Måste vaea ett härligt delmål, att få allt tätt.
Taklagsfest hela helgen? ;):D
 
Allmän fundering.

När man får det vädertätt. Är det bara in med byggfläktar och annan uppvärmning då?
Kan tänka mig i detta fuktiga höstväder att det är bra att börja torka ut.

Jag har förstått att det inte är några större problem med väder i rimlig omfattning innan man får det vädertätt. Men när man väl har det så vill man väl börja torkprocessen snabbt?

Fredrik. Hur tänker du och dina snickare? :)
 
P Pappa1986 skrev:
Måste vaea ett härligt delmål, att få allt tätt.
Taklagsfest hela helgen? ;):D
Ja verkligen!:)

Haha nä det blir tyvärr jobb hela helgen för min del.. Och i dessa tider med Corona osv, men jag har sagt till snickarna att jag vill bjuda på lunch någon dag framöver när det passar dom.:)

Appendix Appendix skrev:
Allmän fundering.

När man får det vädertätt. Är det bara in med byggfläktar och annan uppvärmning då?
Kan tänka mig i detta fuktiga höstväder att det är bra att börja torka ut.

Jag har förstått att det inte är några större problem med väder i rimlig omfattning innan man får det vädertätt. Men när man väl har det så vill man väl börja torkprocessen snabbt?

Fredrik. Hur tänker du och dina snickare? :)
Det är en bra fråga, jag har tänkt den tanken själv litegrann men dock inte stämt av med snickarna ännu. Det är det ju ganska luftigt i takfoten så det är ganska bra tork inne på plattan. Och jag har gått och rakat ut ev pölar osv så plattan är i stort sett torr just nu. Vad det gäller fläktar osv vet jag inte hur mycket nytta dom gör nu när allting är såpass luftigt eller om värmen bara stiger rakt ut genom takfoten. Men däremot så har jag tänkt att ställa in lite mindre kupéfläktar och flytta runt medans jag är där och grejer för att torka syllen.

Någon mer som kanske har lite bra tankar kring detta?:)

//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
jag har sagt till snickarna att jag vill bjuda på lunch någon dag framöver när det passar dom.:)/.../Någon mer som kanske har lite bra tankar kring detta?:)
Två vita, en brun.
 
  • Gilla
Horgmo
  • Laddar…
Hej!

Fick tagit lite bättre bilder i dagsljus idag.:)

Nybyggt hus i dagsljus med pågående arbete på entrétak, byggställningar och material runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under konstruktion med ställningar och nyinstallerat entrétak i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med hus omgivet av byggnadsställningar och nytt entrétak i dagsljus
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under konstruktion med entrétak och ställningar runtomkring i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker att det blev stor skillnad att få dit entrétaket.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
erkka och 6 till
  • Laddar…
Du har inte funderat på att ha något fönster?
 
  • Haha
anettelarsson och 1 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Du har inte funderat på att ha något fönster?
Det är förbjudet nuförtiden med fönster. Det blir värmeförluster då och då kan vi inte stänga alla vatten och kärnkraftverk. /Miljöpartiet

Skämt åsido så är nog planen att såga upp för fönster eftersom :)
(Finns ritningar i tråden)
 
  • Haha
  • Gilla
enoch85 och 4 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:

Jag tycker att det blev stor skillnad att få dit entrétaket.:)

//Fredrik

Blev jäkligt snyggt med de där proportionerna.
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
AXS
I Isak90 skrev:
Ja verkligen!:)

Haha nä det blir tyvärr jobb hela helgen för min del.. Och i dessa tider med Corona osv, men jag har sagt till snickarna att jag vill bjuda på lunch någon dag framöver när det passar dom.:)


Det är en bra fråga, jag har tänkt den tanken själv litegrann men dock inte stämt av med snickarna ännu. Det är det ju ganska luftigt i takfoten så det är ganska bra tork inne på plattan. Och jag har gått och rakat ut ev pölar osv så plattan är i stort sett torr just nu. Vad det gäller fläktar osv vet jag inte hur mycket nytta dom gör nu när allting är såpass luftigt eller om värmen bara stiger rakt ut genom takfoten. Men däremot så har jag tänkt att ställa in lite mindre kupéfläktar och flytta runt medans jag är där och grejer för att torka syllen.

Någon mer som kanske har lite bra tankar kring detta?:)

//Fredrik
Du kan inte få igång värmen i golvet? Köp någon billig panna och koppa in. Försöka hålla ca 15-20 grader i plattan.

Och det ser bra ut! Kommer bli kanon.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Du har inte funderat på att ha något fönster?
Jodå, det blir 19 fönster och två altandörrar.:)

AXS AXS skrev:
Du kan inte få igång värmen i golvet? Köp någon billig panna och koppa in. Försöka hålla ca 15-20 grader i plattan.

Och det ser bra ut! Kommer bli kanon.
Jo det är tanken att få igång den, har en liten panna på g för det.:) Men det känns som att jag borde få i lite isolering innan jag drar igång golvvärmen? Får höra lite vad snickarna/rörläggarn säger om det.:)

Tack!:)

//Fredrik
 
AXS
Det kommer ändå ta några dagar innan plattan är varm. Men visst, elda för kråkorna blir det.

Hur mycket extra kan det kosta? Några tusen kanske, skulle själv ta den kostnaden för att få det torrare och lite varmare. Isoleringen borde komma på inom någon vecka?
 
  • Gilla
Fredric Ydefjäll
  • Laddar…
Heij83
Tänk på att mäta fukthalt i sylen innan plasten åker på.
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Det kommer ändå ta några dagar innan plattan är varm. Men visst, elda för kråkorna blir det.

Hur mycket extra kan det kosta? Några tusen kanske, skulle själv ta den kostnaden för att få det torrare och lite varmare. Isoleringen borde komma på inom någon vecka?
Har pratat med både snickaren och rörläggaren och de sa båda att de vill ha i lite isolering först innan det är aktuellt att dra igång golvvärmen. Isoleringen är nog lite längre bort, de försöker få dit fönster och panel först.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Heij83
I Isak90 skrev:
Har pratat med både snickaren och rörläggaren och de sa båda att de vill ha i lite isolering först innan det är aktuellt att dra igång golvvärmen. Isoleringen är nog lite längre bort, de försöker få dit fönster och panel först.:)

//Fredrik
Men det har väl blivit blött? Då brukar det väl krävas värme för att torka upp syllen?
Pass upp så det inte byggs in fukt nu.
Torken i luften är inget vidare såhär års.
 
Appendix Appendix skrev:
Så kul att se huset växa fram :)

Och att du fortsätter fota mycket. Finns alltför många trådar på dessa forum med 200 bilder på markberedning och grund och sen fyra månader uppehåll och "ja nu är huset klart" :D

Känns kul att dina snickare verkar lägga ner samma energi som du har gjort.
Detta är kanske bästa sättet att hålla tempo på hantverkarna med, då deras jobb blir exponerat hela tiden :)
 
  • Gilla
NiclasPark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.