Vårt garage har fuktproblem som jag söker tips på var fukten kan komma ifrån samt egna erfarenheter på hur man bäst åtgärdar det

Det är ett kallgarage byggt i suterräng med ett förråd under, golven är i betong och väggarna i den nedre konstruktionen består av lecablock samt i den övre konstruktionen är det träpanel på utsidan och spånskivor på insidan.

Fuktproblemet är bara på ena sidan av garaget och marknivån på utsidan är en meter under området där fukten är och förrådet under garaget är torrt så markfukt verkar långsökt(?).

Jag kan inte se att man lagt någon takpapp mellan betonggolvet och väggreglarna, skulle det kunna orsaka så stora skador och varför bara på ena sidan av huset?
 
  • Schematisk bild av garage med angivna material och markerad fukt på ena sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläck och mögelskador längst ned på en spånskiva monterad på en garagevägg med isolering synlig ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har relevant erfarenhet eller input? :)
 
Tomture61
Om jag förstår dig rätt så är problemet i garaget . Vet du hur det är byggt på utsidan , bakom ytterpanelen ?
Finns det ngn slags duk eller utegips tex .
 
Vi behöver mer information än en bild på en fuktig spånskiva. Är det varmt eller kallt uppe o nere? Hur ser utsidan ut? Isolerat bjälklag? Ventilation? Väderstreck?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om jag förstår dig rätt så är problemet i garaget . Vet du hur det är byggt på utsidan , bakom ytterpanelen ?
Finns det ngn slags duk eller utegips tex .
Precis, bara fukt i den ena väggen i garaget ovanför förrådet.

Förrådet under är torrt, mätte fukten i trät på en hylla som står på betonggolvet i förrådet till 16% men träregeln mot golvet i garaget ovanför har ca 40% fuktighet..

Yttervägg en består av: träpanel, en slags duk, väggregel fylld med glasfiber isolering och sen spånskiva invändigt. Kanske inte syns tydligt på denna bild men fukten kommer inifrån och inte utifrån.
 
  • Fuktskada i garagets hörn med synlig mörkfärgning på trä och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vi behöver mer information än en bild på en fuktig spånskiva. Är det varmt eller kallt uppe o nere? Hur ser utsidan ut? Isolerat bjälklag? Ventilation? Väderstreck?
Kallgarage så ingen uppvärmning, det är uppet till nock och med takfotsventilation så ventilationen är inget problem. Den sidan som har fukten är mot norr.

Kan tillägga att vi inte har bil i garaget då vi har garaget som verkstad just nu så det är ingen blöt bil som bidrar med fukt.
 
Tomture61
F Funkis1955 skrev:
Precis, bara fukt i den ena väggen i garaget ovanför förrådet.

Förrådet under är torrt, mätte fukten i trät på en hylla som står på betonggolvet i förrådet till 16% men träregeln mot golvet i garaget ovanför har ca 40% fuktighet..

Yttervägg en består av: träpanel, en slags duk, väggregel fylld med glasfiber isolering och sen spånskiva invändigt. Kanske inte syns tydligt på denna bild men fukten kommer inifrån och inte utifrån.
Vart fukten kommer ifrån kan vara svårt att reda ut :thinking:
Troligast så kommer den utifrån och troligtvis regn som letar sig in under syllen . Du kanske oftast har vinden som ligger på , på den mest fuktskadade väggen .
Finns sylltätning som är som plastigt skumgummi (y)
Lite svårt att få dit den nu , har du gjort en fuktmätning på syllen .
Edit : du har 40 % fukt i syllen ser jag , borde vara torrare .
Hur är betongen behandlad på utsidan ?
 
Redigerat:
Tomture61
F Funkis1955 skrev:
Precis, bara fukt i den ena väggen i garaget ovanför förrådet.

Förrådet under är torrt, mätte fukten i trät på en hylla som står på betonggolvet i förrådet till 16% men träregeln mot golvet i garaget ovanför har ca 40% fuktighet..

