Hej har nyköpt en inca euro 260. Men den strular direkt. Bågbladet hoppar av hjulen. Har ställt in den så tänderna sticker ut fram några mm, alla rullar och spännare ligger 1mm från bladet, både motorhjul å svänghjul känns inga glapp i. Vad gör jag för fel? Vad kan vara felet på sågen? Skall tilläggas att jag sågat i trä innan och då har det funkat å nu sågar jag i halvfryst kött.
 
Har du spänt bladet tillräckligt?
Kan du köra maskinen i tomme utan att bladet hopar av.
 
Hoppar bladet av framåt eller bakåt?
 
K kioskdavid skrev:
Har du spänt bladet tillräckligt?
Kan du köra maskinen i tomme utan att bladet hopar av.
Hej! Ja jag har det nästan på max och känner med fingrarna och tycker det känns bra, kan man spänna för hårt att det kanske är felet? Jodå kan köra maskinen med bladet på men så fort jag börjar såga så jävlas det
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hoppar bladet av framåt eller bakåt?
Tycker det såg ut som om det hoppade framåt, men är osäker, när jag spänner bladet har jag bara kollat så det ligger bra på det övre hjulet, motorhjulet går ej att ställa va?
 
Metarkingen Metarkingen skrev:
Tycker det såg ut som om det hoppade framåt, men är osäker, när jag spänner bladet har jag bara kollat så det ligger bra på det övre hjulet, motorhjulet går ej att ställa va?
Nedre hjulet är mer eller mindre fast ja.
Hur hårt spänner du det? Spänn och tryck på bladet från sidan, ska inte flera mer än 5-6mm..
 
Hur många varv 'torrkör' du?
Brukar behövas en 20-30varb för att man ska kunna se trackingen bra
 
Frustrator Frustrator skrev:
Nedre hjulet är mer eller mindre fast ja.
Hur hårt spänner du det? Spänn och tryck på bladet från sidan, ska inte flera mer än 5-6mm..
Spänner ganska hårt, känner med fingrarna från sidan hur mkt det flexar och det är upp till en centimeter ungefär när den är spänd som max
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hur många varv 'torrkör' du?
Brukar behövas en 20-30varb för att man ska kunna se trackingen bra
Jag ställer in den någorlunda först, sedan startat jag den och ställer in det sista med bandet igång
 
Kan bladet vara för långt? 1cm flex är mycket, men det beror ju på hur hårt man trycker etc...
 
G gusvo085 skrev:
Kan bladet vara för långt? 1cm flex är mycket, men det beror ju på hur hårt man trycker etc...
Bladet har funkar till det lilla jag kapat i trä. Med, sedan hoppa det av och sen börja det hoppa av hela tiden, har provat ett nytt blad utan framgång
 
Metarkingen Metarkingen skrev:
Bladet har funkar till det lilla jag kapat i trä. Med, sedan hoppa det av och sen börja det hoppa av hela tiden, har provat ett nytt blad utan framgång
Var har du köpt de nya bladen?
 
Har en likadan såg och min erfarenhet är att när det börjar jävlas (såga snett, hoppa, etc.) så hjälper bara ett nytt blad, dom är ju rätt billiga.
 
G gusvo085 skrev:
Har en likadan såg och min erfarenhet är att när det börjar jävlas (såga snett, hoppa, etc.) så hjälper bara ett nytt blad, dom är ju rätt billiga.
Jag har ett splittrrnytt blad på nu men fungerar ändå inte
 
Frustrator Frustrator skrev:
Var har du köpt de nya bladen?
Det följa med sågen, är från jula, 6mm blad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.