Hej,
Är på g att jacka ur för fixtur i kommande badrum. Bärande väggen är cirka 21 cm hålsten. En wc fixtur är cirka 1 meter hög och 50 cm bred. Tror ni det bara är att hacka ur för denna eller finns det någon risk i bärningen?
 
Ja det finns risk, och hur tänker du fästa fixturen om hackar ur i väggen? Hur mycket tänker du jacka ur?Vore kul att se hur du tänkt......
 
Frågan har inget generellt svar utan det beror på sammanhanget, väggens roll i det bärande systemet, urjackningens storlek mm. Hålstenen är antagligen 20 cm tjock plus eventuell puts. Alternativet är 25 cm. Är det någon form av källarvägg kan den vara bärare av rätt stora laster. Du måste redovisa helheten om du vill ha några pålitliga svar.
 
Tanken är att regla ut med 45or och fästa fixturen där. Sen i med fixturen i hålet. Fixturen är 120 cm hög och 50 cm bred. 19 cm tjock. Väggen är garanterat bärande och är 20 cm tjock. 15 cm måste bilas ur i den bärande väggen? Är det rimligt eller får man gå för en låda med vägghängd toalett. Vill gärna ha den i väggen? Kom med er syn. Tacksam för bra feedback
 
  • Gilla
Narren666
  • Laddar…
Narren666
B Simonbyggvm skrev:
Tanken är att regla ut med 45or och fästa fixturen där. Sen i med fixturen i hålet. Fixturen är 120 cm hög och 50 cm bred. 19 cm tjock. Väggen är garanterat bärande och är 20 cm tjock. 15 cm måste bilas ur i den bärande väggen? Är det rimligt eller får man gå för en låda med vägghängd toalett. Vill gärna ha den i väggen? Kom med er syn. Tacksam för bra feedback
Jag antar att det är geberit fixur du ska ha med inbyggd cistern?
Ska du spåra i väggen för att få in vattnet då?

Hur ska du göra med avloppet? Bila i golvet och dra in i väggen ? Eftersom avloppet måste vara bakom fixturen är det inte mycket vägg kvar.

Det man brukar göra är att fästa fixturen på färdig vägg för att sedan bygga en låda runt den som kaklas.
 
Måste avloppet vara bakom? Det kan väl komma underifrån? Vattnet är väl minsta problemet i det hela. Alternativet är en låda men kan tycka att det är snyggare med lådfritt. Så vad skulle ni göra?
 
Narren666
B Simonbyggvm skrev:
Måste avloppet vara bakom? Det kan väl komma underifrån? Vattnet är väl minsta problemet i det hela. Alternativet är en låda men kan tycka att det är snyggare med lådfritt. Så vad skulle ni göra?
Ja, från golvet. Strax bakom fixturen.

Jag reglat upp hela väggen till ovankant fixturen, för att kunna använda det som en "hylla"
 
Det vet jag andra som gjort och den hyllan missbrukas ofta av allt möjligt så blir bara en låda isånnafall. Åter till frågan. Kan man jacka ur den bärande väggen. Ett hål på 120x50 och 15 cm djupt utan att det blir kaos med konstruktionen?
 
Har du tillräckligt stort rum kanske du kan bygga ut hela väggen istället?
 
Det går inte att svara annat än nej på din fråga utan att få mer information/ritningar. Någon form av avväxling är lämplig. Förslagsvis en platsgjuten balk som muras in.
 
N
Som dom andra skriver så kan ingen svara på den frågan, behövs nästan en konstruktör =).
Men om du putsar in en balk ovanför som är minst en meter bred borde det inte vara någon fara tycker jag.
Men stoppa in balken först. Man kan ha nästan vilken balk som helst sten, metall, eller trä.
Det går säkert bra att skita i balken och bara köra, men hade det varit hemma hos mig hade jag inte tagit den risken med tanke på kostnaderna det blir om det inte fungerade.
 
Redigerat:
Pratat med en murare och en konstruktör nu. Konstruktören sa att det är jättelugnt eftersom det blir som ett valv med stor bärkraft. Man kapar ju inte ända upp till taket. Utan mindre än hälften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.