Har också haft otroliga problem med bygghemma.se/badshop.se (samma koncern) nu under sommaren.
I ena fallet 1,5 månads försenad leverans (på "lagervara") i andra fallen en reklammation av hängmatta där dom vägrade åtgärda och jag har nu fått vända mig till ARN. Riktigt skitföretag.

Vi är inte ensamma:
https://webdiariet.konsumentverket.se/W3D3SearchPort/search.aspx?view=ac
Sök ärende. Välj motpart "bygghemma"
 
Du får bara svar från Bygghemma om du anmäler till ARN. Då kopplas deras ”Back Office” in där det sitter folk å svarar på ARN anmälningar. Det är så dom utreder saker. Jag fick vänta nästan 2 månader på ett fönster med leveranstid 5-10 dagar. Går inte att bygga något med de förutsättningarna.
 
G Grundsuteräng skrev:
Är det fler som har problem med leveranserna från Bygghemma?Vi har beställt en dörr från vibo som skulle finnas i lager redan i augusti och har inte fått den ännu.Dom säger att dom är dåliga på att uppdatera sin hemsida om produkterna finns i lager.
Nu till min fråga är det inte bygghemmas ansvar att jag ska få min dörr levelerad ,jag ska väl inte behöva ringa till vibo och gnälla?
Har beställt ganska mycket från cdon som ska fungera på samma sätt och det har alltid fungerat klanderfritt.Det är andra produkter men borde funka på samma sätt?:mad:
Hej
har försökt i flera veckor och reklamera 2st PAX handdukstorkar som blivit skadade under leveransen. Sen att det var undermåligt packat är kanske någon annans fel.
MEN Bygghemma skyller på Corona vilket ger långa svarstider. Det är oacceptabelt och vänta flera veckor på retursedlar då varorna är betalda och jag jag har inget färdigt badrum! Numera kan man inte heller ringa till deras kundtjänst! Haha
Sista beställningen därifrån.
Mvh Ulrik
 
K
Anmälde själv Bygghemma.se till ARN för några veckor sedan.
I detta ärende har kundtjänsten varit en katastrof.
Reklamerade en dyr grill i april(!) som jag fortfarande inte fått alla reservdelar till.
Det tar ca 1 månad att få svar och de svarar nästan alltid med frågan ”Har det löst sig nu?”
I detta fall verkar det ju vara deras egna kontakt med tillverkaren som inte fungerar. Samt verkar inte återkoppling till kund finnas med i deras arbetsbeskrivning.
Även fast man meddelar dem att man rådfrågat jurist på konsumentvägledningen och ger dem en sista deadline så svarar de inte förrän 3 veckor senare. Och även fast man i två mejl och ett samtal sagt att man inte fått den sista reservdelen som krävs för att grill skall fungera fattar de inte.
”Vi ber om ursäkt för att det tagit tid.Men den sista delen du fått nu var slut hos leverantören. Du kan få prisavdrag på xxxx om grillen fungerar nu. Men har du kontaktat ARN måste vår kontakt upphöra nu”.
Svarade omgående att jag ville lösa det direkt med dem och att ARN inte börjat behandla ärendet. Samt att jag bett dem avvakta. Meddelande även för fjärde gången att den sista delen saknades. Men erbjöd mig köpa den själv mot en högre kompensation.
Det var två veckor sedan så nu bad jag ARN starta igång maskineriet.
 
Redigerat:
Jag har undrat mycket över Bygghemma, Badshop och alla andra liknande sidor med samma layout och upplägg. Hur många olika varianter av dessa webshoppar finns det? Den eller de som ligger bakom måste betala Google en bra slant för att hamna så högt upp vid sökningar som de gör.

Har själv inte handlat därifrån så jag kan inte uttala mig om hur kundbemötandet är men jag brukar dra öronen åt mig när jag ser webshoppar med liknande upplägg. Och läser man lite omdömen om Bygghemma, både här och på andra forum, så aktar åtminstone jag mig för att handla där.
 
K
I samma beställning som var rätt så stor då vi byggde hus så var kommodens botten trasig vid leverans. Då levererade de hem en ny inom ett par dagar och jag behövde inte skicka tillbaka den gamla. Så där fick man två extra lådfronter kvar som reserv.
Då var deras egna märke som kom från deras ”egna” lager.
Fick även fel blandarfäste från Tapwell där jag själv fick ligga på Tapwell för att få ett nytt.
Verkar som att när det är andra leverantörer inblandade som deras svaghet med reklamationer kommer fram.
 
