittat på den.
 
Lite kul fakta om hygrometrar är att de förr (och vissa även idag?) innehöll en ”hårharpa” gjord av människohår. Eftersom hår töjer sig på ett kontrollerat sätt när det är olika fuktigt. Sen var hårharpan kopplad till en strömbrytare som styrde avfuktaren.

Då man servade/kalibrerade hygrostaterna fick man först skölja/tvätta hårharpan och sen kalibrera de.

Där det mest exakta var att använda en så kallad ”slungpsykrometer”. Den hade två termometrar där man blötte en bomullsstrumpa och satte runt den ena termometern. Sen snurrade man slungpsykrometern i luften, fick fram två olika temperaturer (eftersom fukten i den fuktade bomullsstrumpan avdunstade och temperaturen sjönk på den termometern. Sen kunde man gå in i ett mollierdiagram och läsa av fuktigheten. De vanliga digitala mätarna som även fanns på den tiden var inte lika exakt.

(Jag jobbade med torrluftsanläggningar inom försvaret på 90-talet och höll på med sånt då.)
 
  • Gilla
hakfre
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.