Jag håller på och målar golvet i garaget med epoxi 2-komponentsfärg. Den är från Biltema, men jag har sett samma instruktioner på Hagmans (det är väl i princip samma produkt). Jag blir inte klok på proportionerna eller blandningsförhållanden som står på burken. Exempelvis för Klarlack står det:
"Komp. A 1 viktdel, Komp. B 1 viktdel"
Men produkten består av 1,14L A och 2,16L B. Det är som gjort för att man ska hälla allt av A i B, det känns logiskt? Men då blir det fel förhållande. Det kan ju inte vara så korkat att man ska få 1L av B över som inte går att använda? Närbild av instruktioner på en burk epoxi, med fokus på blandningsförhållandet för Komponent A och B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en etikett på en vit hink med text "KOMPONENT 1,14L A" som indikerar mängden av komponent A för epoxiblandning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en burk med komponent B för epoxifärg, markerad 2,16 liter, på en blå etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Märkligt
Är det olika densitet på färgen?
 
är troligtvis så att de väger olika mycket. liter är volym, inte vikt ;)
 
S
Du får väga istället för mäta volymen.
 
Tack för svaren! Jag hade för mig att jag läste att det var samma densitet på båda, därav min förvirring. Men nu hittar jag ingen sådan info. Jag vägde båda burkarna precis, och de vägde lika mycket (runt 2,2 kg) så det borde bli rätt proportioner att blanda 1:1 :)
 
Åsa Lund
Har du sån tur att det är mycket luft i ena burken så det går att hälla ihop utan att blanda in fler burkar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.