Hej !

Någon som installerat det senaste ifrån Daikins bergvärmepumpar ?
Exempelvis GEO 3.
Kyla ?

Några erfarenheter/bilder ?

Tacksam för tips och råd.

mvh Fredrik
 
Kan vara den som bara har 1-fas kompressor , kan då finnas risk för snedbelastning så det kanske du får kika på eller snarare tilltänkt elektriker .
 
  • Gilla
HenningÖland
  • Laddar…
Hej !

snedbelastning ?
Vad innebär det och hur åtgärdas det ?

/F


C Comfort Thomas skrev:
Kan vara den som bara har 1-fas kompressor , kan då finnas risk för snedbelastning så det kanske du får kika på eller snarare tilltänkt elektriker .
 
Man har 3 faser i centralen.
Om man en produkt är 1-fas så är all belastning på den ena fasen
Har man en produkt som är 3-fas så delas belastningen upp på dom 3 befintliga faserna
Har man inte så kraftiga säkringar och/eller hög belastning redan idag på befintliga faser så blir det "snedbelastning" och därmed större risk att inte säkringen håller.
Lite svårt att förklara på ett enkelt sätt :)
 
Tar troligen Max 10A på full effekt, samma problem? har alla villor med luft/luft värmepumpar
 
Har ingen koll på vad den drar som max eller vid ”normal” drift vilket även beror på förutsättningarna.

Precis samma kan ske med en luftvärmepump då dom nästan alltid är 1-fas, men skillnaden är att valmöjligheten att få 3-fas är större med bergvärme eller luft/vatten och det kan underlätta.

Hade 1-fas luft/vatten och hade en del problem med överbelastning och försökte flytta om i centralen för att få det så bra som möjligt utan att behöva säkra upp då det kostar lite.
Nu luft/vatten med 3-fas och allt strul borta :)
 
  • Gilla
HenningÖland
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Har ingen koll på vad den drar som max eller vid ”normal” drift vilket även beror på förutsättningarna.

Precis samma kan ske med en luftvärmepump då dom nästan alltid är 1-fas, men skillnaden är att valmöjligheten att få 3-fas är större med bergvärme eller luft/vatten och det kan underlätta.

Hade 1-fas luft/vatten och hade en del problem med överbelastning och försökte flytta om i centralen för att få det så bra som möjligt utan att behöva säkra upp då det kostar lite.
Nu luft/vatten med 3-fas och allt strul borta :)
Hej

Jag bygger nytt. Då borde det kanske fördelas på 3 faser ?

/Fredrik
 
Enklast för dig är att kolla med din elektriker, visa dom produkter du är intresserad av.
 
  • Gilla
HenningÖland
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Enklast för dig är att kolla med din elektriker, visa dom produkter du är intresserad av.
I will

tack
 
HenningÖland HenningÖland skrev:
Hej !

Någon som installerat det senaste ifrån Daikins bergvärmepumpar ?
Exempelvis GEO 3.
Kyla ?

Några erfarenheter/bilder ?

Tacksam för tips och råd.

mvh Fredrik
Hej Henning!

Blev det någon bergvärmepump fr Daikin? Vi bygger också nytt och funderar över samma sak. Gjorde du någon jämförelse med Nibes BVP?

Hur långt har ni hunnit? Några medskick?

Tack på förhand
 
  • Gilla
HenningÖland
  • Laddar…
C Cittcatt skrev:
Hej Henning!

Blev det någon bergvärmepump fr Daikin? Vi bygger också nytt och funderar över samma sak. Gjorde du någon jämförelse med Nibes BVP?

Hur långt har ni hunnit? Några medskick?

Tack på förhand
C Cittcatt skrev:
Hej Henning!

Blev det någon bergvärmepump fr Daikin? Vi bygger också nytt och funderar över samma sak. Gjorde du någon jämförelse med Nibes BVP?

Hur långt har ni hunnit? Några medskick?

Tack på förhand
Hej CittCatt !

Jag har haft lite små frågeställningar med min installatör som rådfrågat Daikin. Svårt att veta vad man skall fråga.

Jag är dock ganska säker på att det blir kyla i golvet med komplettering ifrån 2 kylkonvektorer där en sitter högt i ryggåstaket i sovrummet samt den andra i mitten av huset, högt även här, som då blir för kök/vardagsrum. Nr 2 hamnar utanför dörren till sovrummet, fast högt upp. Nära sovrummets konvektor men den blir inte så synlig och även mitt i huset vilket jag tror är bra för spridning av kylan.

Tanken är att konvektorerna hjälper till när det är väldigt varmt. Men det är mest en idé ifrån mig. Luftkylning går ju fortare än golvkyla. Samtidigt är golvkylans effekt stabil och över en stor yta.

