Hej

Vi har införskaffat luftvärmepump och utedelen är placerad vid entrén. Se bild!
Undrar hur Ni gjort för att skydda den från regn och snö?
Jag vet att det finns färdiga konstruktioner men är mer intresserad av att göra ett eget skydd. Dels roligare och dels mer kostnadseffektivt.

Visa gärna bilder på era tak / skydd!
Vill få inspiration och tips.

Tack på förhand
 
  • Luftvärmepump placerad på en metallställning vid husets entré, under tak och bredvid ett fönster med vita karmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är typen av konstruktioner har jag sett i forumet. Hittar inte den just nu dock, den här är från utlandet visa pinterest.

Utomhusanläggning av luftvärmepump under ett skyddande tak nära en byggnad, omgiven av sten och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thedentist
  • Laddar…
A
den behöver inte skyddas mot regn eller snö
taket är bara till för betraktarens ögon och terapi
 
  • Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
Då länge det inte droppar vatten på den ovanifrån är det ingen fara. Har sett flera som får istappar ner i propellern av smältvatten på våren. Så länge dina hängrännor fungerar borde det vara ok
 
  • Gilla
Thedentist
  • Laddar…
Värmepumpen är byggd för att stå utomhus och behöver inget tak. De flesta som bygger tak bygger aldeles för nära så det hämmar luftflödet. Det cirkulerar enorma mängder luft ovanifrån och på sidorn in bakom pumpen.
 
  • Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
Få se om jag kan ta en bild på vår pump vid fritidshuset senare i veckan.
Den har ett snyggt skydd byggt, ser lite ut som de där skåpen runt SMHIs väderstationer förr:
Vit skyddsskåp för pump i trädgård, liknar ett gammalt väderstationshus, omgivet av gräs.
 
  • Gilla
Thedentist
  • Laddar…
Tack för era svar!
Utedelen är ju redan placerad delvis under taket och den är aldrig utsatt för stora mängder regn eller snö.
Jag kan ju se hur det går denna vinter och kanske tänka om :).
 
A
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Få se om jag kan ta en bild på vår pump vid fritidshuset senare i veckan.
Den har ett snyggt skydd byggt, ser lite ut som de där skåpen runt SMHIs väderstationer förr:
[bild]
Exakt den typen är väl er man brukar säga är det värsta man kan göra för copvärdet på en värmepump, förutom att ställa den inne i garaget...
 
  • Gilla
Carl.Alm och 1 till
  • Laddar…
@KnockOnWood: det är helt vansinnigt dumt att bygga in utedelar på det viset. Själva principen bygger på att man har så fullt och obehindrat luftflöde runt utedelen som möjligt.

Som redan påpekats, dessa enheter är byggda för att installeras ute med allt vad det innebär.

I vissa fall kan det vara befogat att ha ett skärmtak installerat en bit ovanför så att det inte inverkar på luftflödet, om man tex har problem med att det rasar ner en massa snö på utedelen som gör att den blir igenkorkad av snö. Men regn osv, inga som helst problem.
 
  • Gilla
Thedentist
  • Laddar…
Krokben
T Thedentist skrev:
Tack för era svar!
Utedelen är ju redan placerad delvis under taket och den är aldrig utsatt för stora mängder regn eller snö.
Jag kan ju se hur det går denna vinter och kanske tänka om :).
Du kommer klara dig fint. Min utedel står utan tak och den har klarat snöstormar galant. Hoppa taket och njut av bra cop!
 
  • Gilla
Thedentist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.