Hej,
Så här i Corona-tider blir det tid över för planera/drömma. Jag tänker bygga ett Attefallshus (komplementbostad) på 30 kvm. Det är tänkt att fungera som boende för våra barn med familj när de är på besök och eventuellt Airbnb. Kanske också som ett uterum på sommaren med relativt stora glaspartier. Bor i Malmö med fjärrvärme från Eon. Attefallaren kommer att hamna cirka 4 meter från huvudbyggnaden. Jag tänker betongplatta som grund så höjden kan maximeras. Vad tycker ni - golvburen fjärrvärme via kulvert, eller luftvärmepump? Varmvatten - från huvudbyggnaden, eller varmvattenberedare?
 
då jag avskyr fläktljud så blir min röst lagd på golvvärmen.
iom att det då redan kräver kulvert så är det väl lika bra att dra varmvatten med
 
  • Gilla
RichardH
  • Laddar…
Så känner jag också. Jag vet dock inte hur det slår ekonomiskt.
 
Ser du planerar stora fönsterpartier, och med litet hus kan det lätt bli varmt. Vi har luftvärmepump i vårt hus (25 m2, mycket fönster), och ångrar inte det - används för att kyla ner huset sommartid, hade blivit alldeles för varmt annars. Huset värms upp snsbbt pga liten yta, dvs luftvärmepumpen behöver bara gå korta perioder. Tycker inte golven blir så kalla, och jag är bortskämd med vattenburen golvvärme från huvudhuset. Badrummet värms upp av handdukstorken och varmvattenberedaren.
 
  • Gilla
RichardH
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Ser du planerar stora fönsterpartier, och med litet hus kan det lätt bli varmt. Vi har luftvärmepump i vårt hus (25 m2, mycket fönster), och ångrar inte det - används för att kyla ner huset sommartid, hade blivit alldeles för varmt annars. Huset värms upp snsbbt pga liten yta, dvs luftvärmepumpen behöver bara gå korta perioder. Tycker inte golven blir så kalla, och jag är bortskämd med vattenburen golvvärme från huvudhuset. Badrummet värms upp av handdukstorken och varmvattenberedaren.
M Mats skrev:
då jag avskyr fläktljud så blir min röst lagd på golvvärmen.
iom att det då redan kräver kulvert så är det väl lika bra att dra varmvatten med
L Lillekitte skrev:
Ser du planerar stora fönsterpartier, och med litet hus kan det lätt bli varmt. Vi har luftvärmepump i vårt hus (25 m2, mycket fönster), och ångrar inte det - används för att kyla ner huset sommartid, hade blivit alldeles för varmt annars. Huset värms upp snsbbt pga liten yta, dvs luftvärmepumpen behöver bara gå korta perioder. Tycker inte golven blir så kalla, och jag är bortskämd med vattenburen golvvärme från huvudhuset. Badrummet värms upp av handdukstorken och varmvattenberedaren.
Tack för svar, vilken luftvärmepump har ni?
 
Den här (bild), är enligt mappen från husleverantören en ”Electrolux Viking Super DC Inverter”.
 
  • Electrolux Viking Super DC Inverter-värmepump monterad på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lillekitte skrev:
Den här (bild), är enligt mappen från husleverantören en ”Electrolux Viking Super DC Inverter”.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.