Tänker också att jag bara behöver köra kyla på markplan. Inte källaren. Men att jag kan välja båda eller ena. Vidare att golvvärmen i badrummet uppe och källaren kan stängas av så att dem golven, framför allt det övre badrummets golv, förblir lite varmare. Utan någon påverkan av kyla i dem slingorna. Att här kunna köra värme samtidigt verkar avancerat och svårt fattar jag det som. Så att ett golv torkar upp efter en dusch på lite längre tid, får man ta. Gör inget sommartid. Är ju faktiskt inte livsviktigt. Å så kalla blir nog inte golven på sommaren.

Kondensvatten skall sedan ledas tillbaka från konvektorer till golvbrunn eller ut genom en vägg. Till golvbrunnen i källarens pannrum är längst väg. Att koppla på med något slags vattenlås till avloppet på övervåningen vore kanske ännu bättre. Gärna också att ledningarna känns ”säkert” ihopmonterade. En ICA-kompis sa att det med tiden blir ”skit” i rören som behöver spolas ur. Då när man gör det vill man ju gärna inte att det läcker i en vägg eller i ett golv. Sen hur stort eller verkligt ett behov är att nån gång per år rensa lite i kondensrören..vet jag inte.

Viktigt också att framledningsrören kondensisoleras noggrant så det inte står o droppar där det inte skall.

Jag har inte gjort någon större djupdykning mellan Daikin o Nibe. Båda lär vara Mkt bra. Så även en Thermiapump som jag också funderat på. Men jag förstod det som att Daikins pump utöver de andra kan ge bra effekt på Aktiv kyla. Medans Nibe bara ger passiv kyla/frikyla. Om jag har rätt så kan effekten från en passiv kyla avta under en längre varm period då borrhålets hål blir varmare o varmare pga omvänd funktion (även effekt efter djupet) och att hålet efter hand inte kan ge samma kyleffekt. Kostnadsmässigt så är däremot inte pengen stor. Säkert inte Mkt större på Aktiv kyla heller. Billigt.

Daikins pump går också över ett större spann i sin produktion av värme. Från väldigt låg effekt till den högsta. De andra ett kortare spann. Skall ju vara bättre med bredare spann. Sen har Daikin ett modernare o mer miljövänligt köldmedel. R32 tror jag. Nånting på 400 heter medlet hos exempelvis Thermia o Nibe. Äldre. Fasas nog ut.

Att köra golvkyla är generellt ingen större extra investering. Lite mer pengar bara för en funktion där processen vänds bara. Typ installationens funktion. Kylkonvektorer ökar ju kostnaden för en effekt som är under en kort period på sommaren. Såvidare inte somrarna blir varmare o varmare. Då blir det ju värt pengen. Tänker också att kylkonvektorerna hjälper till när det är som varmast. Har inte hittat många som kan påvisa med erfarenhet hur bra effekten är av golvkylan. Hört lite från någon här på Bygga Hus samt en man i Sthlm som jag pratade med på telefon. Han var nöjd. Byggt själv. Men hade nog bara provat under en sommar hittills. Däremot med Daikins nya pump. Samma som jag tittar på och bestämt mig för. Altherma 3 Geo.

Stora frågan är effekten av kylan samt hur pass kallt vattnet ut i golvet blir för att få en bra effekt. För kallt golv ger kondens på rören vilket inte är bra för golvet. I gjuten platta och i betongbjälklag så är det mer säkert.

Om 10 år finns säkert bättre lösningar runt denna fråga.

Men så länge vattnet är runt 16-17 grader (Som jag verkar förstå) som kallast så tror jag det skall gå bra och att effekten tar ned den värsta värmen. Men stora fönster med ljusinsläpp lär garanterat minska kyleffekten. Solens strålningseffekt. Då är nog persienner mm bra att ha för att minska stråleffekten. Samtidigt tappar man ju utsikten. Så där får man väl satsa på markiser i så fall om man känner så.

Detta är vad jag lärt mig i höst.

Vad menar ni med ”medskick” ?

mvh Fredrik
 
  • Älska
Cittcatt
  • Laddar…
Lusläst lite...

Hur tänker du nu? Ska du ha kyla I golvet? Hur gör du/man med kondensen som kommer bli mot golvvärmeslingan? Eller har jag lusläst för lite?? Jag fattar ingenting.
 
  • Gilla
HenningÖland
  • Laddar…
Man shuntar ut köldbäraren så tempen håller sig över daggpunkt. Så kallad torr kylning.
Man brukar mäta temp och luftfuktighet och sen lägger man sig 1oC över daggpunkt.
 
  • Gilla
pilotniq och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Man shuntar ut köldbäraren så tempen håller sig över daggpunkt. Så kallad torr kylning.
Man brukar mäta temp och luftfuktighet och sen lägger man sig 1oC över daggpunkt.
Ok. Då är den delen besvarad. Men varför ha svinkallt om fötterna?
 
Svinkallt lär det knappast bli en varm och fuktig svensk sommardag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.