Hej på er.

Vi har spänntak i alla sovrum och håller på renovera alla, vi är på fasen för att börja måla tak, tapetsera och sen golv, listor..

Vi köpte 20 liter takfärg för längesedan då det va billigt på k-rauta.
Men kan vi verkligen använda denna färgen för spänntak?
https://www.k-rauta.se/produkt/takfarg-beckers-helmatt-vit-10l/7311230503593

för / nackdelar?
 
Är det ett vävtak ? så går det att måla, gärna späda färgen lite blaskig första strykning och en omgång till, ett vävtak är i princip inte tvättbart för att få bort föroreningar och suger färg otroligt mycket. Stryker ni direkt så torkar den nya färgen direkt och fastnar inte, Kanske som hos mig, färgen rullade upp sig på rollern så den blev 1 cm tjockare och ingen färg i taket.
 
Lyfter en tråd om att måla spänntak.

Nu har jag vanlig modern gips i taket men vill ändå efterlikna utseendet av limfärgat väv/pappspännt tak.
Finns det speciellt rollers för det?
 
Förr målade man ju inte med roller utan med pensel. Så kanske lägga på färg med roller och efterdra lite snabbt med bred pensel?

Om det är limfärg du vill efterlikna är det ju viktigt med vitheten och glansen också.
 
Ok, limfärg har lite mera glans va? Hur ser vitheten ut? Lite mera "bruten" än klassisk S0502Y?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ok, limfärg har lite mera glans va? Hur ser vitheten ut? Lite mera "bruten" än klassisk S0502Y?
Jag skulle säga att limfärg är väldigt matt och vit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.