Hej!

Vi har precis hittat en tomt och börjar nu med att leta efter hus.

Vi söker ett 1,5 plans hus på ca 100 kvm (plus inredningsbar övervåning minst 50 kvm). Planlösningen på Sandhamn-huset var den bästa vi sett, men exteriört såg det lite trist ut på bilderna och det är ju ett 1-plans hus. Vår budget är ca 1.5 miljoner för hela husbygget (Uppsala län).

Det är svårt att veta var man ska börja...... men här kommer en massa frågor:

- Finns det någon bra kalkyl någonstans på nätet vi kan använda för att se vad vi faktiskt har råd med och hur mycket det kommer att kosta?
- Vad är byggkreditiv och hur fungerar det?
- Tar man ut pantbrev efter att huset är på plats?
- Det finns träd m.m. på tomten, säljer man dem till den som iordningsställer marken eller spar man det själv och använder i ex.vis braskaminen? Hur mycket får man räkna med att det kostar att göra iordning marken (ca 1200 kvm)?
- Hur fungerar det med att dra fram el och VA?
- Har ni några förslag på bra husleverantörer och hus?
- Hur mycket kostar det att bygga en veranda - ingår det hos någon leverantör?

På förhand tack!
 
Puh, det var många frågor. Som tur är finns samtliga redan besvarade här på forumet och de övriga sidorna på byggahus.se. Jag skulle rekommendera att du läser igenom så många av de gamla trådarna som du bara orkar och använder "Sök i forumet"-funktionen. Det är ett hästjobb, jag vet, men du kommer att vara mycket bättre förberedd inför husbygget om du gör det.
 
;D Anebyhus 915 eller Villa Mirakel.
 
Hej!

Vi har planer på ett 1,5 planshus från LB-hus. Det heter Duvhöken och är ca 113 kvm stort på bottenvåningen och med en inredningsbar vind på ca 60 kvm, vill jag minnas.

Vi skulle betala 1 066 000 för själva huset nästan nyckelfärdigt (vi lägger golv, tapetserar, målar och gör litet småpyssel själva). Till det priset kommer pris på tomt (ca 300 000 för våran del), anslutningsavg VA och el (118 000) och diverse andra kostnader (lagfart ex) som gör att det totala bygget slutar på ca 1,6 milj.
 
Josefine...det låter så oskylldigt när du skriver lägger golv, målar och lite annat småpyssel....puh, när man är mitt upp i det känns det inte som lite småpyssel utan snarare två heltidsjobb (som då måste skötas parallelt med de jobb man har) *ler

/Aja
 
Aja skrev:
Josefine...det låter så oskylldigt när du skriver lägger golv, målar och lite annat småpyssel....puh, när man är mitt upp i det känns det inte som lite småpyssel utan snarare två heltidsjobb (som då måste skötas parallelt med de jobb man har)  *ler

/Aja
Njaa, jag menade väl inte att lägga golv och tapetsera är småpyssel, utan syftade mera på just småpysslet vi ska göra; städa, stoppa in kontakten till spisen i uttaget och sådana saker... ;)

Dessutom hoppas vi att när den dagen kommer då vi får ett hus på plats på en tomt, kan vi tajma det med våra semestrar...
 
Älvsbyhus har väldigt prisvärda hus. Vi har valt ett Höner. Gå in på [ftp]www.alvsbyhus.se[/ftp]
 
Eftersom vi ska bygga ett Smålandsvillan Stora Mariannelund så tycker ju jag att det är ett prisvärt alt ;D
 
Vi håller på att bygga ett älvsbyhus i Skåne..
Tomten kostade 300000 och älvsbyhus ska ha 1500000 för resten. Då menar jag allt som som hör ihop med själva bygget, alla tillval, lagfart, etc.
Vi bygger ett Torgrim med oinredd övervåning.
Vi har valt nästan allt som går att välja till +lite till. :D
Jag tycker personligen att man får JÄTTE mycket för pengarna.
 
