BirgitS
pean.wa pean.wa skrev:
Det fanns förmodligen en pigkammare på övervåningen, har hittat gamla vattenledningar och avlopp till handfat och toalett på ett sovrum och jag tänker det var ett rum för piga eller annat tjänstefolk.
Det var absolut inte för en piga. Det är ett ord som knappt användes på bondgårdar på 50-talet och då gällde det kvinnor som jobbade med allt möjligt inkl. i lagården. Det var svårt nog att få någon att acceptera en anställning som hembiträde på 50-talet, när det fanns möjlighet att få mycket bättre jobb som ung kvinna, så det gällde att hålla sig väl med en som man ville anställa.
 
C
Handyman 1 skrev:
Var det inte rätt nyligen en dokumentär om ett hembiträde som hade arbetat/bott hos en läkare stor del av sitt liv,bodde i ett rum vid köket,över 80 år gammal sprang hon fortfarande omkring och serverade,tills han dog,minns att man tyckte det var totalt tragiskt alltihop:cry:
https://www.oppetarkiv.se/video/1135797/
Sevärd...

BirgitS BirgitS skrev:
piga användes ju bara ute på bondgårdar efter första världskriget.
Varför bara efter första världskriget?
Här fanns det både husjungfru, hushållerska, kokerska och piga enligt folkbokföringen från år 1900.
Eller menar du att det försvann i stan vid första världskriget?
 
BirgitS
C cpalm skrev:
Varför bara efter första världskriget?
Här fanns det både husjungfru, hushållerska, kokerska och piga enligt folkbokföringen från år 1900.
Jag menade alltså att efter första världskriget användes inte ordet piga för en anställd som lagade mat och städade. Redan vid sekelskiftet sa man ju jungfru och jungfrukammare för det i städerna.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var absolut inte för en piga. Det är ett ord som knappt användes på bondgårdar på 50-talet och då gällde det kvinnor som jobbade med allt möjligt inkl. i lagården. Det var svårt nog att få någon att acceptera en anställning som hembiträde på 50-talet, när det fanns möjlighet att få mycket bättre jobb som ung kvinna, så det gällde att hålla sig väl med en som man ville anställa.
Jag ändrade mitt inlägg och tog bort "piga", lätt för mig som bondunge att slänga mig med ord som inte passar i inne i stan.
 
  • Gilla
  • Haha
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
C
pean.wa pean.wa skrev:
Jag ändrade mitt inlägg och tog bort "piga", lätt för mig som bondunge att slänga mig med ord som inte passar i inne i stan.
Ja, numera kallas det väl au-pair? :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Mr.fluff och 4 till
  • Laddar…
pean.wa pean.wa skrev:
Det fanns förmodligen en rum för tjänstefolk på övervåningen, har hittat gamla vattenledningar och avlopp till handfat och toalett på ett sovrum och jag tänker det var ett rum för det ändamålet
Jungfrukammaren brukar vara vid köket, men den saknas ju här. Borde ha varit där entrén är. Möjligen om Serveringsrummet förut varit delat med en gång och en jungfrukammare?

Var sitter displayen för ringsignalerna?

Mitt sovrum på övervåningen i mina föräldrars hus har också tvättställ, det är helt enkelt "flickrummet" medan pojkrummet är större och saknar tvättställ.
 
Handyman 1 skrev:
Var det inte rätt nyligen en dokumentär om ett hembiträde som hade arbetat/bott hos en läkare stor del av sitt liv,bodde i ett rum vid köket,över 80 år gammal sprang hon fortfarande omkring och serverade,tills han dog,minns att man tyckte det var totalt tragiskt alltihop:cry:
Edit: intressant dokumentär iaf.
[länk]
Det var en läkare som bodde här också... det var dock inte han som byggde huset..
Anna_H Anna_H skrev:
Jungfrukammaren brukar vara vid köket, men den saknas ju här. Borde ha varit där entrén är. Möjligen om Serveringsrummet förut varit delat med en gång och en jungfrukammare?

Var sitter displayen för ringsignalerna?

Mitt sovrum på övervåningen i mina föräldrars hus har också tvättställ, det är helt enkelt "flickrummet" medan pojkrummet är större och saknar tvättställ.

Det är möjligt att det var samma här men det finns inget rum vid köket i det här huset. Jag gissar ju bara hur det kan vara tänkt. I ritningarna är rummet bara märkt som sovrum.

Serveringsrummet är litet, går absolut inte in en säng där ens.

Panelen sitter i köket. Vid spisen.
 
pean.wa pean.wa skrev:
Det finns en panel i köket och ett par tryckknappar runtom i huset som får en siffra att trilla ner. Kan det finnas en koppling? Liknar inte de andra.

Eller hur tänkte du? Några bilder/exempel/beskrivningar på dylik klocka?
Min mormor hade en sdan signalklocka i golvet. Öven i mitt uppväxthem fanns olika platser för dessa signalklockor. En tråd att dra i i badrummet, en klocka i golvet, entredörrar etc. Alla var kopplade till panelen med nummerskivor. Det låter sent med detta system i ett 50-talshus, snarare 30-talo äldre. Men det är med all säkerhet en sådan funktion som varit på ditt golv. Man skulle kunna obemärkt trycka med foten, och personalen kom omedelbart.
 
  • Gilla
pean.wa och 1 till
  • Laddar…
Mitt barndomshem i Bromma, byggt - 39, hade samma ringklockslåda i köket. Metalluttaget i matsalsparketten var placerad så att värdinnan i smyg kunde trycka på ringledningen med foten. Jungfrukammaren var placerad vid köket och hade eget tvättställ. Det blev mitt tonårsrum. Tyvärr gjordes köket om och större och jungfrukammaren försvann. Det praktiska skafferiet, den inbyggda strykbrädan och de 8 ringledningsfunktionerna försvann också.

Det var ett "riktigt" funkishus - invändigt det vackraste hus jag någonsin bebott!
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Ha, jag har just skaffat något liknande - trådlösa ringklockor till barnens rum på övervåningen. Man trycker på knappen i köket för att förhoppningsvis få ett hörlursförsett barn att uppmärksamma att man vill något, utan att man behöver gå upp för trappan och öppna dörren.
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
C
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Man trycker på knappen i köket för att förhoppningsvis få ett hörlursförsett barn att uppmärksamma att man vill något
Ha ha, när jag började läsa tänkte jag tvärtom, att barnen trycker på knappen när de vill ha service, så ringer det i köket. Så slipper de lämna datorn :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
H
pean.wa pean.wa skrev:
Nej, det är källaren under hela huset.
Kan det vara en tidigare nedgång till källaren via en källartrappa?
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Kan det vara en tidigare nedgång till källaren via en källartrappa?
Missat att gåtan fått sin lösning :rofl::rofl::rofl:
 
  • Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Ha, jag har just skaffat något liknande - trådlösa ringklockor till barnens rum på övervåningen. Man trycker på knappen i köket för att förhoppningsvis få ett hörlursförsett barn att uppmärksamma att man vill något, utan att man behöver gå upp för trappan och öppna dörren.
Du kanske kan köra med en smart högtalare, typ Apple HomePod mini eller NEST Home den kan du skicka ut intercom-meddelanden på.
 
H
Anna_H Anna_H skrev:
Missat att gåtan fått sin lösning :rofl::rofl::rofl:
Japp:crysmile::crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.