Hejsan!

jag vill byta ut min toalett från 90-talet till en ny. Den jag har nu är vanligt golvfäst, och tänkte helt enkelt byta ut den till en nu golvfäst från tex ifö.

Finns det något särskilt man måste tänka på då? Eller är alla toaletter i samma dimension där man sätter fast de i golvet?
 
Om det är samma dimension, vet jag inte. Men vi gjorde precis vad du tänker göra nu: Bytte ut vår golvfästa ifö-toalett mot en ny. (Det blev en Gustavsberg toa och vi fick hjälp med det, men det spelar ingen roll för fastsättningen.)
Den nya toaletten kunde sättas fast med bultar eller limmas fast. Jag ville ha bultar och så blev det. (Jag kommer inte ihåg om rörnissen gjorde nya hål och fyllde de gamla eller om det var samma.) Han tog bort det gamla silikonet först. Monteringen gick snabbt, och fint blev det!
 
  • Gilla
Fklg
  • Laddar…
Då låter det som att man kan byta ut mot i princip vilken annan modell som helst, om det då är okay att göra nya hål i golvet vid behov. Den lilla uppfräschningen kommer göra så stor skillnad. Tack för svar! :)
 

Bästa svaret

Det är ju aldrig enkelt att hitta en stol som täcker exakt platsen för var den gamla har stått och har den stått där länge så kan det komma och se konstigt ut men det får man ju leva med om man inte helrenoverar eller reparerar den gamla stolen istället.

Att skruva fast en toalettstol är BIG NO NO idag...
Man limmar fast toalettstolen med silikon mot golvet eftersom man inte får ha andra genomföringar i golvet än avlopp.

Nu är ju ditt gammalt så det förvisso har mindre betydelse när där redan är hål i golvet men jag hade ändå satsat på en stol anpassad för limning för då har de inte skruvhål "på foten".
Ska du helrenovera en dag vill du kanske kunna återanvända den stolen du sätter in nu och då måste den limmas.
 
  • Gilla
Fklg och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är ju aldrig enkelt att hitta en stol som täcker exakt platsen för var den gamla har stått och har den stått där länge så kan det komma och se konstigt ut men det får man ju leva med om man inte helrenoverar eller reparerar den gamla stolen istället.

Att skruva fast en toalettstol är BIG NO NO idag...
Man limmar fast toalettstolen med silikon mot golvet eftersom man inte får ha andra genomföringar i golvet än avlopp.

Nu är ju ditt gammalt så det förvisso har mindre betydelse när där redan är hål i golvet men jag hade ändå satsat på en stol anpassad för limning för då har de inte skruvhål "på foten".
Ska du helrenovera en dag vill du kanske kunna återanvända den stolen du sätter in nu och då måste den limmas.
Varför går det inte att återanvända en skruvad stol?

Gäller regeln om att alltid limma bara i badrum eller även i toalett utan bad och dusch? Räknas båda som våtrum numera?
 
P Pin skrev:
Varför går det inte att återanvända en skruvad stol?

Gäller regeln om att alltid limma bara i badrum eller även i toalett utan bad och dusch? Räknas båda som våtrum numera?
Går förmodligen alldeles utmärkt att återanvända en skruvad stol. Den Ifö jag köpte för något halvår sen kan både limmas och skruvas. Jag skruvade min stol och när jag om ett par år ska renovera badrummet lär jag väl limma stolen, även om jag föredrar skruvad.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
P Pin skrev:
Varför går det inte att återanvända en skruvad stol?

Gäller regeln om att alltid limma bara i badrum eller även i toalett utan bad och dusch? Räknas båda som våtrum numera?
Klart det går att återanvända den men eftersom man aldrig får skruva fast en stol numera så är det ju snyggare med en som inte har skruvhål i foten.
Därför jag menade att man kanske skulle tänka på det redan i nuläget och köpa en utan hål.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Klart det går att återanvända den men eftersom man aldrig får skruva fast en stol numera så är det ju snyggare med en som inte har skruvhål i foten.
Därför jag menade att man kanske skulle tänka på det redan i nuläget och köpa en utan hål.
Aha ja i så fall är det ju en poäng.
Men gäller det även om det bara är wc och inte badrum?
 
P Pin skrev:
Aha ja i så fall är det ju en poäng.
Men gäller det även om det bara är wc och inte badrum?
Gäller lika på båda varianterna.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Gäller lika på båda varianterna.
Jag kollade GVK nedan du svarade, det verkar bero på underlaget. Jag har själv betong i golv och vägg på wc och det står bara specifikt om tätskikt vid gips eller spånskiva. Lite luddig skrivning tycker jag, men man kan förstås köra med tätskikt oavsett underlag och om det krävs.
 
På vissa av tex Gustavsbergs stolar så medföljer "blindpluggar" för skruvhålen om man väljer att limma fast stolen.
Eller så sitter det en fixtur under stolen som antingen limmas eller skruvas fast i golvet.
Om man har ett gammalt golv med våtrumsmatta så är det inte säkert att mattans limning styrkemässigt klarar en fastlimmad stol.
Nytt golv - då hade jag limmat
Gammalt golv med våtrumsmatta eller klinkers av tveksam kvalitet - fyll de gamla skruvhålen med sanitetssilikon och borra/skruva i nya hål (självklart med sanitetssilikon i borrhålet).
 
  • Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag kollade GVK nedan du svarade, det verkar bero på underlaget. Jag har själv betong i golv och vägg på wc och det står bara specifikt om tätskikt vid gips eller spånskiva. Lite luddig skrivning tycker jag, men man kan förstås köra med tätskikt oavsett underlag och om det krävs.
Ja, det är lite luddigt för det heter egentligen att inga rörgenomföringar mer än avlopp får finnas i golvet men samtidigt avråder man från alla icke nödvändiga håltagningar i tätskiktet.

Saker som ska skruvas fast måste skruvas i massiv betong eller i särskild konstruktionsdetalj typ regel eller liknande.

Dock kör vi som försöker vara seriösa med att undvika infästningar i den mån det går och toalettstolen är ju en sådan eftersom det fungerar klockrent att limma dem.

Värre är det t.ex med ett stödhandtag i duschen som ska tåla ganska mycket och då vill man inte förlita sig på lim så någon ramlar om limmet skulle släppa.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Hej tänkte om jag kunde kapa lite tråden hära istället för att skapa en ny.

Har en ifö aqua toalett ca 30 år gammal och verkar som att utloppsventilen dvs bara just gummi tätningen under utloppsventilen som är trasig. Om jag trycker ner utlopp ventilen med kraft så fylls behållaren med vatten. Men om jag inte trycker ner och låter den stå. Som den ska så fylls inte behållaren. Och enligt bilden som ni ser så ser det ut som att gummi grejen är lite böjig vilket därför den ej tätat min gissning.

Fråga 1
Men tänkte kolla om det är värt att köpa en ny utlopp ventil för C 300-400kr eller köpa en helt ny Toalettstol med sits för ca 1295 en Gustavsberg? Helt ny fräsch. Och slippa oroa för eventuella framtida små problem?.

Fråga 2
Och jag har två WC går det bra att byta ut just en toalettstol och byta ut den andra om ca 1-2år?
 
  • Utloppsventil från äldre IFÖ toalett med synlig slitage och böjig gummipackning på ett kökshandduksunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tergo skrev:
varför inte prova med ny ventilring IFÖ Ventilring 7925474 - köp på HORNBACH.se

fråga 2. ja det går bra att byta en åtgången
Sant insåg nu att jag bara kan köpa ventilringen.

Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.