Ska dra nätverkskabel på kallvind bland Gullfiber och eternitrör. Kablar förläggs i 20-25 mm VP-rör för att sen dras ned i befintliga rör där gammal antennkabel dras ut. Där antennuttagen suttit tänker jag sätta unifi in-wall accesspunkter (AP) som ansluts med RJ45-kontakt. Centralt på vinden kommer jag ha en switch och från den kommer nätverkskabel dras ca 10-25 meter till de olika AP. I framtiden kanske jag även drar fram kabel för kameror. Både AP och eventuella kameror ska drivas via POE från switchen.

https://store.ui.com/collections/unifi-network-access-points/products/inwall-ap

Frågor:
"Måste" jag dra solid installationskabel fram till uttag för att sen gå vidare med patchkabel? Det verkar finnas en del forumtyckande om det. Jag funderar på att använda patchkabel cat6a UTP hela vägen. Jag kommer ju ända vilja ha en RJ45 i slutet på kabeln. Vill dessutom inte vara på vinden mer än nödvändigt och ju fler kontakteringar desto större risk för fel.

Är det skillnad på kabelkvalitet, överföringshastighet, störningar(?) etc på en "märkeskabel" jämfört med motsvarande kabel (cat6a UTP patchkabel) från t ex Kjell&co? Vi lever ju nu i ett Gbit/s-samhälle och vem vet hur det ser ut om 10 år.

Någon som har liknande lösning med datorutrustning på kallvind som kan komma med tips på utrustning, switch, router, skåp etc?
 
Skall du köra direkt från switch till AP kan du köra Patchkabel. Något uttag kommer du ju inte att sätta då AP:en ersätter uttaget.
Installationskabel sätter man mellan patchpanel och uttag.

Kan vara värt att ha koll på temperaturen och fuktigheten på vinden... med tanke på att du ska ha elektroniken där.

Jag kör en liknande lösning dock så sitter mina grejer i ett skåp i krypgrunden och kablarna är dragna där med.

Jag kör Unify:s grejer och är mycket nöjd!
 
gruset gruset skrev:
Jag funderar på att använda patchkabel cat6a UTP hela vägen. Jag kommer ju ända vilja ha en RJ45 i slutet på kabeln.
Ska du alltså låta kabeln med kontakt "sticka ut" ur röret in i rummet i stället för att ha ett "riktigt" väggmonterat nätverksuttag? Fungerar väl men jag tycker det skulle bli en avsevärt sämre lösning, eller missförstår jag dig?

EDIT. Missade nog att detta kanske bara gällde att montera accesspunkter, svarade väl generellt om "nätverksdragning".
 
Eternitrörtyder på lite äldre och då är nog röret ner till dosorna bara 15,2 mm och där går ingen RJ45 kontakt genom, så du får klippa och kontakterna om. Hjälper inte om detskulle vara 16 mm heller.

Protte
 
Håller på och förbereder för exakt samma hemma! Slipper dock upp på vinden då vi har ett centralt placerat antennskåp på övervåningen där jag kan nå många rum. Där i kommer jag sätta min switch.
En fråga: varför väljer du den AP'n? För att slippa dra kabel upp i taket för tex AC-LR?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Om du har access till vinden, varför inte bara sätta en vanlig AP i taket på lämpligt ställe? Att ha många små i gamla uttag låter inte optimalt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Är du medveten om vilka temperaturer det kan bli uppe på en vind soliga sommardagar? Över50-60 grader och det kanske inte är så bra för "apparaterna". Max tempen brukar väl ligga på ca 40 grader
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Pear4Life Pear4Life skrev:
Skall du köra direkt från switch till AP kan du köra Patchkabel. Något uttag kommer du ju inte att sätta då AP:en ersätter uttaget.
Installationskabel sätter man mellan patchpanel och uttag.

Kan vara värt att ha koll på temperaturen och fuktigheten på vinden... med tanke på att du ska ha elektroniken där.

Jag kör en liknande lösning dock så sitter mina grejer i ett skåp i krypgrunden och kablarna är dragna där med.

Jag kör Unify:s grejer och är mycket nöjd!
Vilken typ av skåp har du?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ska du alltså låta kabeln med kontakt "sticka ut" ur röret in i rummet i stället för att ha ett "riktigt" väggmonterat nätverksuttag? Fungerar väl men jag tycker det skulle bli en avsevärt sämre lösning, eller missförstår jag dig?

EDIT. Missade nog att detta kanske bara gällde att montera accesspunkter, svarade väl generellt om "nätverksdragning".
AP monteras utanpå dosan antennuttaget satt.
 
prototypen prototypen skrev:
Eternitrörtyder på lite äldre och då är nog röret ner till dosorna bara 15,2 mm och där går ingen RJ45 kontakt genom, så du får klippa och kontakterna om. Hjälper inte om detskulle vara 16 mm heller.

Protte
Det är det jag är rädd för. Eftersom jag aldrig kontakterat RJ45 förut vill jag göra så få som möjligt pga risken för ”glapp”. Därför är tanken att köpa färdiga längder och kapa i ena änden om det är tvunget. På så sätt slipper jag hälften av alla RJ45 montage.
 
Vespa Vespa skrev:
Håller på och förbereder för exakt samma hemma! Slipper dock upp på vinden då vi har ett centralt placerat antennskåp på övervåningen där jag kan nå många rum. Där i kommer jag sätta min switch.
En fråga: varför väljer du den AP'n? För att slippa dra kabel upp i taket för tex AC-LR?
Dels för att det finns rör dragna för antennkabeln förra ägaren hade till sin parabol och dels för att den har 2-4 uttag (beroende på AP modell) som jag kan koppla till tv, spelkonsol etc. Antennuttaget sitter nära där min tv hänger idag.
 
E elmont skrev:
Är du medveten om vilka temperaturer det kan bli uppe på en vind soliga sommardagar? Över50-60 grader och det kanske inte är så bra för "apparaterna". Max tempen brukar väl ligga på ca 40 grader
Jo jag har funderat på det. Riktigt så varmt har jag inte upplevt att jag har, men visst kan det bli varmt. Det finns utrustning som ska kunna sitta utomhus. Har bl a kollat på Unifi Flex som har drifttemp -40 - +65.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om du har access till vinden, varför inte bara sätta en vanlig AP i taket på lämpligt ställe? Att ha många små i gamla uttag låter inte optimalt.
Eftersom det finns fördragna rör alldeles intill där tv, spelkonsol etc finns passar det bra med en AP som dessutom har 2-4 LAN-uttag. https://www.dustinhome.se/product/5011115707/unifi-ap-ac-in-wall-hi-density

Tänker att trådat alltid är att föredra.
 
gruset gruset skrev:
Eftersom det finns fördragna rör alldeles intill där tv, spelkonsol etc finns passar det bra med en AP som dessutom har 2-4 LAN-uttag. [länk]

Tänker att trådat alltid är att föredra.
Givetvis är trådat bra men det kan du ju fixa utan att ha en AP på varje ställe där du behöver lan-portar.

Tycker det verkar vettigare att ha en AP centralt i taket (vid behov en per våningsplan) och sedan tråd till antennuttagen och en liten switch om du behöver fler uttag.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.