Jag har en D-link DSL-G604T men använder ej den trådlösa funktionen.
 
som sagt, vad har du för pingtider och vad pingar du emot? testa med tptest..

Jag får 17ms med tptest i svarstidstestet, har telia adsl
 
Hadde 16 ms mot ping.sunet.se som är ett bra system att testa mot då det har mycket god anslutnign och är avsett just för testning.

Jag vill inte vara taskig med Dlink 604 har inte jordens bästa rykte. Har du kollat att du har sista programvaran i den plus startat om den och modemet?
 
Som sagt, utan att vara elak, koppla förbi routern och jämför.
När jag bytte mot en bra brandvägg (iofs i 3000-kr-klassen) halverades mina pingtider och resultatet i tp-test fördubblades i vissa paketstorlekar.

IOFS har jag en snabb Bredbandsbolaget-lina, men är man intresserad av att maxa linan är det inte riktigt rätt produkt även om den blivit nästan acceptabel med nya firmware...

(Jag ligger på 7ms mot ping.sunet.se med ny brandvägg inkopplad men det är varken telia eller adsl då...)
 
Ping är inte ett alltid ett pålitligt verktyg.

Vissa routrar tex Extream (som vissa operatörer använder i stället för tex Cisco) har inte en egen processor som sköter ping (ICMP) osv.. Så om Extream routern är hårt lastad så prioriterar den då ner Ping (ICMP)..

I verkligheten så går att alltså snabbt med enligt ping så får du höga svarstider.

Cisco har löst det hela genom att ha en egen processor som sköter ICMP. Men det finns säkert flera märken som gör på samma sätt som Extream.

ps själv ligger jag på 5ms mot Sunet :cool: ds.
:)
 
Då får vi väl röja att ping.sunet.se åtminstånne var ett alias mot en 12000GSR på Telias bakben
 
mats_o skrev:
Då får vi väl röja att ping.sunet.se åtminstånne var ett alias mot en 12000GSR på Telias bakben
just nu 12ms mot sunet från en bärbar dator, över Dlink trådlöst, genom en Netscreen 5xp, sedan över Bredbandsbolagets adsl...

Du väcker gamla minnen till liv. När jag gjorde mitt exjobb på Felia hade jag fyra sådana där GSR-monster (+en stor hög med 75xx etc) i ett labb för att testa en av de allra första releaserna av Ciscos variant av MPLS, Tag Switching. Vad jag minns gick det fanimej lika mycket trafik i som utanför tunnlarna.... :)
 
MattiasS: Vill ju inte direkt påstå att du ljuger, men 12ms med den vägen du beskriver låter som att du sitter i den aktuella gsr:en isåfall... :surprised:

Utgår från att du finns i Sth, men ändå... hur många hopp har du på vägen? Jag har tio hopp, varav hälften är på sunets och hälften på B2s.

Nu sitter jag på en adsl i mölndal och har 34ms. Rätt stor skillnad mot förra testet på 7ms från gbg på fiber...
Känns som den måste routas en annan väg eftersom bara hoppen på sunets eget nät tar 9 ms härifrån...
 
Låter inte orimligt. Jag sitter ute på landet i Skåne på Telia adsl och trådlöst via 3com och jag har en ping på 18 ms. Jag har 9 hopp, 4 på Telia och 5 på Sunet.
 
Ok. Jag erkänner. Jag får så lite uppmärksamhet här i livet att jag såg min chans att verkligen sticka ut lite och vara en tuff kille som alla skulle se upp till. Så jag hittade på en siffra om pingtiden. Jag vet inte vad som flög i mig. Har jag förstört mina chanser att bli minister i regeringen nu, för all framtid?


Jag har tolv hopp ink min egen utrustning. Variationer i resultatet beror ju lika mycket på var man sitter (flytta till stockholm och sluta gnäll för bövelen!) som hur man pingar. Nu har jag bara kört en ping i kommandotolken i Windows.

Pingar jag nu på morgonen får jag samma resultat. Fasen, nu ljuger jag ju igen tror jag. ::) :p

 
jag får 3-4 ms från en bärbar, över trådlöst (Zyxel ZyAir G-1000) 1gbit 3-com switch och en celery D350 (eller nåt) linuxbox som bland annat används som brandvägg. :cool:

BBB 10 mbit, 9 hopp.
 
23-24ms, 9 hopp här (Åland). Som jämförelse har jag 22ms och 6 hopp till kontoret 1,5 Km bort. TPTEST5 ger 9mb/S
 
Mot ping.sunet.se så får jag 31ms i ping och det går 10hopp.

Jag bor i Umeå och har B2 ADSL och sitter på en LapTop mot ett trådlöst modem som jag fick från B2.
 
11 hopp härifrån. Sitter på adsl utanför sundsvall
 
Ursäkta en fråga från en mindre vetande.
När jag kör ping från kommandotolken får jag ingen info om hopp.
Kollade även ping -h och det gav inget.
Hur får jag reda på antalet hopp och vilken kvalitetsbetydelse har det i sammanganget.
Mot ping.sunet.se får jag i medel 16 ms i ping.
Telia ADSL i Norrköping.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.