I en enpolig trappströmbrytare har jag i ena läget kontakt mellan två av tre skruvanslutningar. I det andra läget är det ingen kontakt mellan någon av anslutningarna. Enligt pilarna på bilden skall L1 kunna ha förbindelse med två olika X1. Strömbrytaren är köpt som enpolig trapp. Jag har också spänningsatt den för att bränna bort ev oxider, men det hjälpte inte. Har jag missat något?
Enpolig trappströmbrytare med etikett som visar kopplingsschema, uppställd på granityta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det en brytare från Biltema? Du ska inte behöva mecka med en ny elprodukt. Har du gjort en korrekt mätning så är kanske produkten defekt, även om det är ovanligt.
För elgrejor som ska sitta på plats i +20 år så köp märkesprodukter, även om det kanske kostar lite mer.
 
I höstas köpte jag en på Jula. Den uppvisade det beteende som jag beskrev. Jag antog att den var felaktig och köpte nyligen en till på Byggmax, fabrikat Schneider. Den uppvisade samma beteende. En bekant hade köpt flera trappbrytare på Biltema som fungerar. Brytaren är utanpåliggande. På Byggmax köpte jag också en infälld som jag inte har kollat ännu. Jag tycker att detta är mycket besynnerligt.
 
Har du haft samma beteende på tre olika trappomkopplare? I så fall låter det som det är något med dina mätningar som är fel.
Spänn skruvarna i brytaren om det ev. skulle uppstå något glapp ifall dessa inte är åtdragna och ledningar inte är anslutna.

Hur och med vad mäter du funktionen i brytarna?
 
Jag har öppnat brytaren från Jula. Mittbleckets poler som växlar mellan de två X-polerna låg drygt 1 mm förskjuten från motsvarande X-poler. Efter att justerat detta och dessutom baddat polerna med en 20 % citronsyralösning fungerade Jula-brytaren. Byggmax-brytaren fungerar också nu. Ingen av brytarna har märkning som talar om vilken anslutning som är L1. Det är möjligt att detta kan ha förvillat mig när jag mätte efter att jag hade strömsatt den. Däremot är jag säker på att vid den första mätningen var det ingen kontakt mellan någon av anslutningarna. Tack etompau för ditt svar.
 
E etompau skrev:
Har du haft samma beteende på tre olika trappomkopplare? I så fall låter det som det är något med dina mätningar som är fel.
Spänn skruvarna i brytaren om det ev. skulle uppstå något glapp ifall dessa inte är åtdragna och ledningar inte är anslutna.

Hur och med vad mäter du funktionen i brytarna?
Jag mäter med en digital högohmig multimeter på resistansområdet 200 ohm. Den är ju inte det bästa att mäta med. Därför har jag också strömsatt brytarna.
 
A Antropocen skrev:
Jag mäter med en digital högohmig multimeter på resistansområdet 200 ohm. Den är ju inte det bästa att mäta med. Därför har jag också strömsatt brytarna.
OK, din beskrivning låter märklig. Det ska inte vara några problem att mäta förbindelse med ett digitalinstrument inställt på 200 ohm. Distinkta och korrekta värde ska då fås utan att man som konsument behöver reparerar eller justera nya brytare.
Det är bara metalltungor som påverkas av vippan och ska då ge en mycket lågohmig förbindelse mellan brytarens plintar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.