Hej!
Jag och min sambo har köpt ett gammalt timmerhus från 1890-talet som vi satt upp på vår tomt vid havet utanför Örnsköldsvik.

Vad gäller arbete och kostnader så beror det helt på hur mycket ni är beredda att göra själv och naturligtvis hur mycket ni kan göra själva. Dessutom beror det på hur pass orginal man vill att sitt hus ska vara.

I och med att vi inte byggt ett nytt hus så kan vi inte direkt jämföra, men dock så kan vi skriva under på att det är otroligt mycket jobb. Vi började vårt projekt med att gjuta plattan i maj 2004 och det är fortfarande väldigt mycket jobb kvar trots att min sambo varit där i princip varje dag efter jobbet, varje helg från tidig morgon till sen kväll och naturligtvis hela semestern. Jag har hjälpt till med de moment som jag har möjlighet att klara av och min far har varit där ofta.

Fördelen för oss var att vårt hus redan var nedplockat när vi köpte det varför vi slapp den biten, min sambo har tidigare plockat ned ett mindre hus och det är mycket jobb med det. Vårt hus är 12*10,5 m och två våningar. Dock var vi tvugna att plocka ner övervåning så att den numera räknas som vindsvåning eftersom huset ligger vid havet och skulle skymma sikten för grannarna om vi satte upp två fulla våningar.

Vad gäller kostnader så tror jag det beror mycket på var man sätter upp huset dvs vad man måste betala för tomten, men också hur noga man är med att få den rätta känslan i huset. Jag och min sambo har strävat efter att få det mesta så orginal som det går och vi har valt att bygga så miljövänligt som det går genom att välja naturisolering osv. Vi har ännu inte lejt någon med vårt husbygge utan min sambo har gjort allt själv. Vi beräknar att vi kommer att hamna på dryga miljonen men då får man ha i beaktning av vi betalade 112 000:- för tomten och 95 000:- för huset. I detta pris ingick dörrar, lister, fönster ja allt som man i ett nytt hus måste köpa till.

Enligt mig finns det inget mer gediget än ett gammalt timmerhus och jag är så lycklig över att vi valt att bygga vårt hus på detta sätt, dock skulle jag inte rekommendera någon att göra det som inte är väldigt kunnig och intresserad av byggnadsvård att göra det vi gör. Att sätta upp ett gammalt timmerhus är inte bara att bygga ett hus, det är ett projekt och en konst som kräver ett otroligt tålamod och det är en stor uppoffring vad gäller tid.

Utifrån detta så vet ni själva hur mycket ni kan, vilka ekonomiska möjligheter ni har att leja folk, hur pass mycket tid och tålamod ni är beredda att lägga ner. Om ni har allt det här så ska ni absolut välja timmerhuset för det är oerhört charmigt och hemtrevligt, men om ni tvekar på någon av följande villkor så skulle jag avråda er från att bygga ett timmerhus och istället rekommendera er att bygga ett nytt hus.

Om ni vill se hur vårt husprojekt har växt fram så har vi en hemsida med bilder och beskrivningar. Ni är även välkomna att ställa frågor till oss om det är något ni funderar över.

Vår hemsida är http://spaces.msn.com/members/husbygge/

Lycka till!
 
Och då återkommer vi till den skattemässiga faktorn. Flytt av befintligt hus ger inte nybyggnadsreduktionen avseende fastighetsskatt 5+5 år.

Avser du flytta huset till ett lågtaxerat område kan det kanske löna sig.
 
yonna skrev:
Och då återkommer vi till den skattemässiga faktorn. Flytt av befintligt hus ger inte nybyggnadsreduktionen avseende fastighetsskatt 5+5 år.

Avser du flytta huset till ett lågtaxerat område kan det kanske löna sig.

Vad är då egentligen definitionen av "flytt"? Oftast är det ju mycket liten andel av huset som man verkligen flyttar. Hjälper det om huset man flyttar ligger nerpackat i X antal veckor/år innan det sätts upp på nytt? Eller är det så att man inte får återanvända en enda bräda för att det skall få kallas nybygge?
 
Hej!
Håller som bäst på med att bygga till vår mangårdsbyggnad med ett timmerhus som demonterats. Har anlitat en polsk företagare som gör allt. De rev ett gamalt hus 19,5x6meter på 15 dagar (2 man som arbetade 14 timmar/dag/) Kostnaden med transporter, verktyg osv hamnade på 40.000. Av det demonterade huset har en utbyggnad till vårt befintliga hus gjorts med 6x6meter, ett stort kök i bottenplan och ett sovrum och badrum på ovanvåningen.  Resterande material har använts till att bygga ett garage 8,5x6 meter i två plan där ovanvåningen kommer att användas som gästrum ed och garage för två bilar samt pannrum i bottenplan. Vi har använt en del av de gamla fönsterna som fanns samt golv, stomme, takbjälkar och det mesta av bottenbjälklaget. Har även sparat på spegeldörrar, tegel (ca 3000) från två murstockar som revs. Har här använt ca 2000 till att renovera en av de murstockar som fanns i huset som vi var tvugna att riva då den var allt för dålig, en ny murstock har även gjorts i garaget avsedd för vedpanna. Vi kommer även att sätta in en av de två täljstenskaminerna som tillvaratogs från det hus som revs. Är det värt att riva/flytta gammla hus? För vår del så föl det sig naturligt eftersom vi skulle göra en tillbyggnad av ett timmer hus, något annat skulle vara otänkbart. Vi har nu använt de 500 000 som vi fått i byggkreditiv och huset är nästan färdigt   :-/ . När det gäller skattefrågan så har det för vår del ingen betydelse då vi gör en till/ombyggnad som inte ens är byggnadslovspliktig då den ligger utanför stadsplanerat område, gäller även garaget....
För den som demonterar ett hus och bygger upp den någon annanstans handlar det kanske mest om just bygglovet. Om man måste ha bygglov så borde det räknas som nytt även om man använder gammalt virke eller??? Men å andra sidan så upphör man alldrig att förvånas när det gäller skatter, regler och föreskrifter..
Skall försöka lägga upp en länk till hemsida om jag kan få den något mer datakunniga sonen att ställa upp  :cool:
Lycka till med ert val
 
