Hej!

Min första fråga här på forumet, kul att vara här!
Tänkte fråga er hur man/ om man bör gåvidare med enligt entreprenad "öfurtsedda komplikationer" men som jag ser som icke oförutsedda komplikationer.

Beställde ett arbete att göra en totalrenovering på mitt badrum då det för tillfället inte har avloppsrör till toalett utan bara till tvättmaskin m.m.. DVS det fanns inget 110mm rör bara 75mm. Det är väldigt förstått från både oss och entreprenör att röret måste bytas då det va för litet. Se bild nedan.

Stammen går i ett 'schakt' bredvid badrummet vilket jag visar på bilder nedan. Att stamen går i schaktet va väldigt tyldigt och det viste entreprenören och det fanns även en stamlucka in i schaktet, vilket det är krav på.

Diskussionen har kommit nu att för att kunna byta rör från 75mm till 110mm så måste de lägga på 6k på offertten då de måste bila sig in i stammen (cirka 20-30cm). Men som en goodwill så kan entreprenören tabort 50% av kostnaden.

Delvis bilat vägg med synliga avloppsrör märkta som 'Rör 110' och 'Rör 75' under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete på badrum med synligt avloppsrör och bilad öppning i vägg för rörbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetet fortsatte , utan att jag godkände något deal då jag va bestämd på att det inte är en oförutsedd komplikation. De grymma uzbekerna som jobbar ute i lägenheten fixade allt på cirka 1-2h, och blev som nedan.
Renoverat badrum med nytt avloppsrör och bilade betongytor runt befintlig staminstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entreprenören (som inte är i närheten av lägenheten) återkommer å säger att det nu kostar 8.2k och att de kan tabort 50% av summan som en goodwill.

Jag är inte så van med dessa frågor och inte heller kunnig om den juridiska termen "oförutsedd komplikation". Men personligen ser jag inte det som en oförutsedd komplikation att man måste ta sig till stammen för att byta rör. Det borde byggarna/entreprenörena vara väldigt medvetna om när de tar sig an arbetet. Sen att det tog 1-2h för dom att bila bort skiten för 8k är ju också löjligt men det diskuterar jag inte mer om då det inte är det som är inom min kompetens att veta.

Även i mail-slinga innan beställning av arbetet ställde jag frågan "Eftersom vi har ett fastpris så kommer inga större utgifter utöver material tillkomma, DVS från hantverkarna?".
Svaret va "nejdå om inte oförutsedda komplikationer såsom fukt eller liknande kommer upp men det borde vi sett redan nu"..

Jag är villig att ta denna del av fakturan till skiljedomstol - har jag rätten på min sida tro?
Kan det vara en oförutsedd komplikation att när man vet att man måste byta rör inte veta att den måste gå till stammen? Jag tycker entreprenören är sjukt larvig i denna fråga.

Tack på förhand,
Z
 
Jag tycker du varit tydlig med förutsättningarna så det borde ingått. Det stora bekymret är ju att de inte dragit nytt 110 till WC utan bara anslutit 75 röret där.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Jag tycker du varit tydlig med förutsättningarna så det borde ingått. Det stora bekymret är ju att de inte dragit nytt 110 till WC utan bara anslutit 75 röret där.
Hej,

de har även bytt det gråa 75mm röret till ett 110mm, även om jag inte hade laddat upp foto på det!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Z ZellP skrev:
Hej,

de har även bytt det gråa 75mm röret till ett 110mm, även om jag inte hade laddat upp foto på det!
Okej. Jag hade ju inte betalat något extra om det nu är som du beskriver.
 
F falkn skrev:
Okej. Jag hade ju inte betalat något extra om det nu är som du beskriver.
Det löset sig när jag nämnde bestrida.
Tack för svaren FALKN

Vilket superforum detta verkar vara, perfekt inför kommande helrenovering av kök som vi iaf ska göra själva!

Allt gott,
Z
 
  • Gilla
LATH och 7 till
  • Laddar…
Du menar att du haft wc i detta rum inkopplat på ett 75 avlopp??
 
Du her en bild av detta som ger dig rätt. Jag säger inte att det inte är så men det som är viktigast är vad som står i kontraktet. Är det inte tydligt kan hantverkaren få rätt. Man har dessutom erbjudit sig att fixa detta för x tusen kronor. Du har inte svarat men låtit hantverkaren byta röret. Dessutom har hantverkaren rätt att göra extrajobb utan ditt medgivande om det krävs för att komma vidare. Givetvis inom vissa ekonomiska ramar beroende på avtalat pris. Jag är inte jurist och jag har heller inte sett kontraktet eller mailkorr.
 
