Status
Tråden går ej att kommentera.
A
Saxat från NSD(betalvägg!)

"Ulf Karlsson är narkosläkare och chef för corona-iva i Piteå. Han berättar hur vården av de som insjuknat i covid-19 förändrats jämfört med när de första patienterna lades in på intensiven i mars i år.
I dag har läkarna framför allt sett att bukläge hjälper för att minimera riskerna för respiratorvård. När patienterna ligger på mage fördelar sig andningen jämnare i lungorna och tillförseln av syrgas kan ofta minskas. Ulf Karlsson säger att läkarna har en känsla av att kortison hjälper och använder sig därför av detta. Dessutom används antivirala läkemedel, som Remdesivir. Det har visat sig kunna trycka tillbaka viruset och därmed korta sjukhusvistelserna.

Enligt Region Norrbotten har 64 ytterligare personer bekräftats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 3 056 har konstaterats vara smittade i Norrbotten. På onsdagen vårdades 15 personer på sjukhus, varav tre fick intensivvård.

Ulf Karlsson hoppas nu att alla tar sitt ansvar.

– Jag har en fruktansvärd oro över att det ska bli som det var i våras. Sprids smittan i samhället så sjukvårdspersonalen blir sjuk, hur ska vi klara av det då? Jag utgår från att vi gör det men även vi har våra begränsningar, vi behöver också sova på natten, säger Ulf Karlsson.

– All personal har gjort en jätteinsats under våren och ska vi klara det i höst så får det inte bli för många patienter.

Han understryker att alla kan bli sjuka, gammal som ung.

– Den yngsta jag träffat är född 1995. Den här sjukdomen är så konstig att symptomen är väldigt varierande. Det är så viktigt att man tar det här på allvar, testar sig och stannar hemma om man blir sjuk, betonar Ulf Karlsson.

– Även om vi är i norra Sverige så drabbas vi också. Sverige drabbades av spanska sjukan och Arvidsjaur och Arjeplog var procentuellt de mest hårt drabbade i Sverige, med väldigt högt dödstal bland befolkningen, säger Ulf Karlsson.

Han betonar att han inte är ute efter att sprida skrämselpropaganda.

– Jag vill bara att människor ska förstå allvaret. Jag offrar mitt sociala liv för att jag inte vill bli sjuk. Jag vill kunna ta hand om de som blir sjuka. Jag skulle önska att andra i samhället tänkte på samma sätt, att man tänker på sina medmänniskor. Man kan aldrig garantera att man överlever den här sjukdomen, säger Ulf Karlsson"
 
  • Gilla
brfbo och 7 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Och det är 9 stycken ligger till grund för senaste data.
Sammanställningen av studier "Scientific Brief: Community Use of Cloth Masks to Control the Spread of SARS-CoV-2" från CDC bygger på 45 studier.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Sammanställningen av studier "Scientific Brief: Community Use of Cloth Masks to Control the Spread of SARS-CoV-2" från CDC bygger på 45 studier.
Det sas 9 i reportaget här. Men det kanske var underförstått "nya" eller nått...
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Regeringen överväger alkoholstopp efter kl 22. .

Krogarna kontrar med Happy hour kl 21.

Kl 22 går alla hem samtidigt, ordentligt på örat ;)
 
  • Gilla
  • Haha
brfbo och 3 till
  • Laddar…
engs
B b8q skrev:
Jag var uppriktigt förvånad att det ens FINNS så många minkfarmer fortfarande - jag trodde folk hade tagit sitt förnuft tillfånga för länge sedan och slutat efterfråga minkpälsar. Men uppenbarligen hade jag fel. För min del får man gärna avliva alla minkar (släppa ut dem är jättedumt) och aldrig öppna igen.
Var också förvånad så sökte lite, tydligen går 90% av svensk minkpäls på export till Kina...
Ryssland var väl också stor importör.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Larva dig inte Fairline. Sänk dig inte till de hypnotiserades nivå. FFP3 masker finns att köpa. Jag har CA: tio stycken. Resten av ditt "resonemang" ser ut som ett ända stort flörtande för Tegnellarna, med förhoppning om att även du får vara med i deras lilla sekt. Eller åtminstone få några (y). Det förvånar mig!
Då tillhör du den sista procenten av de jag ser när jag rör mig ute här iallafall. Kanske ser det annorlunda ut där du bor/rör dig. Kanske använder folk FFP3 masker där, och kanske dessutom korrekt.