Vi har flyttat ett gammalt hus från vingåker till stockholms skärgård. Gällande skattebefrielse i 5 år och halv skatt i ytterligare fem år så gäller det.
För det är trots allt ett nybygge, sedan om du använder gammalt material spelar ingen roll. ska komma med mer info om vad det kostade oss och bilder. Vi lät en finsk timmerman och hans medarbetare göra flytten. Det tog 9 dagar att plocka ner och ca 4 arbets veckor att plocka upp. Vi tog även med den gamla granitgrunden och den tog ca 3 dagar att placera ut. Huset gav vi ca 100´ kr för.
 
Boberg skrev:
Vi har flyttat ett gammalt hus från vingåker till stockholms skärgård. Gällande skattebefrielse i 5 år och halv skatt i ytterligare fem år så gäller det.
För det är trots allt ett nybygge, sedan om du använder gammalt material spelar ingen roll. ska komma med mer info om vad det kostade oss och bilder. Vi lät en finsk timmerman och hans medarbetare göra flytten. Det tog 9 dagar att plocka ner och ca 4 arbets veckor att plocka upp. Vi tog även med den gamla granitgrunden och den tog ca 3 dagar att placera ut. Huset gav vi ca 100´ kr för.

Byggde ni med traditionell torpargrund, eller använde ni den gamla granitgrunden som "dekoration" utanför en gjuten platta?
 
Hej!

Vi gjorde det som är absolut bäst. Vi gjorde som det var innan. Vi ställde upp granitblocken som är ca 70-80 cm höga. tjocklek ca 40 cm och längder på ca 1,5 meter.Det fungerar bäst. Så finns det en granitgrund använd denna. Inga plattor eller leca behövs eller ska vara på ett gammalt timmerhus. Det är min mening. För varför ska man gjuta platta om det nu finns en granitgrund. Det är både billligare och enklare att använda graniten. Och framför allt så är det det snyggaste. Kan lägga in en bild på grunden senare
 
Boberg skrev:
Hej!

Vi gjorde det som är absolut bäst. Vi gjorde som det var innan. Vi ställde upp granitblocken som är  ca 70-80 cm höga. tjocklek ca 40 cm och längder på ca 1,5 meter.Det fungerar bäst. Så finns det en granitgrund använd denna. Inga plattor eller leca behövs eller ska vara på ett gammalt timmerhus. Det är min mening. För varför ska man gjuta platta om det nu finns en granitgrund. Det är både billligare och enklare att använda graniten. Och framför allt så är det det snyggaste.  Kan lägga in en bild på grunden senare
Hej!

Jag har en liten fråga. Jag har ett uthus, timrat, som står på granitblock. Problemet är att de sticker ut ~5cm utanför väggen. Här borde det samlas fukt och förstöra väggen. Tips på ett enkelt sätt att åtgärda detta.

/Erik
 
På mitt renoveringsobjekt ligger det en bräda på den utstickande delen av granitgrunden, brädan lutar något nedåt, har antagligen använts för att få bort vatten. Det borde fungera med något liknande fast kanske i plåt?
 
Bilder på vårt hus som vi flyttat från Vingåker till Stockholms skärgård.
 
Nu så kom bilden med.... teknikens under
 
vet inte varför bilden ej kommer med. är det nån som harr tips???
 
Hej!
Har nu letat i alla möjliga forum efter någon som har erfarenhet eller vet någon som har gjort en tillbyggnad på ett timmerhus. Har själv ett timmerhus som börjar bli lite trångt och skulle behöva bygga ut. Har pratat med en mäklare som säger att det aldrig blir bra när man bygger till på ett timmerhus.(!) Kan det stämma? tänkte jag och ville kolla här. Nån som vet?
 
ÅsaJo:

Timmerhus har byggts till på olika sätt i alla tider! Vi håller på att bygga ut vår timrade enkelstuga och jag förstår inte varför det inte skulle bli bra. Man får tänka lite extra mycket på hur det görs, för man vill inte försvaga stommen när man tar upp en ingång till tillbyggnaden till exempel (kanske kan man utnyttja ett fönsterhål till exempel?). Och man får tänka på konstruktionen, eftersom huset kan röra på sig. Men annars förstår jag inte varför det inte skulle bli bra. Våra byggare har mycket erfarenhet och har inte heller nämnt någonting sådant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.