Hej,

Jag skall byta ut några gamla avloppsrör som bilden visar. Bitarna sitter ordentligt ihop, knackar och slår, men dom går inte att rubba. Hur får man isär bitarna, kan dom vara limmade ihop? Jag fattar inte hur dom fått dit dom överhuvudtaget.


Gamla avloppsrör av metall som löper längs taket i ett källarutrymme, eventuellt limmade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade tänkt plocka ner bitarna en och en och köpa nya i plast på Byggmax.


Klas Bjälkman
 
K
Få isär muffen är inte lätt, jag gav upp.
Jag köpte karbidsågblad för metall till tigersågen och sågade isär i sektioner.. Ska du ansluta plast mot järnrören görs det enklast med en Fernco eller likvärdigt på slätända av järnröret.. Dvs där det är smidigast att såga.
 
  • Gilla
Bjälkman
  • Laddar…
janwide
Tigersåg om du behöver fina snitt tex för skarvning. Slägga om det ska gå fort. Jag körde med slägga. Både roligt och fort :D
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
I en koppling på mina gjutjärnsrör så har man "blyat" ihop den. Enligt svärfar som är gammal snickare så sa han att man ibland gjorde så förr för att limma ihop delar. Jag antar att det tätade skarvar också och om jag inte kommer ihåg fel så hade man i asbestgarn eller vad det nu kan kallas ihop med smält bly.
 
B Bjälkman skrev:
Hej,

Jag skall byta ut några gamla avloppsrör som bilden visar. Bitarna sitter ordentligt ihop, knackar och slår, men dom går inte att rubba. Hur får man isär bitarna, kan dom vara limmade ihop? Jag fattar inte hur dom fått dit dom överhuvudtaget.


[bild]

Hade tänkt plocka ner bitarna en och en och köpa nya i plast på Byggmax.


Klas Bjälkman
Resterna jag hade kvar tog jag en slägga eller om det var baksidan på yxan och slog sönder så jag fick dem i lämpliga bitar.
funkar ju bara om du tänkt byta allt på en gång.
 
Claes Sörmland
Jag sågade också isär dem med tigersågen. Investerade i kvalitetsblad för gjutjärn från Lenox. Var som att såga i smör, en droppe symaskinsolja på bladet underlättade.
 
Körde med röravskärare först så nära skarven som möjligt
En röravskärare och ett tigersågblad för gjutjärn som ligger på ett grått tyggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen tog jag ett tigersågblad(gjort för gjutjärn, syns på bilden över) och stack in uppifrån o sågade på 3-4 ställen, sen gick det lätt o knacka ur och skarven förblev intackt;) det tog tid men ville ha kvar skarven som kommer från golvet
Renoverat badrum med vit toalett och grått avloppsrör, kaklade väggar och golv, tigersågblad vid röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bjälkman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.