Jag har en liten stuga med vattenledningar till och avlopp från stugan. Vatten har dock inte funnits på många år. Tidigare fick vi vatten från grannens enskilda brunn men efter en översvämning så förstördes pumpen och eftersom elen sen stängdes av i grannfastigheten så blev det ingen ny pump där. Min pappa besökte inte stugan på säkert 15 år så ingen brydde sig. Toan används alltså inte nu. Utan latrintunna på utedass. Jag har tagit över stugan och grannen som också äger fastigheten som jag tidigare fick vatten ifrån (vi delar också avloppsbrunn) tycker att jag ska betala räkningarna som han får från slamtömning. Jag förstår verkligen inte. Han är superotrevlig och aggressiv. Kan jag behöva tvingas betala räkning som kommer till grannen??
 
Hur är det reglerat med avloppsbrunnen och på vems fastighet ligger den, på din eller på grannens? Har ni avloppsanläggningen i en gemensamhetsanläggning registrerad hos lantmäteriet?
 
  • Gilla
Pygge70
  • Laddar…
Om det finns någon form av avtal, överenskommelse eller liknande om att ni delar på avloppsanläggningen så ja, annars inte.

Rent praktiskt verkar ni ju dela på den, så det är väl inte mer än rimligt att ni betalar hälften var. Ni bör också undersöka möjligheten att anmäla den som pausad eller vad man ska säga, kanske går, kanske inte. Kontakta kommunens miljökontor och undersök saken!

Om ni inte vill dela på den är det nog en god idé att koppla bort er från den.
 
  • Gilla
Pygge70 och 2 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Om ni inte vill dela på den är det nog en god idé att koppla bort er från den.
Ja. Både rent fysiskt genom att kapa rören och juridiskt genom att annullera eventuella kontrakt servitut och/eller gemensamhetsanläggning.
 
  • Gilla
Pygge70
  • Laddar…
Fast vad är uppgörelsen sen tidigare? Är det sagt att det ska delas på och uppenbarligen verkar det ju inkopplat så så löper ju den överenskommelsen vidare. Sen att inte ni väljer att laga det som möjliggör användandet av den överenskommelsen är ju upp till er.
Är ju lika om nån gräver av en elkabel. Går ju liksom inte att säga till elverket att nå nu använder jag ingen ström så pausa alla fasta avgifter.
 
Tänk på att om du har vatten indraget och vattentoalett så måste du ha en godkänd lösning för avloppet. Om du i dagsläget är ansluten till grannens anläggning via servitut men väljer att ta bort anslutningen till hans anläggning så kommer kommunen (antingen om de får reda på det eller vid nästa inspektion) att ålägga dig att ordna ett godkänt avlopp. Detta blir oftast väldigt dyrt.

I min värld är det självklart att du ska betala åtminstone en del av fakturan för slamtömningen. Du är ju trots allt ansluten till samma avloppsanläggning.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Hur är det reglerat med avloppsbrunnen och på vems fastighet ligger den, på din eller på grannens? Har ni avloppsanläggningen i en gemensamhetsanläggning registrerad hos lantmäteriet?
Såg i ett gammalt dokument att avloppsbrunnen ligger på min tomt men anläggningen är hans och enl kommunen är det därför han som står för kontraktet. Det är enl kommunen också han som skriftligt måste pausa anv av avloppet. Jag fattar att man självklart delar om jag använder avloppet. Men i detta fall är det ju lite speciellt då vi blev av med vattnet abrupt utan att kunna påverka.
Vi fick vatten tidigare från grannens brunn under ett par veckor på sommaren genom ett muntligt avtal för 100 kr/säsong. Dåvarande grannen bodde där året om och det är en mkt större fastighet än min. Jag kan tänka mig att han kanske fick ha avloppsbrunnen (som nu dock står tom och de bor i ett hus bredvid med annat eget avlopp och brunn) mot att min stugas tidigare ägare fick koppla på sitt avlopp där (hon bodde ensam i stugan o hade ingen vattentoa o början).
Nuvarande grannen tycker inte att han ska betala något alls för slamtömningen av sin anläggning. Eftersom det inte finns servitut, jag aldrig har fått vatten sedan nuvarande grannen flyttade hit (o han inte har för avsikt att sätta på el o laga pump) och det är han som skriftligen måste meddela att anv ska pausas, så kan jag väl inte vara betalningsskyldig till hans räkning? Han visste ju om vad han köpte och att inget servitut fanns och att avloppet från vår stuga inte använts på över 10 år. Hans jobb att "säga upp' brunnen kan man tycka.
M Maledictus skrev:
Tänk på att om du har vatten indraget och vattentoalett så måste du ha en godkänd lösning för avloppet. Om du i dagsläget är ansluten till grannens anläggning via servitut men väljer att ta bort anslutningen till hans anläggning så kommer kommunen (antingen om de får reda på det eller vid nästa inspektion) att ålägga dig att ordna ett godkänt avlopp. Detta blir oftast väldigt dyrt.

