Hej

I vårt hus sitter det en dosa på utsidan av väggen för inkommande fiber. På insidan kommer detta ut i vardagsrummet och jag vill verkligen inte ha det där. Vad finns i denna dosan? Kan jag dra om en kabel till en mediacentral som jag placerar i källaren? Vad behöver jag för kabel? Jag kan tänka mig att det är någon typ av fiberpatchkabel, stämmer det?

lånad bild från forumet
Fiberanslutningsdosa monterad på en gul vägg med rörledning ned mot marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH Christer
 
Visst går det att dra om, med stor försiktighet; fibern är skör.
Helst utan att ändra längd på slangar osv, fiberskarv/svets gör man normalt inte själv.
 
Så,det är ingen ”skarv” i denna lådan?
 
Det varierar, men det skulle jag inte tro.

Det sitter nog en påsvetsad pigtail i änden av fibern. Kontakten i änden av den kan du lossa från fiberboxen.
 
Vår fiber kommer in i de västra delen av huset, dvs längst bort. ca 16 m långt och 8 meter brett. Från 1853 (vilket är totalt onödig information)

Från inkommande fiber, en router bakom en stol, i en ganska snygg resväska från -50 talet. Hål upp till övervåningen där det sitter en av Unifi:s puckar och switsch, sen har jag en i växthuset, vilket gör att vi har trådlöst mer eller mindre på hela gården (ca 11000 m2)

Förutom modemet från leverantören, en ganska snygg lösning. Det jag ångrar är att inte jag drog två kablar till tv rummet. Men eftersom det är GB kablar så går det att splitta i 2 kablar.För internet tv.

Har enbart produkter från Ubiquiti vilka enligt mig är både prisvärda, enkla att köpa samt himla effektiva. Mesh liksom inbyggt innan Mesh ens var ett begrepp...

//Peter.
 

Bästa svaret

K kribban skrev:
Så,det är ingen ”skarv” i denna lådan?
Där slutar inkommande fiber, med en sk pigtail påsvetsad och monterad i ett skarvstycke. Från skarvstycket går det en villapatch in till din mediaomvandlare. Denna villapatch går alldeles utmärkt att byta, är man lite försiktig går det dessutom att göra själv.
Dessa villapatchar finns i lite olika längder, och i andra änden av viölspatchen återmonterar du din mediaomvandlare. Tex i en mediacentral.
Känner du dig minsta osäker anlitar du någon för detta.
Brasklapp: Beroende på vilken nätägare det är kan de se lite annorlunda ut
 
Tanken med lådan är att det ska gå att blåsa fiber till dig utan att du är hemma. Hur det sedan är löst på blats beror på hur man beställt nätet.

Du kan ha en skarv i lådan eller så går fiben in i väggen och terminerar i en kontakt där. Har du en skarv så är det enkelt byta kabel har du inte en skarv där så måste fiben skarvas eller blåsas om för att du ska kunna flytta lådan.

Enklaste är att öppna lådan och kolla vad som är i den.

Om du ska in i källaren precis under kan du antagligen slinga upp lite extra fiber i lådan och borra ett nytt hål in i källaren.
 
Tackar!! Jag får öppna nästa gång vi är vid huset. Ligger nerbäddas med feber
 
Har idag kontaktat IP-only för rådgivning. Kommer inte in i lådan på väggen
 
T
Hur menar du att du inte kommer in i den, är den låst med nyckel!?
 
De där fiberboxarna för utomhusbruk har lite speciella skruvskallar och det kan skilja mellan olika fabrikat, är för att hindra att man öppnar och pillar i dem.
 
C
Ser ut att kunna vara en likadan Hexatronic-box som jag har, och i så fall öppnas den med hjälp av en "halvmåne"-formad nyckel. Sen finns det inga garantier för att det sitter ett skarvstycke där inne. Vår fiberleverantör t.ex. svetsar numera.
 
Brukar vara en fiberkassett som det slingas i och en svets med skarvhylsa fastsatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.