Jag håller på med ett mindre dräneringsjobb på mitt hus men har hamnat i ett litet bekymmer.

Huset står på berg och kruxet är att första biten har inte fall åt det håll som dräneringen måste gå. Berget lutar från huset några decimeter i så det är bra, jag har gjutit på hålkäl/hålkärl längs ner på sockeln/plintarna som huset står på och slabbat på flytmembran men det blir en vattensamling i ena änden då det är som en grop där som är några decimeter ut från husväggen..

Se bild, blått är vatten och tänkt väg det ska rinna genom dräneringsrör. Jag har slabbat flytmembran i den lägsta delen av själva håligheten så att det inte ska suga in under membranet och upp i betongen under membranet. Vet dock inte om membranet har velat "härda" när det stått vatten på/i det. Det kan var så att det till och med blivit "hål" i det, svårt att veta när det är vatten i det.

Det rör sig nog om max 10 cm djup och hela sträckan till där det blir rätt fall är dryga metern, kanske 1.5 meter.

Jag kan tänka mig några varianter:
1. Strunta i det, bara fylla upp med makadam ovanpå fyltmembranet så att dräneringsröret får OK fall.
2. Dumpa lite betong i håligheten ovan på flytmembranet så att det inte blir stående vatten där.
3. Samma som 2 men sen dra på flytmembran uppe på betongen igen så att det ansluter mot den membranade hålkälen/hålkärlen.

Att ta bort berg för att få fall hela vägen är inte aktuellt.

Hur hade ni gjort?
Skiss som visar husets dräneringsproblem med vattensamling och rödmarkerad tänkt dräneringsväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Några foton hur det just nu ser ut från det håll som ”pölen” är. Vattnet ska alltså rinna uppåt i bild. Högsta punkten är nånstans strax bortanför dränskivans slut.
 
  • Grundläggningsarbete med synlig dränskiva och vattenansamling längs en husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenansamling vid dränskivans slut i en grävd ränna med sikte uppåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det källare på andra sidan väggen, och i så fall, på vilken höjd är överkant golv?
 
Nej, det är ingen källare där.

Ovansida golv inne är 60 cm över ovankanten på dränskivan, ca 100 cm ovanför vattenpölen.

Det är en gjuten platta där golvet är, grus och isolering (har jag för mig) under. Väggen är fasadtegel som står på sockeln, trästomme innanför.

Sockeln/grunden står liksom på gjutna plintar på berget. Berget lutar utåt.
 
Ok, då hade jag tveklöst bara fyllt upp med makadam för att skapa fall på dränröret. Jag ser inga som helst risker med att det eventuellt står lite vatten så långt under golvet. Att ens sätta isolerande dränskivor på en yta som inte är en "yttervägg" är lite av en överkurs i min värld =).
 
Jag tänker att jag inte vill att det suger in vatten i sockeln/grunden - därför dränakiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.