Yttervägg en består av: träpanel, en slags duk, väggregel fylld med glasfiber isolering och sen spånskiva invändigt. Kanske inte syns tydligt på denna bild men fukten kommer inifrån och inte utifrån.
När jag tittar noga på din bild på syllen ser jag ngn genomskinlig duk , vad är det ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
När jag tittar noga på din bild på syllen ser jag ngn genomskinlig duk , vad är det ?
Menar du ovanpå isoleringen? Det är bara det yttre lagret av isoleringen.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vart fukten kommer ifrån kan vara svårt att reda ut :thinking:
Troligast så kommer den utifrån och troligtvis regn som letar sig in under syllen . Du kanske oftast har vinden som ligger på , på den mest fuktskadade väggen .
Finns sylltätning som är som plastigt skumgummi (y)
Lite svårt att få dit den nu , har du gjort en fuktmätning på syllen .
Edit : du har 40 % fukt i syllen ser jag , borde vara torrare .
Hur är betongen behandlad på utsidan ?
Blir inte riktigt klok på vart fukten kommer ifrån, den kommer inte utifrån väggen då syllen är ironiskt nog torrare mot utsidan än mot insidan samt missade att skriva i beskrivningen att det finns en innervägg som går från den fuktiga väggen och ut mot mitten av garaget. Den väggen ser ut så här på kortsidan så fukten kommer helt klart underifrån..

Funderar nu på om det kan vara så att betongplattan i garaget blir underkyld och fuktig då förrådet under också är ouppvärmt och att det är det i kombination med att det saknas fuktspärr mellan syllen och betongplattan som gör att det finns fukt som vandrar upp?
 
  • Fuktmarkeringar vid foten av en trästolpe mot en betongvägg i ett garage, antydan om fuktvandring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
F Funkis1955 skrev:
Blir inte riktigt klok på vart fukten kommer ifrån, den kommer inte utifrån väggen då syllen är ironiskt nog torrare mot utsidan än mot insidan samt missade att skriva i beskrivningen att det finns en innervägg som går från den fuktiga väggen och ut mot mitten av garaget. Den väggen ser ut så här på kortsidan så fukten kommer helt klart underifrån..

Funderar nu på om det kan vara så att betongplattan i garaget blir underkyld och fuktig då förrådet under också är ouppvärmt och att det är det i kombination med att det saknas fuktspärr mellan syllen och betongplattan som gör att det finns fukt som vandrar upp?
Skumt att betongplattan kan transportera så mycket fukt :thinking:
Enda lösningen isf är https://www.byggmax.se/syllisolerin...kANLyp20P9FW3zTqiXar63HajSon4D0gaAsCxEALw_wcB
Det är ingen omöjlighet att lyfta ytterväggar / tak med domkrafter , men ett stort jobb :rolleyes:
 
Det är nog som du är inne på att betongen r kallare än luften och det då blir kondens som sugs upp av trät när det saknas fuktskydd under väggen. Finns inget mirakelsätt att fixa detta.
Det du ska göra är att få betongen separerat från trät
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är nog som du är inne på att betongen r kallare än luften och det då blir kondens som sugs upp av trät när det saknas fuktskydd under väggen. Finns inget mirakelsätt att fixa detta.
Det du ska göra är att få betongen separerat från trät
Tror ni man måste byta syllen eller räcker det med att man lyfter väggen och sätter syllisoleringen samt byter spånskivor invändigt?
 
Tomture61
En morakniv är ett bra verktyg för att kolla hur friskt trävirket är .
 
F Funkis1955 skrev:
Tror ni man måste byta syllen eller räcker det med att man lyfter väggen och sätter syllisoleringen samt byter spånskivor invändigt?
Det går inte att svara på hur som helst. Du måste mäta fukten inuti syllen och kolla så den inte tagit skada av fukten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.