Myndighetsbyggnad i Sthlm som 2002 byggdes om till bostadsrätter. Någon som vet vilka regler som gällde för tätskikt badrum. Badrummet med badkar, kaklat och klinker på golv med golvvärme.Vill ersätta badkaret med dusch.
 
R Roddare skrev:
Myndighetsbyggnad i Sthlm som 2002 byggdes om till bostadsrätter. Någon som vet vilka regler som gällde för tätskikt badrum. Badrummet med badkar, kaklat och klinker på golv med golvvärme.Vill ersätta badkaret med dusch.
Hjälper det dig? Hur vet du att de följdes?
 
Ja, är benägen att hålla med Kane ovan, oavsett vilka regler som fanns då, så vet du inte om arbetet utfördes korrekt.
Oavsett metod så skulle jag räkna kallt med att det fungerar även att duscha på.
 
Tycker du ska tänka tvärt om...
Att allt inte gjordes felfritt och med 18 års åldrande av tätskikt så har den tekniska livslängden nått sitt slut och det är bara en tidsfråga innan vattenskada kan inträffa.. observera, kan.. du kan ha ett tätt badrum många år till men försäkringsbolagen kommer se till tekniska livslängden...

Bespara dig framtida oro, antingen installerar du en snygg duschkabin eller nytt tätskikt!

Lycka till!
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Jag väljer att vara positiv, har gjorts väldigt många badrum på rätt sätt, och tätskiktet håller mer än 18år i normalfallet!
Iom att det dessutom ligger ett värmegolv så skulle jag inte vara orolig. TS är nog medveten om att det kommer en renovering i sinom tid! Va lite uppmärksam bara, framförallt vid brunnen och prova hur fallet är innan du plockar bort badkaret!
 
Jag håller med. Det är rimligt att anta att reglerna från 2002 följdes. Då var reglerna dessutom i huvudsak samma som idag. Det finns ingen anledning att generellt anta att ett badrum 2002 är felaktigt utfört, eller dåligt av åldersskäl.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Vet inte varför tätskikt skulle åldras och bli utslitna på det viset ? Det som möjligen åldras är väl isåfall dåligt utfört arbete. Glipor och springor som är små vid utförandet vill gärna växa och bli ännu större med tiden och då ge ev läckage. Lika med dåligt utförda genomföringar och sånt. Det är ju vid såna ställen det slarvas och går fort. I övrigt håller nog de flesta material oerhört länge.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Tack för alla synpunkter och info. Misstänker att man har lagt ny klinker uppe på tidigare klinker golv. Är det ett vanligt tillvägagångssätt när man vill fräscha upp sitt badrum? Finns det några svagheter med ett sådant utförande?
 
R Roddare skrev:
Tack för alla synpunkter och info. Misstänker att man har lagt ny klinker uppe på tidigare klinker golv. Är det ett vanligt tillvägagångssätt när man vill fräscha upp sitt badrum? Finns det några svagheter med ett sådant utförande?
Nja, vanligt kan jag väl inte påstå, men det fungerar om förutsättningarna tillåter det.
Svagheten är väl att det är svårare att bedöma ålder/skick på det under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.