I min värld är det självklart att du ska betala åtminstone en del av fakturan för slamtömningen. Du är ju trots allt ansluten till samma avloppsanläggning.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast vad är uppgörelsen sen tidigare? Är det sagt att det ska delas på och uppenbarligen verkar det ju inkopplat så så löper ju den överenskommelsen vidare. Sen att inte ni väljer att laga det som möjliggör användandet av den överenskommelsen är ju upp till er.
Är ju lika om nån gräver av en elkabel. Går ju liksom inte att säga till elverket att nå nu använder jag ingen ström så pausa alla fasta avgifter.
Det är inte vårt som har gått sönder. Vi kunde inte få vatten när pumpen i grannens vattenbrunn gick sönder och han valde att inte laga utan stängde av elen där istället. Ang elräkning så står man ju på ett sånt kontrakt själv och ja, jag skulle säga upp elabbonemanget om jag inte kunde få ngn el o slippa betala. Det finns inget kontrakt här. Stugan anv ca 1 v/år och jag betalar f ö elabbonemang för ca 600 /mån, just för att kunna använda lite el den veckan...
 
S Svante Svenson skrev:
Om det finns någon form av avtal, överenskommelse eller liknande om att ni delar på avloppsanläggningen så ja, annars inte.

Rent praktiskt verkar ni ju dela på den, så det är väl inte mer än rimligt att ni betalar hälften var. Ni bör också undersöka möjligheten att anmäla den som pausad eller vad man ska säga, kanske går, kanske inte. Kontakta kommunens miljökontor och undersök saken!

Om ni inte vill dela på den är det nog en god idé att koppla bort er från den.
Vet du hur det går till att kopplas bort från en brunn? Ja jag hoppas att grannen gör det. Jag kunde inte pausa. Har pratat med dem.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Hur är det reglerat med avloppsbrunnen och på vems fastighet ligger den, på din eller på grannens? Har ni avloppsanläggningen i en gemensamhetsanläggning registrerad hos lantmäteriet?
Kan man få svar på detta hos lantmäteriet? Eller borde det ha stått i dokumenten jag fick när jag tog över stugan förra året? Antar att det bara finns det gamla dokument från kommunen från - 65 och då tror jag att det var en äldre anläggning men osäker
 
P Pygge70 skrev:
Kan man få svar på detta hos lantmäteriet? Eller borde det ha stått i dokumenten jag fick när jag tog över stugan förra året? Antar att det bara finns det gamla dokument från kommunen från - 65 och då tror jag att det var en äldre anläggning men osäker
Logga in på lantmäteriet. Där finns servitut och tillhörighet till gemensamhetsanläggningar et cetera registrerade.
Du skriver att anläggningen är grannens, men den ligger på din mark. Då har grannen antagligen ett servitut. Men om grannen inte använder avloppsbrunnen borde ju grannen se till att servitutet upphävs och ni får då göra upp om det innebär att anläggningen övergår till dig, eller om grannen ska plocka bort den.

Servitutet reglerar antagligen bara rätten att ha avloppsanläggning, inte en bestämd anläggning.

Men börja med att titta hos lantmäteriet och ta reda på vad du har för underlag där.
 
  • Gilla
Pygge70
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast vad är uppgörelsen sen tidigare? Är det sagt att det ska delas på och uppenbarligen verkar det ju inkopplat så så löper ju den överenskommelsen vidare. Sen att inte ni väljer att laga det som möjliggör användandet av den överenskommelsen är ju upp till er.
Är ju lika om nån gräver av en elkabel. Går ju liksom inte att säga till elverket att nå nu använder jag ingen ström så pausa alla fasta avgifter.
S Stefan1972 skrev:
Fast vad är uppgörelsen sen tidigare? Är det sagt att det ska delas på och uppenbarligen verkar det ju inkopplat så så löper ju den överenskommelsen vidare. Sen att inte ni väljer att laga det som möjliggör användandet av den överenskommelsen är ju upp till er.
Är ju lika om nån gräver av en elkabel. Går ju liksom inte att säga till elverket att nå nu använder jag ingen ström så pausa alla fasta avgifter.
Nej inget sagt mellan oss. Vi har inte haft vatten eller anv avlopp sedan nya grannen köpte sina fastigheter (2 st). Inte mellan han och min far heller. Förr när det användes delades det dock på kostnaden. Nya grannen borde ju sagt upp avloppet direkt om han inte ville betala hela. Han hade planer så ville nog ha det kvar. Men det ska ju inte jag behöva lida/betala för.
 
