Hej.

Jag vänder mig till alla duktiga personer här på byggahus för att förhoppningsvis få era åsikter. Det är så att vi har köpt ett nyckelfärdigt hus som vi har bott i sen i somras.

Mycket har varit bra men det har även varit en del diskussioner om allt möjligt. Nu ska vi ha en ny syn tillsammans med hustillverkaren samt de berörda underentreprenörerna angående de sakerna som vi påpekat. En del saker är självklara fel men en del saker vet jag inte om de faller inom ramen för branschstandard. Det är där jag skulle vilja veta hur ni skulle resonera.

I huset så har nästan varje fönster en fönstersmyg eller täckbräda som är enligt mig felaktigt / dåligt kapad. Känns som att man använt en slö klinga eller fel sorts klinga. Dessa är ”kexiga” där man kapat. Hade det bara varit på några enstaka ställen så hade jag inte brytt mig men nu är det i stort sätt överallt (ca 26 ställen) och för mig förstör det helhetsintrycket (se bifogade foton (endast ett litet urval)). När det är soliga dagar så tycker jag att man ser det väldigt tydligt. Jag är även orolig för att detta kommer bli värre (snabbt).

Tycker ni att detta är okej eller borde det åtgärdas? Vad är en lämplig åtgärd ifall det bör åtgärdas (Byta ut / nån form av fog eller tätning)?

Ett annat bekymmer enligt mig är att vi har fått upp halva länets djurliv på vinden. Det kanske är att ta i men vi har haft vad jag anser extremt mycket flugor på vinden (se bifogade foton). Tror även vi har haft getingar som försökt bygga bon i isoleringen på vinden. Någon stans eller på flera ställen är det hål i insektsnätet som sitter där hustaket och husgaveln möts. Ber om ursäkt om jag inte använder korrekt fackspråk nu. Vi bor på landet och visst finns det mycket insekter men ska man inte förvänta sig att insektsnätet ska vara korrekt monterat och hålla insekter ute när det är ett sprillans nytt hus?

Är väldigt nyfiken på hur ni resonera.

Ett stort tack på förhand.

Mvh

Markus
 
  • Felaktigt kapad fönstersmyg eller täckbräda med en "kexig" kant som syns mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närgränsad bild av en fönstersmyg med en synbart dåligt kapad kant och fransiga delar i träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dåligt kapad fönstersmyg med kexiga snittkanter i ett nyckelfärdigt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dåligt kapad täckbräda vid ett fönster med synliga kexiga kanter och en glipa mellan brädorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En samling flugor samlade i hörnet av en vind med träbjälkar och isoleringsmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg med flugor och flugspillning, indikerar insektsproblem på vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju inte så kul ut. Men jag vet att normerna för vad som är acceptabelt i "regelboken" är rätt förlåtande mot den här typen av fel. Så det finns nog risk att entreprenören kan komma undan.

Flugorna ser onormalt ut. Jag tvivlar på att det "bara" handlar om hål i ett insektsnät. Frågan är om det ligger en död råtta eller något däruppe.
 
Flugor kan försöka "övervintra" på det där sättet. De sitter i klunga för att hålla värmen. Dock en annan fråga hur de har kommit in. Dåligt insektsnätat helt enkelt.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Flugor kan försöka "övervintra" på det där sättet. De sitter i klunga för att hålla värmen. Dock en annan fråga hur de har kommit in. Dåligt insektsnätat helt enkelt.
Hej Per. Tack för återkopplingen. Jo och det är där det blir lite av en diskussion med husleverantören. Får känslan av att de inte kommer göra något åt detta utan att de kommer säga att det i stort sätt är en omöjlighet att bygga så att flugor inte kan ta sig in på vinden.
Medans jag anser att det inte alls är speciellt svårt bara man är noggrann när insektsskydden monteras. Har växt upp i villa hela mitt liv och vi har aldrig haft problem med insekter uppe på vinden.
 