BirgitS
Keiller Keiller skrev:
Jag har undrat mycket över Bygghemma, Badshop och alla andra liknande sidor med samma layout och upplägg. Hur många olika varianter av dessa webshoppar finns det? Den eller de som ligger bakom måste betala Google en bra slant för att hamna så högt upp vid sökningar som de gör
Bygghemma, Badshop och ett antal till företag/varumärken är samma koncern och/eller företag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Bygghemma, Badshop och ett antal till företag/varumärken är samma koncern och/eller företag.
Jo, det är ju det jag misstänkt. Och då är det ju bra att vi uppmärksammar deras problem så folk får veta att det förmodligen blir krångel att handla hos koncernens alla olika webshoppar. Länken här ovan där man kunde se antalet ärenden hos Konsumentverket var ju inte till Bygghemmas fördel.

Är kanske någon som kan och vill lägga tid på att sammanställa en sorts "svart lista" över webshoppar man bör undvika?
 
C
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
FYI. Bygghemma har nu precis gett mig ersättning (enligt mitt förslag till ARN). Ärendet är därmed nerlagt.

Grymt dåligt att deras "kundtjänst" inte kan lösa problemen utan att kunderna skall behöva eskalera till ARN.

Jag kommer aldrig mer handla hos dessa rövhattar iallafall.
 
  • Gilla
Kirderf85
  • Laddar…
C
Det kanske är outl1.se som fått ta hand om koncernens reklamationshantering? :crysmile:
 
Jag var faktiskt på väg att skriva ett positivt omdöme om dem häromdagen. Jag har varit dum nog att tro att "det händer inte mig", och beställde ett par prylar av dem. Trots att jag läst den här tråden.

Men de är lite billigare än något pris jag hittat någon annanstans. För mig handlar det om ca 500 kr.

Efter 3 förseningar mot angivna leveransdatum, fick jag riktigt bra kontakt med deras kundtjänst. Men det hjälper ju inte, blir ändå inget levererat. Bara nya löften om leverans.

Men nu får vi se, försent att ringa dem idag, men i morgon blir det avbeställning, så får vi se om och när de betalar tillbaka något...
 
K
I vanliga fall brukar de alltid leverera. Leveranstiderna kan väl ibland vara lite fel.
Men det är ju som sagt när det kommer till reklamationer och när man ångrar köp som de visar sin svaga sida.
Tycker ofta de som svarar när man ringer är trevliga och får allt att låta så himla positivt.
Men som sagt håller de ju nästan aldrig det de lovar.

Nu verkar de i alla fall i mitt senaste långdragna fall lösa sig. Ser ut att få ett riktigt bra prisavdrag.
Men i svaret jag fick idag på mitt senaste mejl jag skickade den 28 oktober skrev de om att en återbetalning påbörjats till mitt kort jag betalade med för 2 1/2 år sedan. Kunde ju varit bra om de kollade med mig först då det kreditkortet avslutades för 1 år sen.
Svarade på mejlet direkt och ringde även för att be dem ändra till mitt bankkonto.Nu skulle det inte vara några som helst problem. Så vi får väl se hur lång tid det tar. Eller om ens några pengar kommer utan att behöva ringa ett par gånger i veckan.
 
Har beställt från ByggHemma, Chilli och Vitvaruexperten, har fungerat bra. Från Bygghemma köpte jag 2 solsängar i våras, och leveransen blev ungefär en vecka försenad - vilket berodde på transportören, som hade utmaningar pga covid-19 (högt tryck och sjukfrånvaro). Varorna var inlämnade av Bygghemma, fastnade på terminal innan utkörning.

Sen kan man hävda att det är leverantörens ansvar att samarbeta med bra transportörer, givetvis. Men jag jobbar själv inom livsmedelsbranschen, med inköp och logistik- vi har ett stort antal transporter in och ut varje dag, från/till in- och utland, och samarbetar med ett antal väletablerade transportbolag. ALLA dessa har utmaningar till och från, vid tillfälliga störningar (covid), toppar (Black Friday) etc. Det är kapacitetsbrist i transportbranschen, svårlöst. Man kan säga upp samarbetet med ett transportbolag, men ofta får man liknande utmaningar hos nästa.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nu har jag gett upp. Annulerade ordern. Har fått en hög med leveransbesked. Leverans nästa vecka, idag, i mogon, i övermorgon, och nu någon gång de närmaste veckorna.

Beskeden är ju helt oseriösa.

Första och sista gången med bygghemma.

Men på en punkt har de faktiskt överträffat mina förväntningar. Det har varit relativt enkelt att få kontakt med kundtjänst. både via mail och telefon. Min förväntan var väldigt lågt ställd med tanke på vad jag läser här om dem. Men de har skött kontakterna helt i klass med normala nätbutiker. Tråkigt bara att inget det sagt stämmer, finns ingen substans i löften/information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.