Hej på er!

Jag installerade förra veckan en tilluftsventil i sovrummet pga att man får syrebrist om man ska sova där inne om vi har dörren stängd. Dessutom är det en del kondens på fönsterna som jag tänkte "vädra" bort.

Vi har frånluftsventiler i badrummen och tvättstugan som är centralt styrda med en fläkt i tvättstugan.

Nu har jag märkt att på morgnarna är det väldigt blött på tilluftsventilen, så jag är lite orolig för att det ska börja droppa ned på golvet.

Har också funderat på om det var en dum idé att sätta in en tilluftsventil, kanske skulle jag bara öppnat upp en luftspalt ovanför sovrumsdörren och sätta något galler där?

Hur gör jag med detta tycker ni?
 
Vilken ventil är det du satt in? På de olika friskluftsventiler jag har sitter isolering på insidan för att motverka kondens vilket hjälper en del.
 
Är sovrummet på andra våningen?
Om man har otillräcklig frånluft i övrigt så kan ventiler på andra våningen bli frånluftventiler pga att varm, fuktig luft stiger uppåt och inte har någonstans att ta vägen.
Då borde det kunna kondensera på ventilen om den är kall.

/M
 
Galt
Blir det kondens på din tilluftsventil är det troligen för dålig frånluft i rummet. Börja med att ta upp för över eller underluft i dörren om det inte redan finns. Nästa steg sedan är att se över frånluftssystemet (fläkt ventiler kanaler) så det funkar som det ska.

Försök följa luftflödets väg från att det går in genom tilluftsventilen tills frånluftsfläkten blåser ut det. Finns det hinder på vägen som stängda don/ventiler eller dörrar som luften ej kan passera måste de åtgärdas
 
Galt Galt skrev:
Blir det kondens på din tilluftsventil är det troligen för dålig frånluft i rummet. Börja med att ta upp för över eller underluft i dörren om det inte redan finns. Nästa steg sedan är att se över frånluftssystemet (fläkt ventiler kanaler) så det funkar som det ska.

Försök följa luftflödets väg från att det går in genom tilluftsventilen tills frånluftsfläkten blåser ut det. Finns det hinder på vägen som stängda don/ventiler eller dörrar som luften ej kan passera måste de åtgärdas
Jag tror att detta är det bästa svaret faktiskt, att det är för dålig frånluft. Den varma utandningsluften måste ju vidare, stannar den kvar i sovrummet (vilket den gör) så kommer det ju bli kondens. Så jag borde nog försökte få en luftspalt ovanför dörren...
 
R robert95 skrev:
Jag tror att detta är det bästa svaret faktiskt, att det är för dålig frånluft. Den varma utandningsluften måste ju vidare, stannar den kvar i sovrummet (vilket den gör) så kommer det ju bli kondens. Så jag borde nog försökte få en luftspalt ovanför dörren...
Normalt är det en glipa under dörren, har ni inte det? Du kan prova att stänga alla dörrar och fönster. Stäng sedan sovrumsdörren, du borde då kunna känna att det drar under denna.
 
J Johan456 skrev:
Normalt är det en glipa under dörren, har ni inte det? Du kan prova att stänga alla dörrar och fönster. Stäng sedan sovrumsdörren, du borde då kunna känna att det drar under denna.
Kuben glipa?

Kininet? :)
 
R robert95 skrev:
Kuben glipa?

Kininet? :)
Förstår inte vad du menar??? :thinking:
Haha, jag redigerade inlägget direkt men du var snabbare.:rofl:
 
J Johan456 skrev:
Förstår inte vad du menar??? :thinking:
Haha, jag redigerade inlägget direkt men du var snabbare.:rofl:
Haha! :rofl:
 
Luften kommer ta lättaste vägen, så är dörren tät kommer det dras från andra ventiler istället.

Har du mätt luftflödet från dina frånluftsventiler?
Våran besiktningsman mätte upp vårat flöde i samband med husköp och man fick ställa upp det ganska högt på vredet för att få tillräckligt flöde.

Sen beroende på vart ni har ventiler så kan man öka/minska beroende på rum och användningsområde så man har högre flöde i exempelvis sovrum medans man har lite lägre i kontor och andra utrymmen som används mer sällan.
 
J Johan456 skrev:
Normalt är det en glipa under dörren, har ni inte det? Du kan prova att stänga alla dörrar och fönster. Stäng sedan sovrumsdörren, du borde då kunna känna att det drar under denna.
Nope, har ingen glipa där under.
 
R robert95 skrev:
Nope, har ingen glipa där under.
Ta ett kort på dörren. Normalt har man en glipa under innerdörrar.
 
Jag hade då sågat i dörrens underkant.
 
J Johan456 skrev:
Ta ett kort på dörren. Normalt har man en glipa under innerdörrar.
Det är en glipa på kanske 0.5 cm.
 
Såga eller fräs en luftspalt under eller över dörren. De frånluftsfläktar som suger ut luft på övriga platser i huset skapar ju ett undertryck som kommer att sträva efter att suga in luft någonstans. Om det är öppna luftvägar till sovrummet så kommer luft att börja komma in i ventilen i sovrummet och sedan sakta färdas mot frånluftsfläkten genom diverse luftspalter och öppna dörrar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.