Häromdagen såg jag ett par med två barn, där mannen hade mask (knappast FFP3). Ärligt talat fattar jag inte poängen med hans mask. Om de andra blir smittade blir han väl det också?!

Jag var och handlade lite häromdagen. Jag såg folk utanför med mask på hakan. När de gick in åkte masken på. Inne i butiken så var det en del folk vid brödhyllan som jag skulle till. Jag ställde mig åt sidan och avvaktade. Några med mask klämde sig fram i trängseln för att ta brödet. Det är den verklighet jag ser. Är folk bättre hos er så gratulerar jag.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B Byggdjuret skrev:
Kan Ulltand så kan väl Nissens?
Varken du eller Staffan förstår ju inte ens vad det handlar om. Om länder med och utan masktvång har väldigt lika utveckling så betyder det förstås att maskerna inte betyder så mycket för smittspridningen.
Vad det i sin tur beror på lär ju inte ni båda bidra med när ni inte ser den logiken ens.
@Staffan2000
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Förmodligen :) Då har han iaf styrkan att ändra sig takt med nya rön. Från när är klippet?
Munskydd är politiserat i USA, Fauci har nog vetat om dess vikt i bekämpningen av pandemin hela tiden. Trumpadministrationen har i praktiken tvingat CDC och Fauci att ha en avog inställning till munskydd. Det är först nu när valet är avgjort som man vågat börja säga som det är.

Munskydds vara eller inte vara är ingen politisk fråga nån annanstans i världen. Det är bara i Sverige och bland Trumpnissarna i USA som man hävdar att munskydd inte skulle hjälpa. I övriga världen råder konsensus och diskussionen existerar inte. Det är ingen ny vetenskap, utan det har forskats inom området i över hundra år. Redan under spanskasjukan förstod man importansen av munskydd.

Att hävda att munskydd inte hjälper för att folk använder dom fel är politisk snömos helt utan belägg. Samma argument kan användas för att argumentera emot flytväst, bilbälte, blöjor etc. Total nonsens givetvis. Trump är ju en antivetenskaplig känslostyrd bulldoozer men när blev Sverige så faktaresistent? Det är ju skäl att ifrågasätta bristerna i den "svenska strategin" nu när Sverige verkar ha otur igen.

Regionerna i Sverige verkar åtminstone ha fått nog av FHMs apati, det är ju alltid nått.
 
  • Gilla
  • Älska
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
F Finndjävel skrev:
Munskydd är politiserat i USA, Fauci har nog vetat om dess vikt i bekämpningen av pandemin hela tiden. Trumpadministrationen har i praktiken tvingat CDC och Fauci att ha en avog inställning till munskydd. Det är först nu när valet är avgjort som man vågat börja säga som det är.

Munskydds vara eller inte vara är ingen politisk fråga nån annanstans i världen. Det är bara i Sverige och bland Trumpnissarna i USA som man hävdar att munskydd inte skulle hjälpa. I övriga världen råder konsensus och diskussionen existerar inte. Det är ingen ny vetenskap, utan det har forskats inom området i över hundra år. Redan under spanskasjukan förstod man importansen av munskydd.

Att hävda att munskydd inte hjälper för att folk använder dom fel är politisk snömos helt utan belägg. Samma argument kan användas för att argumentera emot flytväst, bilbälte, blöjor etc. Total nonsens givetvis. Trump är ju en antivetenskaplig känslostyrd bulldoozer men när blev Sverige så faktaresistent? Det är ju skäl att ifrågasätta bristerna i den "svenska strategin" nu när Sverige verkar ha otur igen.

