Hyresgästerna samlar namn för att få behålla sina altaner, men hyresvärden vill riva dem eftersom de saknar tillstånd.

Du kan läsa artikeln här: Konflikt om svartbyggda altaner
 
Nissens
Tja, husvärden äger ju fastigheten, eller representerar de som äger den. Hyr man något så får man ju finna sig i de regler som finns.
Vill man bygga saker så kanske man borde köpa en bostad istället..
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Någonting som stör mig med det här är att det är väldigt svart på vitt huruvida dessa altaner ska få vara kvar eller inte. Straffbelägg istället hyresgästerna för att de byggde svarta altaner, men skulle det visa sig efter inspektion (som hyresgästerna får bekosta, alternativt bekosta själv genom vitet han lägger på sina hyresgäster) att altanerna är i bra skick så har det ju höjt värdet på hyresvärdens hus och han bör rimligen kunna ta ut en högre hyra av framtida hyresgäster.

Finns säkert massor med lagliga omständigheter som behöver tas i beaktning här, men det här med rivandet av svarta byggnader tycker jag är helkorkat.
 
Nissens
Jonas Lundholm Jonas Lundholm skrev:
Någonting som stör mig med det här är att det är väldigt svart på vitt huruvida dessa altaner ska få vara kvar eller inte. Straffbelägg istället hyresgästerna för att de byggde svarta altaner, men skulle det visa sig efter inspektion (som hyresgästerna får bekosta, alternativt bekosta själv genom vitet han lägger på sina hyresgäster) att altanerna är i bra skick så har det ju höjt värdet på hyresvärdens hus och han bör rimligen kunna ta ut en högre hyra av framtida hyresgäster.

Finns säkert massor med lagliga omständigheter som behöver tas i beaktning här, men det här med rivandet av svarta byggnader tycker jag är helkorkat.
Det är ännu mer korkat att bygga något utan att ha rätt att göra det... då har man valt risken att få det rivet. Skicket det byggda är i är helt ovesäntligt...
 
  • Gilla
MetteKson och 5 till
  • Laddar…
Karlia
Vanliga svartbyggen får ju tillstånd om de funnits i 10 år, de här har funnits i 50. Samtidigt håller jag med om att hyresvärden måste få bestämma över sitt hus. Hur kommer hen på nu efter 50 år att de inte har tillstånd?
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Nissens
Karlia Karlia skrev:
Vanliga svartbyggen får ju tillstånd om de funnits i 10 år, de här har funnits i 50. Samtidigt håller jag med om att hyresvärden måste få bestämma över sitt hus. Hur kommer hen på nu efter 50 år att de inte har tillstånd?
Det är väl osannolikt att det är samma ägare efter 50 år? Kanske någon som nyss blivit ägare som ser över allt och vill ha ordning o reda?
Det KAN ju vara så att övriga hyresgäster inte gillar att vissa breder ut sig. Rapporterar de hyresvärden för svartbyggen så kan hen i sin tur få problem...
Det är många pusselbitar som saknas här.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Så kan det vara förstås, jag såg inte det i texten. Surt för hyresgästerna, att hyresvärden inte vill underhålla mer än vad som är nödvändigt kan jag förstå. Och är glad att jag inte hyr.
 
”Därför ska altanerna rivas i samband med att lägenheterna byter ägare.”

Verkar som att dom som bor kvar vid sin altan får ha den kvar?
Eller misstolkar jag texten i artikeln?
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jag tolkade den också så.
 
Nissens
Karlia Karlia skrev:
Så kan det vara förstås, jag såg inte det i texten. Surt för hyresgästerna, att hyresvärden inte vill underhålla mer än vad som är nödvändigt kan jag förstå. Och är glad att jag inte hyr.
Att hyra eller inte hyra det är ju ett val man gör. Hade jag byggt något utan tillstånd så hade jag haft med i ”kalkylen” att jag kan bli tvingad att riva det. Det är ju sådant vi som äger vårt boende hela tiden måste tänka på...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Jo, sant. Och min anledning till eget boende, jag vill kunna bestämma själv, inte vara beroende av vad andra tycker är ok. Vilket i och för sig är omöjligt att helt komma ifrån:) Det går i alla fall att öka sin bestämmanderätt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
T Taxture skrev:
”Därför ska altanerna rivas i samband med att lägenheterna byter ägare.”

Verkar som att dom som bor kvar vid sin altan får ha den kvar?
Eller misstolkar jag texten i artikeln?
Jag tolkade som att alla lägenheterna byter ägare. Dvs någon har köpt huset och tar över hyresgästerna. Då kan jag förstå att man som ny ägare inte vill ha en massa svartbyggda altaner att ta ansvar för. Gissningsvis har hyresgästerna fått OK av föregående ägare till att bygga, men den nya ägaren är mer noggrann.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Tolkar också att det är en ny ägare av fastigheten och alla altaner ska rivas.
 
Kempa_swe
Gillar de inte det så kan de ju flytta svårare är det inte. Eller så får deras hyror höjas drastiskt så det täcker ev vite mm
 
Här finns mer information:
https://www.hemhyra.se/nyheter/varden-river-altaner-vansinne/

Efter förhandlingar i Hyresnämnden blev det en kompromiss, dvs den skall rivas när en hyresgäst flyttar ut ska altanen rivas – oavsett skick.

Det är det kommunala bostadsbolaget, HFAB som äger och alltid har ägt fastigheten

"Altanerna har byggts av hyresgäster under en lång tid och på olika håll i deras bestånd utan bygglov, så det handlar om rena svartbyggen. Hur många altaner det handlar om kan han inte svara på mer än att det är ”väldigt många”.Altaner med en viss storlek och med tak kräver bygglov. Har den befintliga hyresgästen byggt den står hen för rivningskostnaderna, fanns den redan på plats vid inflytt står HFAB för kostnaderna."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.