Villavent 400 ventilationsaggregat på en vind med synliga fläktar och filter, ser använd ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ett Villavent 400 aggregat på vinden som installerades våren 2009. För ett par veckor sedan började vi höra missljud (lagerljud). Hittade givetvis en äldre tråd (utan bilder) här som gav mig tips på både lager och tillvägagångssätt för att byta ut de två lagren som sitter i varje fläkt. Visar lite steg för steg hur man gör. Bytet kostade hela 56kr och tog ca 1,5 timme totalt inklusive tvätt av framför allt frånluftsfläkten som var rejält skitig.
 
Dra ut sladden till aggregatet först så att fläktarna stängs innan du går vidare. Sen är det bara att lossa på kontakterna till fläktarna och dra ut dem. De är inte fast skruvade eller fastnitade som det ser ut att vara. Bara att dra ut.
 
Närbild på en fläktplatta med fyra borttagna skruvar och en kabel, redo för vidare demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ta bort de fyra skruvarna som håller fast fläkten i fläkthuset. Sen de fyra skruvarna som sitter fast i motorn så att plåten kan läggas åt sidan. Då blir det lättare att jobba vidare. Diska fläkthuset när motorn tagits bort.
 
Hand håller en spetsig kniv för att pilla upp en liten blank bricka från en maskindel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pilla upp den lilla blanka brickan. Använd en spetsig kniv eller en mini skruvmejsel och bryt försiktigt runt kanten. Brickan ska ju sen kunna återanvändas.
 
  • Gilla
Hansson91
  • Laddar…
Det sitter en låsring som håller fast två fjäderbrickor på axeln. Har du ingen låsringstång så bryt isär med två små skruvmejslar. Ha koll på låsringen som kan flyga iväg....
Nu kan du lyfta ut motorn och ser ett lager på varje sida.
 
Demonterad fläktmotor och separata delar på ett träbord med verktyg, inklusive skruvmejsel och avbitartång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag knackat ut de båda lagren. Med en skruvmejsel och hammare knackar du ut dem försiktigt! Passa på att diska av fläkten när motorn är borta. Diskmedel och varmt vatten i diskhon funkar bra. Tog sen ett gäng toppsar och tvättade rent mellan varje fläktblad och sköljde rent.
 
Tryck/knacka försiktigt i de nya lagren i motorn. Och montera tillbaka motorn på fläkten. Tillbaka med de två fjäderbrickorna. Lägg dem rätt så att det blir tryck mot låsringen som trycks tillbaka. Lite pillrigt men tryck med två små skruvmejslar och kolla att den kommer ner i spåret ordentligt. Tryck i täckbrickan och skruva ihop plåten och fast dem i fläkthuset igen. Klicka fast elkontakten på fläkthuset och sen är det bara att trycka in dem i aggregatet igen och koppla in kontakterna! Lycka till!
 
  • Gilla
RageGuitar och 1 till
  • Laddar…
Hej,

bra tråd!

Behöver själv byta lager på mina fläktar.

Hur fick du rätt på korrekt lager?

Vore fint att ha det klart innan man plockar isär.

mvh
Nicklas
 
R RageGuitar skrev:
Hej,

bra tråd!

Behöver själv byta lager på mina fläktar.

Hur fick du rätt på korrekt lager?

Vore fint att ha det klart innan man plockar isär.

mvh
Nicklas
Kolla om du ser någon info på ditt gamla lager. Finns ingen info mäter du bara innerdiameter, ytterdiameter och bredd. Sen vet jag inte exakt vart man ska köpa nya men det brukar lösa sig med hjälp av Google eller nån polare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.