Finns det någon punkt i protokollet för fönstersmygarna?
Håller med om att det ser taffligt ut, har själv ett hus med MDF-smygar och ingen sån fnasighet.

Flugorna vet jag inte hur det hanteras. Borde inte vara otätt överallt, har ni sett något specifikt ställe där flugor / getingar flugit in?
 
P Poxeman skrev:
Finns det någon punkt i protokollet för fönstersmygarna?
Håller med om att det ser taffligt ut, har själv ett hus med MDF-smygar och ingen sån fnasighet.

Flugorna vet jag inte hur det hanteras. Borde inte vara otätt överallt, har ni sett något specifikt ställe där flugor / getingar flugit in?
Hej. Tack för svar. Nej det togs ej upp på slutbesiktningen. Men jag tror inte det såg så här illa ut då. Utan att det kommit fram efter att vi flyttade in.

Det är svårt att säga vart eventuella hål är där flugorna tar sig in. Är ett tvåvåningshus också så det är lite knepigt att undersöka. Går inte att se från Marken.
 
Ska man ha fönsterbänk av lackerade MDF får den ju antingen vara måttbeställd eller kantas med kantband på plats. Nu har se bara målat sågsnittet, ej ok. Övriga möten där det är fnasigt bör fogas.
 
F falkn skrev:
Ska man ha fönsterbänk av lackerade MDF får den ju antingen vara måttbeställd eller kantas med kantband på plats. Nu har se bara målat sågsnittet, ej ok. Övriga möten där det är fnasigt bör fogas.
Hej Falkn. Tack för svar. Finns det nått regelverk / monteringsanvisning som påpekar detta? Skulle vara bra att ha när man diskuterar med husleverantören.
 
Nej, det gör det ju inte utan det ska vara fackmässigt. Har det gjorts någon entreprenadbesiktning av huset? Vem stod i så fall för besiktningsmannen? En seriös sådan hade aldrig godkänt detta.
 
F falkn skrev:
Nej, det gör det ju inte utan det ska vara fackmässigt. Har det gjorts någon entreprenadbesiktning av huset? Vem stod i så fall för besiktningsmannen? En seriös sådan hade aldrig godkänt detta.
Hej.

Ja det har både gjorts en kontroll besiktning samt en slutbesiktning. Besiktningsmannen är vald av oss men hustillverkaren måste godkänna han dvs man ska vara överens.
 
Och han/ni anmärkte inte på detta?
 
Angående fönsterbänkarena så är det bara klantigt av entreprenören. Finns små flaskor med bättringsfärg att köpa med pensel i locket (typ nagellack). Gör man det snyggt så hade ni aldrig sett det.
 
Angående flugorna så är det helt enkelt vindsflugor, kommer in när det blir kallare ute. Är inga skadedjur, utan de bor bara där över vintern. Har själv väldigt mycket mer än vad du har på vinden i bilden, men det är ett hus från 1947 utan insektsnät upp på vind.
 
F falkn skrev:
Och han/ni anmärkte inte på detta?
Hej. Nej det togs inte upp som en anmärkning. Men jag tror det har blivit värre sedan vi flyttade in. Ska träffa hustillverkaren och några underentreprenörer idag så blir spännande att se vad de säger.
 
tippz tippz skrev:
Angående flugorna så är det helt enkelt vindsflugor, kommer in när det blir kallare ute. Är inga skadedjur, utan de bor bara där över vintern. Har själv väldigt mycket mer än vad du har på vinden i bilden, men det är ett hus från 1947 utan insektsnät upp på vind.
Hej. Klart flugorna mm vill ta skydd på vinden om det finns möjlighet till det. Men i det här fallet är det ju inte ett hus från 1947 utan ett nytillverkat hus som är några månader gammalt. Såg även att getingar hade passat på att bygga ett bo uppe på vinden. Det är som sagt stora brister i insektsnätet som sitter. Frågan är om och hur det ska åtgärdas av entreprenören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.