P Pygge70 skrev:
Nej inget sagt mellan oss. Vi har inte haft vatten eller anv avlopp sedan nya grannen köpte sina fastigheter (2 st). Inte mellan han och min far heller. Förr när det användes delades det dock på kostnaden. Nya grannen borde ju sagt upp avloppet direkt om han inte ville betala hela. Han hade planer så ville nog ha det kvar. Men det ska ju inte jag behöva lida/betala för.
Jag tror att du måste skilja på avloppet och vattnet, det verkar vara två olika frågor. Såhär förstår jag det:

1. Brunn finns på grannens tomt, men din fastighet har fått vatten därifrån. Har du servitut eller har det varit en muntlig överenskommelse? Framgår av underlagen hos lantmäteriet om du har servitut, alltså rätt att ta vatten. Eventuell pump till din fastighet får du då naturligtvis installera, bekosta och underhålla, inte grannen.
1a. Om det inte är så att pumpen och vattenledningarna är en gemensamhetsanläggning (g:a). Då är ni gemensamt underhållsskyldiga.

2. Avloppsanläggning finns på din fastighet och till denna är både ditt och grannens hus anslutet. Här är det samma sak. Om grannen har servitut (och ditt hus bara är "fulanslutet" med tidigare grannars goda minne) är grannen skyldig att bekosta och underhålla anläggningen.
2a. Om det inte är så att även avloppsanläggningen är en gemensamhetsanläggning (g:a). Då är ni gemensamt underhållsskyldiga. Även här borde det framgå hos lantmäteriet vad det är som gäller.
 
  • Gilla
Claras och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Logga in på lantmäteriet. Där finns servitut och tillhörighet till gemensamhetsanläggningar et cetera registrerade.
Du skriver att anläggningen är grannens, men den ligger på din mark. Då har grannen antagligen ett servitut. Men om grannen inte använder avloppsbrunnen borde ju grannen se till att servitutet upphävs och ni får då göra upp om det innebär att anläggningen övergår till dig, eller om grannen ska plocka bort den.

Servitutet reglerar antagligen bara rätten att ha avloppsanläggning, inte en bestämd anläggning.

Men börja med att titta hos lantmäteriet och ta reda på vad du har för underlag där.
Tack. Om det inte finns servitut då? Tror att de på kommunen sa att de inte hittade något. De skickade allt de hade. På ett papper står det: "Vatten och avlopp saknas. Grannfastigheten *** har fullständig avloppsanläggning på sökandes tomt. Anslutning till avloppet har utlovats. Även vatten. " Pappret ser ut att vara ngt dokument för förbättrin/renovering av fastigheten, kanske inför ett lån. Detta är från 1965.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag tror att du måste skilja på avloppet och vattnet, det verkar vara två olika frågor. Såhär förstår jag det:

1. Brunn finns på grannens tomt, men din fastighet har fått vatten därifrån. Har du servitut eller har det varit en muntlig överenskommelse? Framgår av underlagen hos lantmäteriet om du har servitut, alltså rätt att ta vatten. Eventuell pump till din fastighet får du då naturligtvis installera, bekosta och underhålla, inte grannen.
1a. Om det inte är så att pumpen och vattenledningarna är en gemensamhetsanläggning (g:a). Då är ni gemensamt underhållsskyldiga.

2. Avloppsanläggning finns på din fastighet och till denna är både ditt och grannens hus anslutet. Här är det samma sak. Om grannen har servitut (och ditt hus bara är "fulanslutet" med tidigare grannars goda minne) är grannen skyldig att bekosta och underhålla anläggningen.
2a. Om det inte är så att även avloppsanläggningen är en gemensamhetsanläggning (g:a). Då är ni gemensamt underhållsskyldiga. Även här borde det framgå hos lantmäteriet vad det är som gäller.
Ja vattenbrunnen (på grannens tomt) var deras men vi var (antagl muntligen) lovade att fortsätta ta vatten därifrån då den fungerade för en hundring 2 sommarveckor. Jag hade gärna köpt ny pump för att få vatten igen o gladeligen delat på slamtömning. Men eftersom elen är avstängd där (pumpen behöver el) så hjälper det inte. Underhåll o undersökning av avloppsbrunnen har vi varit med o betalat tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.