Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
700 spänn för 4 meter slang var väl rätt saftigt med? Hovtången som nån rekommenderar ovan funkar bra på såna där klämmor, man behöver ingen specialtång.. :geek:
Ja det blev lite fånigt faktiskt eftersom man kan köpa 15-20m jäkligt bra slang med kopplingar för sådana pengar. Jag tror hydroscands fördelar är andra saker än bästa pris till privatpersoner.
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det blev lite fånigt faktiskt eftersom man kan köpa 15-20m jäkligt bra slang med kopplingar för sådana pengar. Jag tror hydroscands fördelar är andra saker än bästa pris till privatpersoner.
Har någon frågat Swedol? De började med att specialtillverka hydraulslangar och gör det än idag. Kan de även klämna tryckluftsslangar för en vettig peng?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Har någon frågat Swedol? De började med att specialtillverka hydraulslangar och gör det än idag. Kan de även klämna tryckluftsslangar för en vettig peng?
ja. Nej det kan dom inte, deras (Sätra) maskin var för hydraulslang med armering och funkade inte på slang utan stålarmering.
 
Jonas Persson
Och för att hålla oss till tråden. Jag har en 12v pump som jag antingen kör från ett bilbatteri eller ett mindre som passar till en åkgräsklippare. Använder den bla till att fylla hydropressen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
ja. Nej det kan dom inte, deras (Sätra) maskin var för hydraulslang med armering och funkade inte på slang utan stålarmering.
Hade hoppats på att de utökat tjänsten.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
richardtenggren
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det blev lite fånigt faktiskt eftersom man kan köpa 15-20m jäkligt bra slang med kopplingar för sådana pengar. Jag tror hydroscands fördelar är andra saker än bästa pris till privatpersoner.
Tror de har rabattsatser i nivå med Ahlsell, då en bekant har 93% på hydroscand enligt egen utsago.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Så här fick det bli iallafall. Duab hade också öron-klämmorna.

Bild på en beställningslista med flera produkter såsom snabbkopplingar, nippel, gummislang och slangklämmor med priser och antal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för lånet av tråden @cpalm
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det blev lite fånigt faktiskt eftersom man kan köpa 15-20m jäkligt bra slang med kopplingar för sådana pengar. Jag tror hydroscands fördelar är andra saker än bästa pris till privatpersoner.
Om du ändå skall krångla till det kanske du skall kolla på Cejns Stream-Line kopplingar som har slangklämman inbyggd i kopplingen? Tror förvisso att du då även måste använda Cejns slang.

Annars tycker jag inte 700 spänn är helt hutlöst, det är ju ändå material för en femhundring. Helt klart något man tjänar mycket på att göra själv.
 
Nädu nu har jag beställt enligt specifikationen så nu ändras inget.

Nu fick jag ju allt jag skulle ha för ungefär halva priset + lite jobb för mig + man har läst på lite om något nytt.

Igår var det moppen som fick en ventiljustering istället för att lämna till verkstad och på fredag blir det slangbyggande istället för hydroscand. Handlar väl mer om kan-själv än att spara pengar, du vet hur det är....
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Nädu nu har jag beställt enligt specifikationen så nu ändras inget.
Bummer, du hann beställa under tiden jag skrev inlägget :rofl:
Ser också att du tog min varning om DUAB:s slang på allvar och beställde kvalitetsalternativet... :whistle:
 
Var det den slangen som var dålig?
 
C
MathiasS MathiasS skrev:
Var det den slangen som var dålig?
Skulle gissa att det är samma slang som jag fått när jag köpt deras egna färdiga Drift-Air-slangar.
Inget fel på den, men den är inte lätt och smidig som man gärna vill att tryckluftsslangar skall vara.

På hemsidan står det:
Avsedd för användning där en kraftigare slang behövs, ex. verkstadsindustrin, anläggnings- och byggnadsarbeten samt för sten- och gruvindustrin.
och det beskriver den ganska bra. Men du kanske skall ha den till något semi-permanent bruk där smidigheten inte spelar så stor roll?
 
C cpalm skrev:
Men du kanske skall ha den till något semi-permanent bruk där smidigheten inte spelar så stor roll?
japp detta är en fast installation, så då blir det nog ok.
 
MathiasS MathiasS skrev:
japp detta är en fast installation, så då blir det nog ok.
Fast installation, varför inte använda riktiga rör istället?
 
Immobil Immobil skrev:
Fast installation, varför inte använda riktiga rör istället?
Ja jag övervägde det men att på ett snyggt sätt ta sig runt glidskenor för garagedörrar och i-balkar i taket blev så mycket mer krångel än att bara ta en längdanpassad slang och lägga på golvet bakom virkesstativet....så jag gav upp på den varianten just nu iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.