Mats-S Mats-S skrev:
Hej igen "Coxeil"!

Jag har funderat på det här lite nu, och jag vet från mina 25 år som linux/unix konsult att det är inte helt ovanligt att ett ej kompatibelt nätverkskort kan ställa till stora problem i ett nätverk. Även felaktiga drivrutiner på nätverkskortet kan ge problem.

Eftersom problemet uppstod när du började köra mot dina nya Huawei router, så kan det vara något som inte funkar mellan din nya router och ditt nätverkskort i din PC.

En uppdatering/byte av drivrutinerna till nätverkskortet kan eventuellt lösa ett sådant problem. Även att köpa en wifi-sticka och köra wifi även mot din PC borde fixa det här om det fasta kortet har problem. Om du absolut vill köra fast lina till PC så kan man ju även byta nätverkskortet.

Nu vet jag ingenting om ditt fasta kort på PC. men testa att googla på samband mellan det och din router. Googla även på drivrutinen som det kör på. Och som jag nämnde tidigare, kolla på loggarna i routern om dom säger något vid kraschögonblicket.

Lycka till ... jag vet hur attans frustrerande sådana här problem är ;-)
Tack för råd jag ska kolla upp detta när jag kommer hem :)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Inte helt omöjligt, det kan man lätt verifiera:
  • Stäng ner datorn
  • Dra ur nätverkskablen
  • Starta datorn
  • Öppna task manager (aktivitetshanteraren) (ctrl-alt-del)
  • Stäng av misstänkta tjänster/applikationer
  • Sätt i nätverkskabeln
Funkar det, så gör om det stegvis tills du hittar den applikationen/tjänsten som orsakar krachen.
Krashar det direkt igen, antingen har du missat att stänga något, eller så är det här inte problemet.
Får testa detta när jag kommer hem :)
 
C Coxeii skrev:
får testa det
Det låter väldigt långsökt
 
Mats-S
Nee ni alla, jag tror att det är dags för en grundkurs i Unix så kanske vi kan lösa det här problemet en gång för alla:


Det var väl inte så svårt ... :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Nee ni alla, jag tror att det är dags för en grundkurs i Unix så kanske vi kan lösa det här problemet en gång för alla:

[media]
Det var väl inte så svårt ... :rofl:
Klassiker
 
C Coxeii skrev:
Ja det funkar tills jag börja ladda ner, och då måste ja starta om hela routern.
Routern är sprillans ny köpte till den i abonnemanget. Och har haft det i ca en 1 vecka
Att den är sprillans ny behöver ju inte betyda att den fungerar. :oops: :thinking:

Har du provat att ladda ner andra stora filer?
Var roaming på? UPnP?
Finns det någon systemlog i en B535? Några ledtrådar?

Jag hade provat en annan 4G router.

Det tycks finnas fler som har problem med den routern och spel...
b535-232 connection problems. please help, [Huawei community blog]
Xbox Live Issues Plague Three UK’s 4G Mobile Home Broadband UPDATE, [ISPrewiew UK]
 
blackarrow blackarrow skrev:
Att den är sprillans ny behöver ju inte betyda att den fungerar. :oops: :thinking:

Har du provat att ladda ner andra stora filer?
Var roaming på? UPnP?
Finns det någon systemlog i en B535? Några ledtrådar?

Jag hade provat en annan 4G router.

Det tycks finnas fler som har problem med den routern och spel...
b535-232 connection problems. please help, [Huawei community blog]
Xbox Live Issues Plague Three UK’s 4G Mobile Home Broadband UPDATE, [ISPrewiew UK]
ja det är ju sant, ja jag har testat ladda ner stora spel på olika plattformar
Nej ska roaming va på? Fundera på att fixa mig en egen router ist för deras piss..
 
Låter helt klart som att routern dör vid max belastning. Känns den varm? Kan du köra en bredandskollen på en mobiltelefon utan att routern kraschar ?
 
C Christoffer L skrev:
Låter helt klart som att routern dör vid max belastning. Känns den varm?
Jag tror med det är routern som strular, har gjort allt man kan med datorn nu känns det som. Har inte känt på den när jag laddar ner men den är lite varm just nu en stund efter, det konstiga är ju att den lyser precis som vanligt..
 
Kan meddela att det blir likadant när jag försöker ladda ner på mitt ps4
 
C Coxeii skrev:
Kan meddela att det blir likadant när jag försöker ladda ner på mitt ps4
Reklamera routern till din leverantör.
 
C Coxeii skrev:
Nej ska roaming va på? Fundera på att fixa mig en egen router ist för deras piss..
Roaming borde förstås vara av, men bor du inte i tex västra Malmö etc så är det väl ingen risk med att ha roaming på. Jag har bestämt för mig att jag skulle roaming på när jag provade Hallon (Tre).
Det kan väl vara värt att prova.

Varför en fast mobilnätsbredbandsrouter ska behöva ha roaming på men inte en mobiltelefon har jag ingen annan förklaring till att det måste vara någon bugg, kanske relaterat till att operatörerna har massa oheliga allianser av samarbete eller delade licenser på frekvensbanden för tex 3G och 4G.
 
C Coxeii skrev:
Kan meddela att det blir likadant när jag försöker ladda ner på mitt ps4
Du laddar ner på spelplattformar... kan du inte prova att ladda ner någon Linux eller RasperyPi image fil. Bara vanlig tråkig FTP som tar en stund och slukar bandbredd.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Du laddar ner på spelplattformar... kan du inte prova att ladda ner någon Linux eller RasperyPi image fil. Bara vanlig tråkig FTP som tar en stund och slukar bandbredd.
Har ominstallerat hela datorn vilket jag inte tycker jag skulle behövt göra, för den är i stort sett sprillans ny, och när jag laddar ner apparna så klarar den av det. Men så fort de är något stort så bryts det
 
C Christoffer L skrev:
Reklamera routern till din leverantör.
Ja den är nog det ända rätta, har gjort det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.