Det har med tempsänkningsfunktioner att göra. Vill du inte nyttja detta så ställ det undre vredet på sol, så är ger elementet värme enligt vad du ställer in på termostatvredet (övre vred)
 

Bästa svaret

Jag har samma termostat på mina oljefyllda LVI från 2007. Har en manual någonstans men tror jag kommer ihåg:
Det är tre lägen på nattsäkningsvredet, sol för ingen nattsänkning, måne för manuell nattsänkning, (du själv får justera varje kväll och morgon på vredet) den sänker 2-5 grader under vad den övre temperaturväljaren är inställd på.

Tredjeläget med klockan är om du har ett externt kopplingsur för nattsänkning i elcentralen, det är då en extra styrkabel till varje element och du ställer in på skalan hur mycket just detta element ska sänka när nattsänkning är aktivt.

Det sista lilla vredet är "barnkammarläge", alltså N för normal yttemperatur och L för låg yttemperatur vilket så klart även begränsar effekten på elementet. Finns det inga småbarn som riskerar bränna sig på elmentet, så justera över det till N. Då har du alla watt på märkskylten tillgängliga den dagen det blir riktigt kallt.
 
Jag la till en plejd-brytare i centralen för det tredje läget och kan då via deras gateway (kopplad till fritidshusets wifi) styra elementen på distans. Ökar upp värmen några dagar innan jag åker till huset via plejd-appen. Sp smidigt(y)
 
  • Gilla
Julius Bohem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.