Regionerna i Sverige verkar åtminstone ha fått nog av FHMs apati, det är ju alltid nått.
Ännu ett oseriöst inlägg!
Vet du inte att Knutbyförsamlingens anex här, redan konstaterat att munskydd inte fungerar, eftersom pastor Tegnell haft en upppenbarelse. Motstånd är lönlöst, för på forumet kan ingen göra dig skrika.

Staffan Forsmo
 
  • Haha
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Regeringen överväger alkoholstopp efter kl 22. .

Krogarna kontrar med Happy hour kl 21.

Kl 22 går alla hem samtidigt, ordentligt på örat ;)
Oj, nya rön från FHM?
Viruset är nattdjur som angriper när det blivit mörkt. Vampyrer?

Upplever det som att de måste åstadkomma något och det fick bli detta.
Jösses vad trygg jag känner mig med en sådan ledning.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum
Det finns fler som har tröttnat på FHM jippo med att dyka upp på tisdagar med nya tips.


"– Vi kan inte sitta och vänta längre på tisdagar och torsdagar när smittan ökar. Får vi inte ett besked i morgon tar vi saken i egna händer, säger Ulf Berg (M), regionråd."

Tre män framför mikrofoner ser allvarliga och engagerade ut under en diskussion eller presentation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Det var på tiden med restrektioner av alkhol på kvällen.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
"– Vi kan inte sitta och vänta längre på tisdagar och torsdagar när smittan ökar. Får vi inte ett besked i morgon tar vi saken i egna händer, säger Ulf Berg (M), regionråd."

[bild]


Sprita dem ordentligt innan bara!
 
  • Haha
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Munskydd är politiserat i USA, Fauci har nog vetat om dess vikt i bekämpningen av pandemin hela tiden. Trumpadministrationen har i praktiken tvingat CDC och Fauci att ha en avog inställning till munskydd. Det är först nu när valet är avgjort som man vågat börja säga som det är.

Munskydds vara eller inte vara är ingen politisk fråga nån annanstans i världen. Det är bara i Sverige och bland Trumpnissarna i USA som man hävdar att munskydd inte skulle hjälpa. I övriga världen råder konsensus och diskussionen existerar inte. Det är ingen ny vetenskap, utan det har forskats inom området i över hundra år. Redan under spanskasjukan förstod man importansen av munskydd.

Att hävda att munskydd inte hjälper för att folk använder dom fel är politisk snömos helt utan belägg. Samma argument kan användas för att argumentera emot flytväst, bilbälte, blöjor etc. Total nonsens givetvis. Trump är ju en antivetenskaplig känslostyrd bulldoozer men när blev Sverige så faktaresistent? Det är ju skäl att ifrågasätta bristerna i den "svenska strategin" nu när Sverige verkar ha otur igen.

Regionerna i Sverige verkar åtminstone ha fått nog av FHMs apati, det är ju alltid nått.
Sverige verkar väl inte ha mer otur än länder med munskyddskrav? Titta på kurvor för UK Tyskland och Frankrike, alla använder väl munskydd och ändå är det bara Tyskland som inte har sett en kraftig ökning. Min åsikt är att munskydd mest är en symbolfråga då man vill visa på allvaret i situationen (alternativt att man tar det på allvar från myndighetshåll).

Risken, som inte ska underdrivas, är dock att folk på grund av att de bär munskydd tar större risker än de borde / rör sig bland folk trots att de inte är helt friska. I sverige när det bör vara möjligt att få folk att stanna hemma vi även så symptom med tanke på våra generösa ersättningssystem tycker jag det är onödigt med munskydd. I USA där folk drabbas hårt ekonomiskt av att stanna hemma från jobb med en förkylning är risken så klart stor att de går till jobbet ändå, då är munskydd mer logiskt - men i min åsikt hade det varit bättre även där att åtminstone tillfällgt införa sjuklön.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
optimum
Röd text mot vit bakgrund som annonserar: "JUST NU: Stopp för alkohol på krogen efter 22.00


OBS tag med egen handsprit för krogen plockar bort sin efter kl 22
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.