Hej,
jag ska lämna in bygglovsansökan snart för ny våning på en enplansvilla. Vi håller själva på att rita på övervåningen.

Planen säger att det är tillåtet att bygga 1 1/2 plan.

Var går gränsen innan det blir 2-plansvilla?

Hur definieras detta? Har det med höjden av huset att göra eller har det den del av övre våningen som är "bebolig"/ej lutande tak...? Jag är tacksam för hjälp med lite riktlinjer.

/Magnus
 
När en god vän till mig skulle bygga i Kungsbacka kommun (Onsala) var det bara tillåtet med 1 1/2-planshus. Taket/takstolarna skulle då stå på 2:a vånings golvbjälklag. Kan vara andra regler i din kommun.
 
Reglerna kan variera från kommun till kommun. När vi skulle bygga vårt 1 1/2 planshus fick vi följande förklaring från vår kommun.
1 1/2 planshus är egentligen ett 1 planshus med inredningsbar vind. Det som möjliggör inredningbarheten är, tillåten takvinkel samt takfotshöjden. I vårt fall så var det följande:
Vi kunde bygga en 1 plansvilla med 45 graders taklutning och max takfotshöjd 4,5 m. Takfotshöjden mäts från marknivån till takfoten.
Jag skulle nog rekommendera dig att ta en kontakt med kommunen och få reglerna klarlagda innan ni kommer för långt i er planering.
Vi ritade en skiss på vad vi ville bygga och gick till kommunen och frågade om det var ok att bygga ett hus som vi hade på skissen. Efter några mindre justeringar kunde vi fortsätta med bygglovsritningar.
 
Ja, det är så vi får göra. Enligt byggfirmorna jag pratat med så är det inga hus som blir lidande om vi går utanför "planen" och bygger med förhöjt väggliv eller 2-våningshus. Och enligt dem borde det kunna godkännas. Även om vi bygger på en hel våning kommer vår taknock inte högre upp en grannens enplansvilla (som ligger på en kulle). Men detta måste man ju ha klart för sig så klart.
 
Här är det så enkelt att övre våningen får vara max 70% av nedre våningens boyta..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.