Hej,

kan jag koppla loss kontakterna i fiberboxen eller kommer jag då skada installationen på något vis?

Jag ska byta fasad och behöver flytta boxen en bit.
Öppen fiberbox med synlig blå LC-fiberkontakt och röda markeringar som visar var frågan gäller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Ja, utan skydd för ferrulen så skadas de lätt och att återmontera dem efteråt utan att rengöra änden kan ge höga förluster och irreparabla skador. Om de skadas måste kontakten eller kabeln bytas ut, men att analysera skadorna är inget du kan göra utan rätt utrustning.

Du kan inte lossa boxen utan att lossa kontakterna bara? Var bara försiktig så att inte kablarna går av. Den gula är armerad och är ganska tålig, men den vita där har bara primärskydd och kan gå av med lite för mycket våld.
 
  • Gilla
NumerOneQ och 2 till
  • Laddar…
Blir svårt att bara flytta boxen utan att ta bort kontakten. Jag ska byta fasadbrädan som boxen sitter på.

hmmm
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Om jag lossar kontakten och sätter ett skydd på direkt?
 
Den gula kabeln som går igenom fasaden borde ju kunna lossas på insidan, dvs i den där boxen som sitter på insidan, eller?
 
Oavsett vad, skadar du fibern så kan det bli ganska dyrt att laga..........Ett samtal till nätägaren kanske löser saken. Har de officiell personal i krokarna som gör det så är iallafall inte ansvaret ditt längre.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Oavsett om de har personal i närheten eller inte så lär de ha ett fast pris för att flytta boxen.

Det är liksom inte 1964 längre när man kan få saker gjorda för en påse bullar.

Jag behöver koppla bort boxen, fixa fasaden, koppla tillbaka boxen. Det blir två besök.
 
Ja jag har inte sagt att de gör det gratis men en 500kr kan vara mindre än de typ 4000kr och uppåt som de brukar ta när husinnehavaren själv har klantat sig utan att höra av sig. Skadar man fibern och den kanske måste bytas ut, ja då kostar det en slant........
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Mm tror det var länge sedan, typ 1964 som ett företag tog 500 kr för att göra två arbetsbesök.

jag återkommer när jag har en prisuppgift.

Det borde kunna gå att köpa bara en lös kontakt som skydd vid själva flytten.
 
Finns ingen anledning att märka ord. Det vara bara ett exempel för att ge sken av hur det blir. Poängen är att det troligen skiljer avsevärt i kostnad beroende på utfall. Det är ju inte bara änden på fibern som är känslig, vad som helst kan ju hända och har du inte varit i kontakt med dem så är det ju ditt fel allting och du får stå för hela kalaset.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ibland kan det vara bättre att be om ursäkt i efterhand än att fråga om lov på förhand!

Känner att det kan bli jävligt dyrt att flytta boxen med hjälp av Telia. Det finns inga fasta priser utan för att få en prisuppgift ska man fylla i ett formulär och därefter återkommer de med en offert. Låter som om det kommer bli väldigt dyrt.

Tänker att situationen inte borde vara så ovanlig. Kanske finns någon därute som gjort det själv!?
 
Om jag köper en helt ny kabel, fiberkabel med färdiga kontakter.

drar igenom den nya kontakten genom fasaden och därefter kopplar jag ihop fiberboxen med konverten. Jag antar att det sitter någon form av skydd på den nya kabeln.

bytet kan då genomföras på några sekunder.
 
Det jag menade var ju främst om du skadar inkommande fiber. Vad som helst kan ju hända. Man slinter, ramlar till eller vad som helst med utrustningen lös och så är skadan skedd.
 
Jo jag förstår att jag måste vara väldigt försiktig.

Det kanske inte går att lyckas som privatperson känns dock väldigt dyrt att betala 4-5k för att flytta boxen med hjälp av Telia.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.