Hej!
Hoppas någon här kanske kan hjälp mig.
Vi har en 1.5plans villa byggt 1990.
Där hela övervåningen har panel i taket.

försöker hitta exakt samma modell för att lägga igen hålet som blev efter ett takfönster som läckte som vi plockat bort.
Tanken var från början att gipsa istället. Men nu är vi mer inne på behålla panelen och istället måla den vit..

men kan verkligen inte hitta samma modell som har samma ”form”

här är två bilder.

det att den är mycket mörkare. Är det någon olja eller lasyr? Något som går att måla på?

uppskattar om någon vet!

och om jag lagt i rätt forum
Grovskuren träpanel i taket med synlig skada och en ojämn kant där ett takfönster har tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takpanel i trä med synliga mörkare träbitar mot ljusare bakgrund och spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går under namnet allmogepanel. Nyansskillnaden är enbart ”ljusbehandlad” o går fint att måla på efter förbehandling.
 
S Spikrätaren skrev:
Går under namnet allmogepanel. Nyansskillnaden är enbart ”ljusbehandlad” o går fint att måla på efter förbehandling.
aha!
Mätte den till ungefär 120x13.. hoppas kunna hitta identisk modell för att byta ut vissa brädor.

är det dagsljus som gör att den mörknar o så?

//Robin
 
Lycka till!
Japp, furu mörknar ganska fort.
 
Tack!
Har du någon aning om var man kan hitta det??

och bör man kanske ge upp redan nu att hitta identisk i form och mönster?
 
Har glömt att återkoppla här. men jag vart borta på Beijer och det var ju inte positivt..

Han sa att den har ju utgått sen länge tillbaka och att jag nog kan ge upp.
Dock visste han ej varför den fanns kvar på hemsidan då den ej gått att köpa på flera år.

Och när han kollade artikelnumret fanns ingen leverantör..

Så får nog gå till plan B. och montera ner panelen i det lilla sovrummet.. och sen kanske köra gips i det rummet istället... känns som en bättre lösning än att gipsa stora rummet här uppe.

Någon som har bra tips på att montera ner det utan att sabba det ?
 
Panel på det där viset finns i lika många varianter som det finns sågar/hyvlerier typ............Alla hade ju sina egna profiler och nån direkt standard finns inte.
 
Nä så är det väl.
Han nämnde att de hade iallafall södra som leverantör då. Och de har inget sånt här kvar.

så har ganska mycket gett upp:crysmile:

Hur hade ni andra gjort??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.