Jag bor i ett hus i Portugal och har stora problem i en del av huset. Jag, men inte min fru reagerar omgående men kliande ögon, hosta och i bihålor osv efter att vistas en stund i vårt TV-rum. Det första man gissar på är naturligtvis mögel och fukt. Nu är läget det att jag har hållit på med det här i ett års tid utan att få till någon förbättring. Så här ser det ut.
Huset är byggt i suterräng och det här rummet ligger i bottenvåningen. Huset är byggt i håltegel och står på en betongplatta. Golvet är klinker direkt på betongplattan. Innertak är gipsskivor på stålreglar. Det finns med andra ord väldigt lite organiskt material och inga dolda områden. Det trä som finns är dörrar och dörrkarmar.
Jag har sökt efter mögelfläckar ovanför undertak och borrat i väggar utan att hitta något misstänkt. Det finns heller ingen speciellt doft. För att göra något så har jag dränerat om på utsidan, installerat en ventilation med värmeväxlare så att det är till och frånflöde i alla rum. Jag har också sprutat väggarna med med en produkt för att hindra att markfukten skall tränga upp i väggarna. Jag har mätt fukt i väggar och golv utan att hitta några anmärkningsvärt höga nivåer. Märkligt nog är det bara en ett av rummen som jag har problem.
Så nu är jag är nu totalt utan uppslag till hur jag skall gå vidare. Tyvärr så hittar jag heller inga företag här i Portugal som jobbar med den här typen av problem. Har någon nått bra tips hur jag skall fortsätta?
 
Gammelnörden
Prova med att flytta ut stoppade möbler och textilier från rummet. Kanske reagerar du på något från dessa?
 
  • Gilla
Portugal Bosse
  • Laddar…
Kan det vara så enkelt som en allergi? Någon blomma eller liknande? Någon granne som skaffat husdjur som rör sig utanför och kan kännas i TV-rummet? Möbler köpta i andra hand? Någon som röker utanför?
 
  • Gilla
Portugal Bosse och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar ... men ... Vi har redan testat med att ta ut alla möbler, ingen skillnad. Och nej inga husdjur och det är bara i en del av huset. Troligen bara i ett rum. Jag förseglar dom olika rummen för att se om det är så. Jag har gjort det tidigare men är lite osäker på resultatet. Det är så att problemen varierar lite från dag till dag.
 
Vad har du då märkt för likheter mellan de olika dagarna när det är stora/mindre/inga problem?
Sol/regn? Blåsigt? Från vilket håll? Högtryck/lågtryck? Specifika dagar?
Spelar det roll i vilken del av rummet du befinner dig eller är det så fort du kommer över tröskeln? Vad ligger bredvid/under/över rummet?
 
Annan målarfärg i detta rummet? Eller är det själva TV? Jag får problem med ögonen om jag tittar för länge på datorn. Vissa TV flimrar i en fel frekvens. Kanske du vill testa TVn i ett annat rum?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Vad har du då märkt för likheter mellan de olika dagarna när det är stora/mindre/inga problem?
Sol/regn? Blåsigt? Från vilket håll? Högtryck/lågtryck? Specifika dagar?
Spelar det roll i vilken del av rummet du befinner dig eller är det så fort du kommer över tröskeln? Vad ligger bredvid/under/över rummet?
Bra frågor som jag ställer mig själv också .... Jag TROR att det är värre när solen ligger på. Det är inte kopplat till veckodagar. Kanske att vinden påverkar.
Nej det spelar ingen roll var jag rör mig i rummet. Lite grann som du säger direkt över tröskeln .. eller snarare när jag kommer ner för trappan ... Fast när jag tänker efter så upplevde jag det mer distinkt tidigare. Då var det direkt när jag kom ner på sista trappstegen. Nu kommer det nog snarare efter ett tag att jag vistats i rummet.
Rummet ligger mot en yttervägg som vätter mot jord. Det är alltså ett suterränghus. Andra väggen väggen är en yttervägg, gavel på huset. Vägg tre vätter mot ett sovrum via en liten hall och en toalett. Sista väggen mot en hall och trapphus. Under, moder jord, ovanför, övervåningen med sovrum.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Annan målarfärg i detta rummet? Eller är det själva TV? Jag får problem med ögonen om jag tittar för länge på datorn. Vissa TV flimrar i en fel frekvens. Kanske du vill testa TVn i ett annat rum?
Kanske är det annan målarfärg ... väggarna är ommålade i flera lager. Nej det är inte TV'n. Nej det är mycket mer tydligt något i lyften och det är inte bara irriterade ögon. Jag känner mig faktiskt influensasjuk. Bihålor, hals osv ....
 
Vad finns i väggar, golv och tak? Lim? Material?
 
Väggar .... håltegel och puts och färg .... golv, klinker direkt på cementplattan ... tak gipsskiva på stålregel och färg ... Sen är det väl en och annat spackeldrag här och var förstås. Det är allt jag vet och ser ... Kom ihåg att det är i Portugal så det är inga isoleringar eller så ... Nä jag är verkligen ställd. Det enda som är verkligen konkret är hur dåligt jag mår i det här rummet och det är mitt viktiga "man cave rum"!
 
Även målarfärg kan mögla.
 
Jo jag vet ... men jag kan inte se något .... :(
 
A
Borra upp ett titthål för att kolla baksidan av gipset. Om det är fuktigt utifrån kanske det sitter där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.