Hej,

Ska klä väggarna i badrummet med microcement och för att få väggarna släta behöver jag ta bort befintlig kakelbård, se bilder. Nu till mina frågor;

Hur tar man enklast bort kakelbården utan att skada tätskiktet?

Hur lagar man tätskicktet om man råkat skada det?

Vad fyller man upp hålrummet med efter att kakelbården är borttagen?
 
  • Vit kakelvägg i badrum med en blå kakelbård som delvis är borttagen, exponerande vägg under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsvägg med vit kakel och en blå dekorationsbård nära taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Slipa ner borden med diamantslipskål på en vinkelslip så det bli hyffsat jämnt med kaklet i övrigt, då riskerar du inte att göra åverkan på tätskiktet. Kakel är rätt "mjukt" så det borde inte ta mer än nån timme att slipa ner.

Bra mask och ventilation rekommenderas! :)
 
K KjellTimell skrev:
Slipa ner borden med diamantslipskål på en vinkelslip så det bli hyffsat jämnt med kaklet i övrigt, då riskerar du inte att göra åverkan på tätskiktet. Kakel är rätt "mjukt" så det borde inte ta mer än nån timme att slipa ner.

Bra mask och ventilation rekommenderas! :)
Det var en av mina tankar, härligt att få den bekräftad. Tack!

Har kåpa till slipskålen och dammsugare ansluten samt ordentlig mask. Så det borde vara okej.

Några tankar kring vad man ska fylla upp med, eller det kanske inte blir så mycket som behöver fyllas. Men utifall att en platta lossnar?
 
Det funkar säkert att bara slipa ner i jämnhöjd - även om det kommer damma rejält. Men du är medveten om att microcementen snart kommer vara lika omodern som kakellisten?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det funkade superbra, här kommer för och efterbild!
 
  • Renoveringsprojekt före-bild av badrum med vita kakelväggar, blåa detaljer och demonteringsavfall på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum före renovering med kakelväggar, blå golvplattor och omala ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.