Hej!

Håller på att renovera en källare i ett hus från 60-talet.
Jag har helt nya avloppsrör draget fram till huset och en bit in.

Jag skall lägga klinker i en tvättstuga, ett "spa-rum" och en dusch.
Jag har då totalt tre stycken avloppsbrunnar att ta i tu med.

Avloppen i källaren ser bra ut och det rinner fint ner i dom när man fyller på med vatten.
Så min fråga är, är det nödvändigt att bila upp golvet för att byta dom.

Min första tanke var att snygga till dom och sätta på en ny fin brunnssil, men sen slog det mig, man kanske ska byta hela skiten...

Det jag funderar på, vad är bästa praxis när det kommer till avlopp i källaren?
Hur har ni gjort som renoverat i källaren och haft avlopp?

Mvh
 
J
Jag har bilat upp min källare, lät det gamla ligga kvar i marken och drog nya ”spår” till stammarna som går upp i huset. Nya brunnar och sen på med klinker. Ångrar ingenting. Vore förfärligt att få problem när man lagt klinker i hela källaren...
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
Ok, lite så tänker jag också, men samtidigt ser allt bara bra ut och mina rör sträcker sig genom redan renoverade rum.
Så i mitt fall blir det endast för att byta själva brunnen och det känns lite onödigt då eftersom dom fungerar bra. Tänker att man kan köra en sådan här rakt över istället:
Golvbrunn med metallrist i ett renoverat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara vansinne att inte byta avloppen med tanke på åldern, bara för att det fungerar med avrinningen nu, så kan dom haverera imorgon!
 
Jag skulle byta! Inte roligt efteråt... Vi har stammar ifrån -65 och vissa delar fina, vissa delar inte så fina..
Men har börjat gjort servisbyte och ska göra stammar i etapper!
 
Ok, för som sagt visa partier går under redan renoverade rum, är en stor källare :p.

Ska jag bila upp så långt jag kan i det rummen eller räcker det att byta själva låset och behålla de gamla rören?
Beror väl kanske hur dom ser ut iof.

Man är ju bara en simpel amatör :D
 

Bästa svaret

Inga genvägar, byt allt du kommer åt!(y)
 
Jag har ett hus byggt -37 med glaserade höganäsrör. Egentligen var det järnrören in som var de primära att byta och det var ett under att de var hela. Allt bytt från gatan och in i huset. Bilade upp allt själv och la ner alla avloppsrör. Drog slang från gatan och in i källaren resten gjorde min rörmockare. Otroligt att allt fungerat i alla år men skönt att allt är bytt till nytt. Lika bra att fixa allt.
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.