Att man kan flytta hus på lastbil är ju känt sedan länge. Men om man ska flytta ett hus på en tomt eller en lokal yta; hur gör man egentligen då?
Säg att man vill köpa en del av en annan tomt för att expandera, men det står ett hus på den delen som man vill flytta en bit in på den andra tomten.
Kan man gräva upp tomten och flytta huset "på plats"? Tänker med någon slags rälsfunktion.

Eller måste den upp på en lastbil, flyttas iväg någonstans medans man iordningställer tomten så får den köras tillbaka?

Tänker här på större hus, inte en mindre stuga.

Hoppas det framgår vad jag menar. Mvh
 
Båda alternativen funkar, vilket det blir beror på omständigheterna.

Protte
 
En kraftig släde av stockar eller I-balkar som löper på rullar som löper på andra stockar. Sedan drar man med en kraftig vinsch av något slag. Direkt från gamla grunden till en ny som man har förberett på förhand.
Jag känner till fall där folk har gjort sånt här.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Sedär, jag behöver inte uppfinna hjulet på nytt således. Bra det. :)
 
Sen är det ju rätt beroende på vilken typ av stomme det är i huset som skall flyttas och vilken typ av grund vi pratar om...
 
Håller på att titta på ett hus till salu nu som är fint, men är lite skevt placerat. Man har det väldigt nära vattenlinjen med infart, garage och poolområde mellan huset och gatan (med ganska stor insyn).
Det slog mig att om jag hade köpt det så hade jag velat flytta upp huset närmare garaget och istället ha hela trädgården och en pool mot vattnet med mindre insyn från gatan.

Då det redan finns en pool där idag så tänkte jag; om man hade flyttat upp huset; hade man kunnat utnyttja poolhåligheten att bygga en källare vid den nya grunden? Och således få mer förvaringsyta.

Hade ni experter sett det som görbart att anlägga ny grund med källare utifrån där poolen är och flytta huset dit? Och hur mycket ungefär tror ni det skulle gå på? Bifogar en sattelitbild där jag snabbt ritat upp hur jag tänker.
Strecken till höger och vänster är tomtgränser.

(Kan tilläggas att tomten är tämligen plan och området verkar ständigt ha en massa rivningar och nybyggnationer så bygglov borde inte vara ett problem.)
 
  • Satellitbild av tomt med schematisk ritning som visar tänkt ny placering för hus nära vattenkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Goggla på "Brostugan"
En större 1700 tals kåk som flyttades en bit när man byggde ny väg/bro ut till Drottningholm.
Kanske finns på nätet hur den flyttades.
 
  • Gilla
TessinDenYngsta
  • Laddar…
På Hästö i kronoby flyttade de en stor timrad parstuga i uppförsbacke på rullar av trä som rullade på en bana av stockar. De drog med taljor. Det där var väl i slutet på 1800-talet någon gång.
I nutid har jag hört att folk som har gjort det har använt grova järnrör som rullar.

En bekants bekant i Långåminne i Malax flyttade ett hus på en släde av trä som han knuffade fram 5 cm i gången med en vanlig flaskdomkraft.

En annan bekants bekant byggde en släde av två järnbalkar under huset och drog det på hårdtrampad snö med en stor grävmaskin på larvband. De hakade kättingar i skopfästet och drog med armen och körde fram maskinen och satte ned bladet som broms och drog igen.

Frågan är om ditt hus sitter ihop så pass att det går att lyfta och få en släde eller rullar under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.