Hej !
Jag är ordförande i en pensionärsförening och vill be någon i forumet ge mig råd.
I dessa trista pandemi tider kontakten med medlemmarna har mer eller mindre helt försvunnit.
Har tillsammans med styrelsen försöka upprätthålla kontakt med övriga medlemmar genom att ringa var och en.
Det har varit så där lyckat.
Alla våra träffar och månadsmöten har gått i sank. Nedbantad verksamhet fungerar så som
stavgång, Flora och Fauna , vandringar, tipspromenader och Boule. Nu blir det allt svårare att genomföra
dessa aktiviteter för vintern nalkas!
Nu kommer jag till frågan.
Hur och vad behövs för utrustning att implementera någon typ av video kontakt med föreningens
medlemmar.
Nyligen har vi genomfört utbildning i smart telefon för Iphone och Android. Att beakta det är ca drygt
hälften av medlemmar som har internet, ålder på dessa är i snitt runt 80 år.
Utrustningen ska inte kosta en förmögenhet och det ska var enkelt att hantera.
Hoppas på goda råd nya innovationer och smarta svar någon i gruppen!
Tack på förhand!
 
Jitsi meet skall funka utan att man behöver ladda ner något program i datorn. Det skall även gå att ansluta med mobil. Allt som behövs är en internetuppkoppling till dator eller mobil/surfplatta
 
  • Gilla
Zdenko Turkowitch
  • Laddar…
Ni kan använda era mobiler till att skypa gratis. Programmet växlar bild till den som pratar automatiskt. Bara ladda ner i appstore/Google play och köra igång.
Den som bjuder in mailar ut länk till övriga att klicka på. Funkar även utan app på webben.
Vi har tom kört after work via Skype.
Googla för mer info.
 
  • Gilla
Zdenko Turkowitch
  • Laddar…
Två förslag

Jag tror Skype som är gratis är lämpligt då det även går att ringa till vanliga telefonnummer mot en extra kostnad förstås. (Har inte provat i gruppsamtal dock).

Nackdelen är väl att det krävs konto med passord och det bara fungerar att ”ringa” upp då de andra är inloggade.

WhatsApp är en app i smarttelefonen. Klarar både meddelanden, telefonsamtal och videosamtal.
Funkar med vanliga adressboken i telefonen, samma nummer.
Leta rätt på personen, skriv, tryck på luren eller videokameran efter önskemål.

Gruppchatt är kul sätt att hålla kontakten med tex utflugna barn. :rolleyes: Posta och läs när du har tid.
Skicka en videosnutt eller tala in ett meddelande om det känns enklare.
 
TRJBerg
Rekommenderar att ni testar den metod/programvara ni väljer. Dvs har en testgrupp som testar uppkopplingen och handhavandet.
 
  • Gilla
Zdenko Turkowitch och 1 till
  • Laddar…
S
Z Zizzi skrev:
Hej !
Jag är ordförande i en pensionärsförening och vill be någon i forumet ge mig råd.
I dessa trista pandemi tider kontakten med medlemmarna har mer eller mindre helt försvunnit.
Har tillsammans med styrelsen försöka upprätthålla kontakt med övriga medlemmar genom att ringa var och en.
Det har varit så där lyckat.
Alla våra träffar och månadsmöten har gått i sank. Nedbantad verksamhet fungerar så som
stavgång, Flora och Fauna , vandringar, tipspromenader och Boule. Nu blir det allt svårare att genomföra
dessa aktiviteter för vintern nalkas!
Nu kommer jag till frågan.
Hur och vad behövs för utrustning att implementera någon typ av video kontakt med föreningens
medlemmar.
Nyligen har vi genomfört utbildning i smart telefon för Iphone och Android. Att beakta det är ca drygt
hälften av medlemmar som har internet, ålder på dessa är i snitt runt 80 år.
Utrustningen ska inte kosta en förmögenhet och det ska var enkelt att hantera.
Hoppas på goda råd nya innovationer och smarta svar någon i gruppen!
Tack på förhand!
Använd Skype på datorn eller i mobilen. Det funkar hyfsat.
 
Rekommenderar WhatsApp varmt.

Detta är troligen det enklaste sättet, man laddar ner appen och kontakten sker via telefonnumret och kopplar direkt till kontaktlistan man har.

Funkar lika fint på Android och iPhone.
 
  • Gilla
Zdenko Turkowitch
  • Laddar…
Nackdelen med whatsapp är att dom har en begränsning i hur många som kan ansluta sig.
Dock har dom utökat det nu i corona.
 
  • Gilla
Zdenko Turkowitch
  • Laddar…
Skip6711 Skip6711 skrev:
Jitsi meet skall funka utan att man behöver ladda ner något program i datorn. Det skall även gå att ansluta med mobil. Allt som behövs är en internetuppkoppling till dator eller mobil/surfplatta
Tack för alla svar
 
Om ni använder gmail eller hotmail/Outlook så går det relative enkelt att skapa skapa enn onlinemöte som mailas ut .ed länk man klickar på för att komma till onlinemötet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.