Förra sommaren målade jag mitt altanräcke. Eftersom det var första gången jag gjorde det så använde jag samma färg som förre ägaren, Beckers Villa Expo.

Men det blev inte så bra, i år har färgen lossnat på flera ställen, framför allt på den plana överliggaren. Jag vet att liggande tryckt A virke är svårt att måla, men någon bra metod måste väl finnas?

 
Med impregnerat virke så är det bäst att låta räcket åldras några år innan man målar. Valde själv vanligt virke till min äverliggare, resten av räcket är stål.
 
Att få färg att sitta kvar på den plana överliggaren (och inte bara på den) till altanräcket är ett mysterium som jag också grubblar över. Förra sommaren rev vi ner vårt 10 år gamla altanräcke; det var då totalt uppruttet. Ändå hade vi målat om eländet varje sommar de sista 4-5 åren med alkydoljefärg för utomhusbruk. Varje vår var det samma sak: färgen lossnade i långa sjok och under var virket alldeles fuktigt.

Räcket var ganska komplicerat byggt så att måla om det tog 2 hela dagar varje år. Ett konstant semestertrauma! Vi har fortfarande inte satt upp något nytt räcke för jag får ångest bara jag tänker på att ta itu med saken. Vet faktiskt inte vad vi ska hitta på för att det inte ska bli lika illa igen.

Men jag tror det är dödfött med plana överliggare. På en plan överliggare ligger väta och snö 6 månader om året, och jag tvivlar på att någon färg på denna jord klarar det.
 
Nu lutar det åt att jag river ner överliggaren och sätter upp en ny, men ger f-n i och måla den. Tänkte olja istället. Såg ett hus längre ned på gatan som gjort det, det såg faktiskt väldigt snyggt ut.
 
Förre ägaren till mitt hus hade lagt på en bockad plåt på den tryckimpregnerade överliggaren och målat plåten i en färg som matchar huset. Vi har bott i åtta år och brädan under är fortfarande relativt fräsch samtidigt som vi inte behövt måla om plåten ännu. Kunde en plåt ovanpå tryckimpregnerat vara något?
 
Beape skrev:
Förre ägaren till mitt hus hade lagt på en bockad plåt på den tryckimpregnerade överliggaren och målat plåten i en färg som matchar huset. Vi har bott i åtta år och brädan under är fortfarande relativt fräsch samtidigt som vi inte behövt måla om plåten ännu. Kunde en plåt ovanpå tryckimpregnerat vara något?


Är överliggaren också målad?
 
Stolparna som bär upp överligggaren är målade regelbundet liksom de horisontella brädorna mellan stolparna. Själva överliggaren som till stor del ligger skyddad under plåten har jag dock aldrig målat. Jag bifogar gärna en bild på hur räckets överdel ser ut för att illustrera konstruktionen om någon skulle vara intresserad.
 
Ja tack, jag är intresserad av konstruktionen på överliggare. Vi har ingen alls, och det är inte heller bra.

/EB
 
Här kommer en bild på räcket. Jag tänker lyfta av plåten och lägga in nytt tryckimpregnerat därunder om något år.
 
  • Rcke.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Jag byggde min altan 1977. Sidorna utgörs av liggande panel, och överliggaren av tryckat.

pic000696jk.jpg

Panelen är bytt en gång för fem år sedan. Brädorna är målade tre gånger före uppsättning med Norsjö lasyr 509 blandad med lika delar opigmenterad. Har stått sig bra.

Överliggaren är aldrig bytt. Den lackas varje år med Caparol Klarlack nr 50, och jag sköter den ungeför som en fernissad yta på en träbåt.  Jag dra ofta av  med en gummiskrapa, för att hålla ytan fri från regn, snö och is, och det har gett god lön för mödan.

pic000682yo.jpg

Det tryckade virket är fortfarande efter trettio år som nytt. Kanske ett tips?

per

 
Har samma problem med överliggare på mina gamla räcken. Men jag tänkte byta till nya och sned-hyvla ned dem så att det blir några graders lutning. Är det en bra ide, eller hjälper det inte? Vilken vinkel behövs? I övrigt tänkte jag bara lasera som idag. Vill helst inte lägga på tryckt virke på grund av färgen, men i värsta fall får det bli så (om gruppen rekommenderar det).

Lärde mig föresten i "altan-forat" att lägga med kärnsidan uppåt så får man en kupa istället för en grop när det torkar. Enkelt och mycket bra tips. Borde kunna förlänga även överliggare några år.

Pen
 
Pen skrev:
jag tänkte sned-hyvla ned dem så att det blir några graders lutning.
Vi har det så på radhuset i stan (är i sommarstugan nu). Vi har visserligen bara bott där ett par år men huset är sen 80-talet så om räckena inte är bytta (det vet jag inte) verkar det ha fungerat bra. Lutningen är nog en 20 - 30 grader skulle jag tro. Utåt.

Som jag minns det nu är räckena inte snedhyvlade utan spikade snett så att vattendroppar som rinner ner till undersidan av överliggaren samlas i ytterkant och droppar ner där.
 
Hej!

Att ni aldrig lär er? Måla i stort sett aldrig tryckt skitvirke. Köp fet kärnfuru, bygg med avrinning och ev droppnäsa (kanske fräst eller sågad?) och måla med linoljefärger så kan ni peta naglarna eller läsa en god bok på semestrarna. Att man sedan bör rengöra husdetaljer någon gång per år är kanske inte så lustigt. Alla tvättar bilen men väntar till husdetaljerna pajar?

Lagavulin

kolla gärna in http://www.dalfrid.com/ fför hur man bör bygga så skall det lösa sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.