Hej,
Har precis skaffat mig 3 st TP-Link Deco x20. ”Huvudenheten” med kabel in i fiberdosan (våning 1), en enhet på våning 2 och den andra i garaget. Står jag vid huvudenheten och kör Bredbandskollen får jag ca 400 Mbit/s ner och ca 100 Mbit/s upp.

När jag går upp på våning 2 (min mobil ansluten till enheten på våning 2 också) kommer jag endast upp o 100 Mbit/s ner och 50 Mbit/s upp.

Är detta vad man kan förvänta sig av ett nytt mest-system med WiFi 6 eller har jag någon inställning fel (allt fabriksinställt)?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Testade att flytta enheten på våning 2 till vardagsrummet på våning 1. Nu står enheterna 13 meter från varandra (fågelvägen) med en murad vägg mellan dom. Fortfarande samma hastighet som när den stod på våning 2.
 
Planerar att vid framtida renoveringar dra kablage men i väntan kör jag också med ”mesh”. En sak som gör det lite bättre är att om möjligt se till att enheterna kan se varandra, eller i alla fall ha så få hinder som möjligt mellan. Jag har en på ovanvåningen som huvudenhet, en i trappan som precis/knappt har fri sikt till den första och en på nedervåningen som precis/knappt kan se den andra. Men någon fart blir det ju inte. Ligger på kanske 200 Mbps ner när jag sitter närmast den tredje bakom en stängd dörr. Huvudenheten rapporterar själv ungefär 850.
 
halper halper skrev:
Planerar att vid framtida renoveringar dra kablage men i väntan kör jag också med ”mesh”. En sak som gör det lite bättre är att om möjligt se till att enheterna kan se varandra, eller i alla fall ha så få hinder som möjligt mellan. Jag har en på ovanvåningen som huvudenhet, en i trappan som precis/knappt har fri sikt till den första och en på nedervåningen som precis/knappt kan se den andra. Men någon fart blir det ju inte. Ligger på kanske 200 Mbps ner när jag sitter närmast den tredje bakom en stängd dörr. Huvudenheten rapporterar själv ungefär 850.
Jag testade lite igår med att flytta runt och när de "såg" varandra blev hastigheten bättre. 200 ner och 100 upp, men det är ju fortfarande 50% sämre än om jag flyttar mig 5 meter mot huvudenheten. Grejen med mesh är väl ändå att man skall få bra uppkoppling i hela huset. Om alla enheterna måste "se" varandra så behöver i alla fall jag samla dom på ena sidan i huset typ och då blir det bra täckning där men usel i resten av huset.

Jag får väl leva med att det är så här :(
 
Har bara erfarenhet av Asus Lyra med tre st enheter inkopplade och där är "full fart" överallt så lite märkligt verkar det.
 
P Pistol skrev:
Jag testade lite igår med att flytta runt och när de "såg" varandra blev hastigheten bättre. 200 ner och 100 upp, men det är ju fortfarande 50% sämre än om jag flyttar mig 5 meter mot huvudenheten. Grejen med mesh är väl ändå att man skall få bra uppkoppling i hela huset. Om alla enheterna måste "se" varandra så behöver i alla fall jag samla dom på ena sidan i huset typ och då blir det bra täckning där men usel i resten av huset.

Jag får väl leva med att det är så här :(
Du får också renovera huset och dra nätverkskabel (y):D
 
halper halper skrev:
Du får också renovera huset och dra nätverkskabel (y):D
Njaa, sambon tyckte köpet av Deco var onödigt eftersom vi redan hade en ganska ny router så att renovera dessutom är nog hyfsat uteslutet :rolleyes:
 
M Max R70 skrev:
Har bara erfarenhet av Asus Lyra med tre st enheter inkopplade och där är "full fart" överallt så lite märkligt verkar det.
Det är väl precis så man tänkte sig att det skulle bli :( Får ta ett snack med Deco supporten.
 
P Pistol skrev:
Är detta vad man kan förvänta sig av ett nytt mest-system med WiFi 6 eller har jag någon inställning fel (allt fabriksinställt)?
Har ingen erfarenhet av sk mesh wifi, men väl av traditionella access punkter. Det brukar gå att skruva upp kapaciteten med lite justeringar av wifi parametrar.
Min unifi ap levererade knappa 100 mbps med fabriksinställning, men efter lite justeringar levererar den över 500 mbps till flera rum i huset.

Användarforum brukar diskutera hur produkterna kan konfigureras för bra resultat.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Har ingen erfarenhet av sk mesh wifi, men väl av traditionella access punkter. Det brukar gå att skruva upp kapaciteten med lite justeringar av wifi parametrar.
Min unifi ap levererade knappa 100 mbps med fabriksinställning, men efter lite justeringar levererar den över 500 mbps till flera rum i huset.

Användarforum brukar diskutera hur produkterna kan konfigureras för bra resultat.
Pratade med supporten på TP-Link och de sa att man bör koppla enheterna med kabel annars påverkas hastigheten negativt. Det finns inget att ”skruva på” för att få bättre hastighet.
 
Det är så radio av den typen fungerar. Har du en AP som har trådlös upplänk kommer det gå långsammare än en som har trådad.
Finns olika tekniker för det där (mesh).
 
  • Gilla
H Blge
  • Laddar…
Det är inte ovanligt, att man tappar en hel del i kommunikationen från den ena meshenheten till den andra. Jag har nominellt 350 Mbits/sekund in till medieomvandlaren. Trådlöst från den första meshenheten – en Asus Lyra – till mobilen blir det nästan fullt ös in på några meters avstånd. Från den andra Lyran på övervåningen blir det runt 180 Mbits/sekund in. Från den tredje, som finns i källaren, kan det i bästa fall bli 70 - 80 Mbits/sekund in.
Överallt i huset är det fullständigt tillräckliga hastigheter för de flesta användningsområden och med flera datorer, telefoner och en tv med chromecast igång samtidigt.
Det kan gå att optimera Ditt system. Sök på nätet efter justeringar av Dina grejor! Det kan finnas inställningar att göra, som förbättrar hastigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.