Tack för alla svar! Letar igenom så många hus från olika leverantörer nu att man blir alldeles matt...

Ingår markarbeten i det priset Du fått från Älvsbyhus också? Vad menas egentligen med markarbete/schaktning - är det att man tar en bit mark med träd etc och fyller ut m.m. så att det blir plant och kan börja med husgrunden? Vad skulle man kunna göra själv för markarbete/schaktning för att få ner kostnaderna?

Hälsningar från frågvis.
 
I priset som jag skrev ingår precis allting.
1800000 med huset komplett inkl v21 ekonmidel. :D
 
Var på HusExpo idag och är ännu tröttare... Vilket jobb att bara försöka förstå vad som är viktigt, vilka som erbjuder vad m.m. m.m.!!! Får försöka katalogisera all info nu ikväll.

Tyckte bäst om Smålandsvillan och Faluhus (underbart hus, men kanske lite för dyrt för oss) på HusExpo. De tillverkarna hade intresserade och trevliga säljare.

Har nu (för tillfället i alla fall) riktat in oss på Smålandsvillan alt. Sörgården från Vimmerbyhus (men Vimmerbyhus fanns inte med på HusExpo). Har sökt på Forumet, men det är väldigt lite information om dem. Är det någon som vet något om dem - tillverkningstider, kvalitet, service, priser m.m.? :D
 
Bhombina skrev:
Har nu (för tillfället i alla fall) riktat in oss på Smålandsvillan alt. Sörgården från Vimmerbyhus (men Vimmerbyhus fanns inte med på HusExpo). Har sökt på Forumet, men det är väldigt lite information om dem. Är det någon som vet något om dem - tillverkningstider, kvalitet, service, priser m.m.?  :D
Hej Bhombina!

Vi är lite inne på Lönneberga husen och för lite mer än en vecka sedan hämtade jag den 'fysiska, tryckta' katalogen hos dom. ;)

Idag bestämde jag mig för att jag vill veta mer om husen så jag tänkte skicka ett mail. Ehhh...döm om min förvåning när jag upptäckte att jag redan har skickat mail till dom - den 26:e augusti men inte fått svar!
Pinsamt för mig att inte komma ihåg att jag skickat, men vaddå, jag är ju lika förvirrad som alla andra bland mina kataloger och namn på alla intressanta hus. :-[

Hoppas verkligen att jag får svar denna gång för husen verkar väldigt spännande. Tyvärr vet jag alldeles för lite om Vimmerbyhus. (åh om leverantörerna ville skriva lite mer på sina hemsidor)
Vet bara att de bygger platta på mark med värmeslingor.
 
Helt plötsligt händer det massor idag! Har precis pratat med en trevlig säljare från Vimmerbyhus som nu kommer att sända oss katalog med mera. Och har bokat in ett möte med säljaren som ringde från LB-hus! Hittills är det enbart Smålandsvillan (mycket bra personal), LB-hus och Faluhus (plus ev. Vimmerbyhus) som är intressanta (baserat på säljar-tillgänglighet). Har fortfarande inte hört ett ljud från Älvsbyhus trots att det är nu ca 2 veckor sen vi bad om en katalog!!!

Det är så svårt att bestämma sig - vi går från att strunta i alltsammans till att gå in i detaljer såsom typ av fönster som ingår. Från 1 plans till 1.5 plans till 2 plans (tja, hur svårt är det att få kommunen att ändra sig?).

Lyckliga alla er som har allt klart eller åtminstone på väg! Måste studera fler huskataloger som kom med posten idag. Ha det! 8)
 
Varför inte kika på Hjältevad oxå!
Vi bygger ett 1 1/2-plans, med inredd öv, ett sk Björken.
Vårt hus kom den 1/10 och den 12/11 får vi nyckeln. Då är övervåningen klar.

Hittills är vi mkt nöjda med huset. Det är ännu finare i verkligheten än vad vi kunde föreställa oss under beställningsprocessen.

Helt klart värt att kika på tycker jag :D

/Mia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.