G Guson skrev:
Någon som testat dessa från Kjell?

60 LED/meter, 3-400 lm/meter
[länk]

60 LED/m, 270 lm/meter
[länk]

Jag föredrar varmvit framför kallvit.
Vad skall du ha dem till? Som arbetsbelysning i kök (som tråden handlar om) duger de inte.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vad skall du ha dem till? Som arbetsbelysning i kök (som tråden handlar om) duger de inte.
Mer som allmänljus i ett uterum. Jag hoppades att någon kunde säga om de var någonstans mitt emellan 30 och 120/meter som tidigare omnämnts i ljusstyrka. Det sitter ca 5 meter LED-strip där nu som börjat tappa enstaka ljuspunkter och sektioner så den är dags att förnya. Vet ej åldern då den satt i huset när jag köpte det 2016.
 
G Guson skrev:
Mer som allmänljus i ett uterum. Jag hoppades att någon kunde säga om de var någonstans mitt emellan 30 och 120/meter som tidigare omnämnts i ljusstyrka. Det sitter ca 5 meter LED-strip där nu som börjat tappa enstaka ljuspunkter och sektioner så den är dags att förnya. Vet ej åldern då den satt i huset när jag köpte det 2016.
Hur många LED det sitter per meter är inte relevant, det är ljusflödet (lm) eller ljustyrka (cd) man behöver veta för att få en hint om vad som är ”tillräckligt”. Du får kolla upp databladet på resp. produkt.

Edit: 1500 lm är ungefär som en gammal 100W glödlampa.
 
Mitt problem som jag skrev om tidigare gick att få på bild.
Köksbänk med diskho, mikrovågsugn och vattenkanna under skåp, belyst av diskbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Satte led som kökbelysning på landet och efter tips här på byggahus vände jag mig till dessa: neonica.eu

Tycker de har väldigt bra priser och prylar! Körde 24v så jag kunde köpa drivers, och dimmer/strömbrytare, på Ikea. Funkar finfint med väldigt behagligt och bra ljus :)
 
optimum optimum skrev:
Köp en som är rätt så stark och en dimmer så kan du ställa in själv.

Så har jag gjort på de flesta ställen jag satt upp ledstrip, sed bild på dimmer och en trappa jag satt upp belysning under stegen

Dimmern sätter rman in i 12V ledningen

[bild]

[bild]
Det är planen, jag tror att jag även kommer sätta använda en potentiometer som spänningsdelare mellan en naturligt vit och varmvit slinga...
 
G Guson skrev:
Mer som allmänljus i ett uterum. Jag hoppades att någon kunde säga om de var någonstans mitt emellan 30 och 120/meter som tidigare omnämnts i ljusstyrka. Det sitter ca 5 meter LED-strip där nu som börjat tappa enstaka ljuspunkter och sektioner så den är dags att förnya. Vet ej åldern då den satt i huset när jag köpte det 2016.
Har du varit inne på t ex xcen.se som det tipsades om? Där finns en guide till hur man väljer beroende på användningsområde. Kolla där, bra med info. Det går även ringa dem om man är osäker.
 
R
T Träffatummen skrev:
Det är planen, jag tror att jag även kommer sätta använda en potentiometer som spänningsdelare mellan en naturligt vit och varmvit slinga...
Utveckla gärna. Om jag förstår dig rätt vill du använda enbart en potentiometer med spänning in på glidkontakten och plocka ut olika spänning till två slingor på de två ändanslutningarna?

Detta är fel på minst två sätt:

1. Man dimrar inte LED genom att variera spänning (eller ström för den delen), man använder PWM (pulsbreddsmodulering).

2. Det kommer att utvecklas en betydande värme över potentiometern så du kommer att behöva en kraftig sådan för att den inte ska brännas upp.

Mitt tips är att använda en kontrollenhet till en RGB-slinga och ansluta de två slingorna till varsin färg. Sedan kan du på rätt sätt dimmra dem individuellt.
 
R
Isakare Isakare skrev:
Mitt problem som jag skrev om tidigare gick att få på bild.
[bild]
Överspänning eller dålig kylning gissar jag. Slingan är tyvärr bara att byta om du vill fixa det.

EDIT: Eftersom du säger att problemet ligger närmast transformatorn gissar jag på överspänning. Den ligger troligen precis över gränsen och hinner sjunka lite en bit bort på listen som då har klarat sig bättre. Så mät upp och byt strömmatningen innan du byter listen, annars får du nog samma problem igen.
 
Redigerat:
R RoAd skrev:
Utveckla gärna. Om jag förstår dig rätt vill du använda enbart en potentiometer med spänning in på glidkontakten och plocka ut olika spänning till två slingor på de två ändanslutningarna?

Detta är fel på minst två sätt:

1. Man dimrar inte LED genom att variera spänning (eller ström för den delen), man använder PWM (pulsbreddsmodulering).

2. Det kommer att utvecklas en betydande värme över potentiometern så du kommer att behöva en kraftig sådan för att den inte ska brännas upp.

Mitt tips är att använda en kontrollenhet till en RGB-slinga och ansluta de två slingorna till varsin färg. Sedan kan du på rätt sätt dimmra dem individuellt.
3. Sist men inte minst så kommer mittläget på potentiometern att innebära att båda går med reducerad styrka.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Hur många LED det sitter per meter är inte relevant, det är ljusflödet (lm) eller ljustyrka (cd) man behöver veta för att få en hint om vad som är ”tillräckligt”. Du får kolla upp databladet på resp. produkt.

Edit: 1500 lm är ungefär som en gammal 100W glödlampa.
De jag länkade till hade lumeninfo, den med 30 LED /meter hade det inte, det var därför jag undrade om någon hade jämfört.

Jag planerar att sätta upp 5-10 meter list så baserat på siffrorna lär det räcka till.
 
optimum
T Träffatummen skrev:
Det är planen, jag tror att jag även kommer sätta använda en potentiometer som spänningsdelare mellan en naturligt vit och varmvit slinga...
Man reglerar inte LED ljusstyrka på den typen av led med potentiometer utan typ sådan regulator jag visade på min bild tidigare.
 
R
optimum optimum skrev:
Man reglerar inte LED ljusstyrka på den typen av led med potentiometer utan typ sådan regulator jag visade på min bild tidigare.
Ja, en PWM-dimmer, precis som jag skrev innan.
 
R RoAd skrev:
Överspänning eller dålig kylning gissar jag. Slingan är tyvärr bara att byta om du vill fixa det.

EDIT: Eftersom du säger att problemet ligger närmast transformatorn gissar jag på överspänning. Den ligger troligen precis över gränsen och hinner sjunka lite en bit bort på listen som då har klarat sig bättre. Så mät upp och byt strömmatningen innan du byter listen, annars får du nog samma problem igen.
Tack, ska mäta vad den ger.
Varmt blir det, men de sitter ju helt öppet under skåpen, och det borde de vara gjorda för att kunna.
 
R
Isakare Isakare skrev:
Tack, ska mäta vad den ger.
Varmt blir det, men de sitter ju helt öppet under skåpen, och det borde de vara gjorda för att kunna.
Nej, de ska tejpas på något som avleder värme, exempelvis en aluminiumprofil om man vill vara säker på att de inte överhettas. De med lågt watt-tal klarar sig med mindre kylning. Enligt din bild ser det ut som om det är ganska starka lister.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.