Svar nej standargejer det som kan skilja lite är att dom för inomhusbruk är grå och för mark orange lite kraftigare.
 
I varje fall rördelar med muff från typ Jula, Byggmax, Bauhaus som har ett utländskt namn (tjeckiskt eller tyskt, kommer inte på nu) har varit extremt svåra att få ihop om man jämför med Uponor, Pipelife, Wavin. Känns som man trycker sönder packningarna.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
oscarwww oscarwww skrev:
Är det någon kvalitetsskillnad mellan inomhusavlopp Uponor vs Hornbach? Samma tjocklek och livslängd?
Det skiljer mycket i kvalitet på packningar, precis som @hydrolift påpekar.

Tror inte det skiljer så mycket i livslängd i praktiken. Men efter att ha svurit och krånglat med en del rör med dåliga gummipackningar köper jag bara kända varumärken. Alla andra behöver inte alls vara dåliga, men jag krånglat för mycket med okända märken så Biltema, Byggmax mfl går bort i detta fall.
 
Bauhaus och Hornbach kör ivarjefall med Marley för grå rördelar (inomhus). Marleys rör är inte godkända för ingjutning och godset kan variera en del i tjocklek.
 
Viktigt här att kolla klassning på rör där oavsett märke B är för inbyggnad och BD klassat inbyggnad och ingjutning. Förvånansvärt många av byggladorna säljer bara B-klassat dvs inte okay att gjuta in. Biltema av någon anledning ett undantag med BD sist jag kollade

Sen har du givetvis en handhavandeaspekt med fasning på delar och hur lätt packningen tillåter att du monterar. Tycker dock en tub glidex här jämnar ut skillnaderna avsevärt
 
M myrstack skrev:
Viktigt här att kolla klassning på rör där oavsett märke B är för inbyggnad och BD klassat inbyggnad och ingjutning. Förvånansvärt många av byggladorna säljer bara B-klassat dvs inte okay att gjuta in. Biltema av någon anledning ett undantag med BD sist jag kollade

Sen har du givetvis en handhavandeaspekt med fasning på delar och hur lätt packningen tillåter att du monterar. Tycker dock en tub glidex här jämnar ut skillnaderna avsevärt
Är Biltemas BD rör likvärdigt med Uponors BD rör?
 
Ja, utifrån att de uppfyller samma standard och får användas på liknande sätt.

Ev olika på subjektiva aspekter som hur snälla de är att montera och handha
 

Bästa svaret

När jag kollade så var avloppen på Hornbach, Bauhaus, Byggmax och Woody klass B, men Biltema hade klass BD. Så det blev Biltema för min del. Sedan hade jag lite av varje (Uponor, Wavin osv) liggande. Jag kan då inte märka någon större skillnad, jag tyckte att det var jävligt att få ihop delarna oavsett fabrikat, möjligt att Wavin var jävligast av alla...
 
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
kulle
Använd alltid glidsmörja (glidex) vid montering, risk att packningen skadas annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.