Hej
Ser denna värme kurva rimlig ut? Eller ska termometern vara höre el lägre? Total novis
 
  • Graf på display som visar värmeväxlarkurva med framledningstemperatur i förhållande till utomhustemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johangfx
  • Laddar…
Vad är det för hus och värmepump? Troligen är det en bra utgångspunkt att prova med kurva (9,-2). Sedan får man justera när vädret ändras och de kommer kalla perioder.
 
  • Gilla
Hjkklö
  • Laddar…
Det är ett 8 år gammalt Sten hus med Nibe 1245
 
En jordvärme pump och golvvärme inne.
 
  • Gilla
Itchy
  • Laddar…
Skåne ingen speciell kyla där och Skåne är stort. Ser för min del ut att ge lite gör mycket temp ut vid GV., är det för varmt eller för kallt i huset , bara att öka kurvan vid för kallt och minska vid för varmt , GV ska inte ha högre temp än + 45 C
 
Ok, det var något annat. Har man en gjuten betongplatta med golvvärme brukar man säga värmekurva 4 eller 5 och en förskjutning på -1. Max temperatur i golven kan vara t.ex. 35 eller 40 °C för att inte skada golvmaterial såsom parkett.
 
  • Gilla
Hjkklö
  • Laddar…
Ok så då, bli det för varmt som jag satt den nu? Ändrar till 4-5 och minus 1, vill inte sabba golven
J Josth skrev:
Ok, det var något annat. Har man en gjuten betongplatta med golvvärme brukar man säga värmekurva 4 eller 5 och en förskjutning på -1. Max temperatur i golven kan vara t.ex. 35 eller 40 °C för att inte skada golvmaterial såsom parkett.
 
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…
Vi har haft svin kallt i höst, för någon pillade på den i vårassen har jag inte fått rätt på det.
 
Digital termostat visar värmekurva med framledningstemperatur och utetemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser detta bättre ut?
 
Nu ser det bättre ut för GV
 
  • Gilla
Hjkklö
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu ser det bättre ut för GV
Tur jag frågade, tack för svaren
 
Man får prova sig fram lite upp respektive ner för varje hus så man blir nöjd. Värmekurva 5 förskjutning -1 ger 37,5 °C vid -15 °C ute och kallare än så blir det normalt inte i Skåne.
 
  • Gilla
Hjkklö
  • Laddar…
J Josth skrev:
Man får prova sig fram lite upp respektive ner för varje hus så man blir nöjd. Värmekurva 5 förskjutning -1 ger 37,5 °C vid -15 °C ute och kallare än så blir det normalt inte i Skåne.
Nä det är ytterst sällan det bli så kallt då får man ta på en filt!;) men vad menas med att det ger 37,5 är det värmen på vatten som leds in? Vad ger det isf i värme inom hus? Försöker förstå hur det här funkar:)
 
  • Gilla
Knoparmojaren
  • Laddar…
Den temp som visas , har för mig att du kan se den , ett börvärde och ett värde framledning. som ges via utetermostaten Det är tempen som år ut på slingorna och inte husets temp, tempen i huset blir vad den blir med framledningtempen på vattnet. Beror helt på vad huset har för karaktär i isolering och täthet mot vind
 
  • Gilla
Hjkklö
  • Laddar…

Bästa svaret

Precis, 37,5 °C är genomsnittstemperaturen på värmevattnet som skickas ut i golvslingorna vid -15 °C ute. Tycker man det är för svalt inne ska man oftast höja förskjutningen ett steg +. Man får vänta minst ett dygn att läsa av innetemperaturen på någon termometer eftersom golvvärme är värmetrögt.
 
  • Gilla
Hjkklö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.