J Jörgen Ö skrev:
Du menar att du haft wc i detta rum inkopplat på ett 75 avlopp??
Nej det va en tvättmaksin där innan, så eftersom jag ville ha en toalett där så va det tvunget med totalrenovering - vilket då blir ännu konstigare att de då tjafsar.
 
Z ZellP skrev:
Nej det va en tvättmaksin där innan, så eftersom jag ville ha en toalett där så va det tvunget med totalrenovering - vilket då blir ännu konstigare att de då tjafsar.
Oki Ja det ska dom haft koll på redan på offertstadiet, tyder på okunskap!
Men visst är detta i en lägenhet? Har du fått ok på att koppla in wc på denna stam?
 
  • Gilla
eb86 och 1 till
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Oki Ja det ska dom haft koll på redan på offertstadiet, tyder på okunskap!
Men visst är detta i en lägenhet? Har du fått ok på att koppla in wc på denna stam?
Ja är det en stam föreningen har avlopp från toaletter via?
 
B byggarätt skrev:
Ja är det en stam föreningen har avlopp från toaletter via?
Yes, vår toalett från "lilla-WC" går också in i denna!
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Kunde man se att det var ett gjutet 75-rör i backen när offerten skrevs?
Jag misstänker att det är det som är problemet, de har uppfattat att eftersom det står ett 110-rör i schaktet så ligger det också ett 110-rör i backen.

Om det är tillkommande eller inte beror på vad som står i kontraktet. Om det i kontraktet inte framgår hur de uppfattat hur det ser ut blir det ju svårt för endera sida att föra sin sak framåt.
De kommer mena att de inte kunde se vad det var för dimension på det liggande röret, du menar att det borde dem ha kunnat räkna ut.
Ingen har fel, ingen har rätt.

Sen hade nog jag som entreprenör försökt vara väldigt tydlig med hur jag tror att det ser ut om jag förutsätter att det ligger ett 110-rör i backen (vilket inte är otänkbart) när det för den befintliga installationen inte behövs.

Edit:
Nu när jag tittar på den sista bilden ser det ju ut som att det legat ett 110-rör här tidigare och det man verkar ha kunnat se från schaktet är allt i dimension 110, sen har man precis i schaktlivet anslutit ett 75-avlopp.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Här måste jag nog hålla med Entreprenören. Jag tror inte de försöker lura dig utan någon har hänt som kräver åtgärd utanför offerten, extra bilning, extra material, hyrning av maskiner osv. Jag tänker inte säga något om pristillägget för jag vet inte hur mycket jobb som krävdes. De har ju kommunicerat 2 gånger att det behöver göras ett pristillägg. Inte många som ens nämner sånt.

Det jag kanske tycker du kan kräva som kund är att verkligen få underlag för dessa kostnader Är det bara 2 timmars arbete samt lite material så låter 8.000 väldigt högt. Där kanske 3.000 känns mer skäligt?

Jag tycker att det här lite aggressiva sättet att tänka på från din sida är inte rätt väg att gå.

Det är trots allt en badrumsrenovering vi pratar om, det är inte 1+1=2, speciellt när vi pratar om att koppla upp sig mot stammar osv. Klart det kan uppstå lite mer komplicerade ingrepp en först tänkt? Det är ju inte Labero stålmän med röntgensyn vi pratar om.

Kom ihåg att man kan alltid kommunicera, du får ju uppenbarligen bra respons eftersom du nämner mailslinga.

Något som är utanför allt detta är att det kanske skulle vara bra med en besiktning, du skriver uzbeker. Se till att allt är korrekt utfört, vi pratar rörarbete, tätskikt osv.

Lycka till
 
  • Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
Entreprenören kan ju omöjligt sett att det inte var ett 110 rör i plattan då både stam och avsticket är 110.

För att ta reda på det innan man börjar riva måste man spola rören ordentligt och filma dessa vilket åndå kostar pengar.

Be om ett specificerat underlag för den delen av jobbet hur många timmar vilket material och vad kostar det.

i min värld så är det precis ett sådant fel att det inte ligger rätt rör i golvet som gör att det blir extra kostnader. Om allt sådant extrajobb skulle hamna på hantverkaren så skulle offerterna vara dubbelt så dyra för att täcka upp för alla eventualiteter.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Z ZellP skrev:
Hej,

de har även bytt det gråa 75mm röret till ett 110mm, även om jag inte hade laddat upp foto på det!
??
Det finns alltså en 110mm anslutning nu i golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.